De toekomst van onboarding in de financiële markt

Hoe ziet de toekomst eruit van het onboardingproces bij financiële instellingen in Nederland? En welke rol kan PwC daarin spelen? In onze visie stellen we als voorwaarde dat er voor moeiteloos digitaal onboarding een standaard komt voor persoonlijke, digitale identificatie. We onderscheiden drie klantgroepen: particulieren, mkb-klanten en grootzakelijke klanten.

Elke succesvol onboardingproces dient ingebed te zijn in de grotere, maatschappelijke trends. ‘Transparantie is er daar één van’

Thomas Rijneveld, PwC-director Financial Services

‘Transparantie en vertrouwen zijn randvoorwaarden’

Elke succesvol onboardingproces dient ingebed te zijn in de grotere, maatschappelijke trends. ‘Transparantie is er daar één van,’ zegt Thomas Rijneveld, PwC-director Financial Services. ‘Wanneer een klant informatie deelt met de bank in het onboardingproces, wil men daar meer dan voorheen controle over houden. Kan de klant die informatie eenvoudig online inzien en misschien zelfs met één druk op de knop terughalen? Dat zijn vragen waarover in het ontwerp nagedacht moet worden, voor zowel particuliere klanten als voor mkb- en grootzakelijke klanten. PwC kan ondersteuning bieden met de standaarden voor technische beveiliging.’

Vertrouwen is een andere voorwaarde bij het inrichten van het onboardingproces van de toekomst. Thomas Rijneveld: ‘Zowel de bank als de klant van de bank wil erop kunnen vertrouwen dat gegevens veilig zijn. Dat geldt in het bijzonder wanneer een nieuwe ultility-entiteit wordt opgericht, die waardevolle data van multinationals gaat beheren.’ PwC richtte eerder al een utility-entiteit op voor het bankverkeer op Guernsey.

Acht componenten van het onboardingproces

Hoe kunnen financiële instellingen het onboardingproces optimaliseren voor de toekomst? Vanuit onze internationale ervaring zijn we tot de volgende acht componenten gekomen, die elk aandacht verdienen bij het ontwerp en de implementatie.

Contact

Thomas Rijneveld

Thomas Rijneveld

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 51 20

Volg ons