Nieuwe aanbieders én corona stuwen groei streamingsector

Entertainment en Media Outlook 2020-2024

De wereldwijde omzet van populaire streamingsdiensten zoals Netflix, Amazon en Videoland zal in 2020 voor het eerst de bioscoopinkomsten overstijgen. PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 voorspelt dat de omzet voor bioscopen met 66 procent zal dalen; tegelijkertijd vertoont de streamingsector een ongekende groei – geschat op 26 procent – door corona en de introductie van nieuwe aanbieders zoals Disney+. ‘Producenten experimenteren met nieuwe modellen waarbij het bioscoopwindow wordt overgeslagen’, analyseert Casper Scheffer, entertainment- en media-expert bij PwC.

Scherpe omzetdaling, lichte groei tot en met 2024

‘Sinds de introductie van onze Entertainment en Media Outlook ruim 21 jaar geleden hebben we nog nooit zo’n scherpe omzetdaling in de sector gezien als nu’, vertelt Scheffer. ‘Voor 2020 verwachten wij een daling van 5,6 procent – zo’n 120 miljard dollar – ten opzichte van het recordjaar 2019. Voor een groot deel komt deze daling door het annuleren van live-events.’ Voor komend jaar verwacht PwC een herstel van de industrie en een groei van 6,4 procent. ‘Tot en met 2024 wordt een gemiddelde groei van 2,8 procent per jaar voorspeld, vooral door digitale ontwikkelingen zoals virtual reality, e-sports en games, streaming, muziek en podcasts.’

Filmindustrie hard geraakt

De coronacrisis heeft de filmindustrie hard geraakt. Waarschijnlijk blijft de omzet van bioscopen wereldwijd tot en met 2024 onder het niveau van 2019. De omzetgroei van streamingdiensten zet daarentegen door: van 46,4 miljard dollar in 2019 naar 86,6 miljard dollar in 2024. ‘Bioscopen staan onder ongekende druk’, zegt Scheffer. ‘Door corona dalen de bezoekersaantallen, wat weer een ontwikkeling versnelt waarin producenten op zoek gaan naar nieuwe modellen waarbij het bioscoopwindow wordt overgeslagen. Sinds de uitvinding van de televisie is de sector in staat zich telkens opnieuw uit te vinden en zich staande te houden. Recente investeringen in innovaties als 3D, IMAX, 4DX en Dolby Digital zorgen voor een stevige basis, maar het succes voor de komende periode is meer dan ooit afhankelijk van toegang tot blockbusters.’

Advertentiemarkt krimpt en verschuift

De lockdowns en de gedaalde productie en consumptie van content zorgen ook voor een sterke afname van de advertentieomzet. Een daling van 13,4 procent – zo’n 86,5 miljard dollar – wordt verwacht; in 2022 zal de advertentiemarkt waarschijnlijk weer op het niveau van 2019 zijn. ‘Zowel de content- als de advertentiemarkt globaliseren verder’, besluit Scheffer. ‘Voor Nederland betekent dit dat de markt voorlopig verder ‘veramerikaniseert’ als gevolg van de impact die de coronamaatregelen hebben op consumenten en bedrijven. Nederlandse uitgevers en producenten van content zullen met slimme oplossingen moeten komen om dit te keren. Het verkennen en verbinden van lokale communities is een optie, evenals samenwerking en eigenaarschap van data en content.’

Volg ons

Contact

Casper  Scheffer

Casper Scheffer

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 394 96 57

Hide