Op 22 november 2018 heeft de Nederlandse staatssecretaris van Financiën een brief gepubliceerd met daarin de voorgenomen actualisering van het Nederlandse beleid inzake het uitvaardigen van fiscale rulings met een 'internationaal karakter'.
Via een ruling met de Belastingdienst, bijvoorbeeld een Advance Tax Ruling (ATR) of een Advance Pricing Agreement (APA), kunnen belastingplichtigen vooraf rechtszekerheid krijgen over de Nederlandse fiscale gevolgen - waaronder begrepen het bepalen van de verrekenprijzen - in een bepaald geval, ook in een internationale setting. Door de aanpassing van het beleid zal een aantal veranderingen plaatsvinden.
De belangrijkste speerpunten van het geactualiseerde beleid zijn de volgende:
De staatssecretaris van Financiën streeft ernaar het geactualiseerde beleid per 1 juli 2019 in te laten gaan.
Nederland voegt zich naar de internationale ontwikkelingen op het gebied van transparantie in belastingzaken, waaronder de uitkomsten van het BEPS-actieplan van de OESO inzake de uitwisseling van informatie over rulings.
De staatssecretaris van Financiën heeft in zijn beleidsbrief aangekondigd dat de Nederlandse belastingdienst geanonimiseerde samenvattingen van de APA's en ATR's met een internationaal karakter publiek beschikbaar zal stellen.
Verder zullen de vragen die aan het APA/ATR-team zijn voorgelegd openbaar worden gemaakt. Op die manier is het voor het publiek mogelijk om meer inzicht te krijgen in het standpunt van de Belastingdienst over de toepassing en interpretatie van de belastingwetgeving in bepaalde gevallen. Ook zal het de transparantie over de afgifte van rulings en de inhoud daarvan verder vergroten.
Volgens het nieuwe beleid zal de belastingplichtige die een ATR of APA aanvraagt, in Nederland over voldoende 'economische nexus' moeten beschikken. Volgens de brief gaat het daarbij om: ‘bedrijfseconomische operationele activiteiten die daadwerkelijk voor rekening en risico van de vennootschap in Nederland worden uitgeoefend.’ Bovendien moeten, wanneer sprake is van een groep, die activiteiten passen bij de functie van de vennootschap binnen dat concern. Volgens de staatssecretaris is de 'economische nexus'-drempel hoger dan de huidige 'substance'-voorwaarden. Alleen belastingplichtigen met een voldoende economische nexus komen dadelijk nog in aanmerking om een ruling aan te vragen en op die manier vooraf rechtszekerheid te verkrijgen over hun Nederlandse fiscale positie.
Naast het hebben van voldoende economische nexus zal nadrukkelijk worden gekeken naar het doel van de bedrijfsstructurering: indien de doorslaggevende reden van de bedrijfsstructurering het verkrijgen van een nationaal of internationaal belastingvoordeel is, wordt geen ruling overeengekomen. Belastingplichtigen die zich bezighouden met transacties met entiteiten die gevestigd zijn in staten die op de EU-lijst van niet-coöperatieve jurisdicties staan, of op de Nederlandse lijst van laagbelaste jurisdicties, komen in dit verband niet in aanmerking voor rulings.
Verdere richtlijnen voor de actualisering van het beleid worden op relatief korte termijn verwacht, gelet op het voornemen van de staatssecretaris om de actualisering per 1 juli 2019 door te voeren.
Het publiceren van de samenvattingen, op voorwaarde dat deze daadwerkelijk voldoende geanonimiseerd zijn, zou geen significante impact voor uw onderneming moeten hebben. Dit nieuwe beleid verduidelijkt de voorwaarden waaronder een ruling kan worden verkregen. In bepaalde gevallen kan dit een strengere aanpak betekenen, omdat de 'economische nexus' eis een strengere toets kan inhouden dan de huidige 'substance-voorwaarden'. Voor de vraag of sprake is van voldoende 'economische nexus', zal een nadere analyse moeten worden gemaakt van alle feiten en omstandigheden van een specifiek geval, zoals dat, tot op zekere hoogte, nu overigens ook het geval is onder de 'substance-voorwaarden'.
Wij houden u op de hoogte van relevante ontwikkelingen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw PwC-adviseur. U kunt ook contact opnemen met het Knowledge Centre.
Dit jaar onderzoeken we hoe de digitale revolutie bijna elk aspect van het betalen van belastingen verandert.
Fiscaliteit binnen organisaties ondergaat een transformatie die vraagt om moderne processen en een herdefiniëring van de rol van tax binnen uw bedrijf.