Retail & Consumer

Retail is niet weg te denken uit ons dagelijkse leven. Maar hoe opereer je als retailer succesvol in een markt vol met uitdagingen als prijsinflatie, stijgende energie- en gasprijzen, concurrentie en waarbij een duurzame bedrijfsvoering steeds meer vereist is?

Van retailers wordt tegenwoordig meer verwacht dan ooit. Zoals het inspelen op de snel veranderende wensen van de consument, of het nu gaat om dagelijkse boodschappen, huishoudelijke of juist luxe artikelen waarbij een goede persoonlijke service (customer experience) centraal staat. Evident is dat er steeds vaker enthousiast en kundig advies van winkelpersoneel wordt verwacht. Een toekomstbestendig personeelsbestand, met ruimte voor talentvolle en diverse medewerkers is voor veel retailers een topprioriteit. 

Het begint allemaal met het uitwerken van een retailstrategie en goed in kaart te hebben wie uw klant is, wat precies hun behoeften is en hoe snel hierop in te spelen. Zo was er bijvoorbeeld tijdens de corona de opkomst van flits bezorgers met een snelle levertijd. Inmiddels zie je dat het bedrijfsmodel hapert en het aantal bestellingen weer afnemen. Ook is het goed om te weten wat klanten in de winkels zien en ervaren om zo continu een nieuwe klantervaring te kunnen bieden. Retailers spelen hierop in met geavanceerde personalisatie technieken en een slim gebruik van nieuwe in-store-technologie. Een voorbeeld is een kledingzaak in Den Haag, in deze winkel zit een ‘custom lab’ waar klanten ter plekke hun eigen T-shirts kunnen maken en bedrukken.

Verder is het belangrijk om uw bedrijfsmodel te kunnen bijsturen om relevant te zijn voor klanten. Dit kan bijvoorbeeld door middel van ‘omnichannel’, duurzamere opties te bieden zoals tweedehandse kleding of door met abonnementen te gaan werken. Koplopers in de retail zitten niet stil maar proberen actief in te spelen op deze trends en veranderingen. PwC helpt u graag met het ontwikkelen en doorvoeren van de juiste innovaties om uw organisatie toekomstbestendig te houden, klanttevredenheid hoog te houden en de ondersteunende processen nog beter te optimaliseren.

Future of retail thema’s

De toekomst van retail is inspirerend en spannend tegelijk. Juist omdat de sector voor allerlei uitdagingen staat. Klanten willen naadloos kunnen switchen tussen on- en offline verkoopkanalen, accepteren geen greenwashing maar wensen duurzame bedrijfsmodellen en zijn kritisch op het delen van persoonlijke gegevens.

Een dynamische markt die veel kansen biedt voor innovatie. Wij onderscheiden vijf kernthema's voor de toekomst van retail. Thema’s waar retailers mee aan de slag moeten om relevant te blijven in deze veranderende wereld en behoeften van de consument.

Omnichannel

Omnichannel wordt steeds meer een 'must' waarbij de IT-infrastructuur, klantgerichtheid en nieuwe ervaringen worden gecombineerd om zo een hogere engagement en omzet te bereiken. Gebleken is dat de aankoopfrequentie bij omnichannel 250% hoger ligt dan bij één verkoopkanaal en dat per bestelling gemiddeld 13% meer wordt uitgegeven. Klanten willen tegenwoordig meerdere kanalen tot hun beschikking hebben, bijvoorbeeld een combinatie van een fysieke winkel, een website of mobiele app en social media. Belangrijk hierbij is dat interne afdelingen en processen op elkaar zijn afgestemd en met elkaar samenwerken zodat de klant door de verschillende kanalen heen optimaal bediend wordt.

93% van de retailers is aanwezig op ten minste drie social media kanalen, waarbij Facebook en Instagram domineren.

(PwC Retail Monitor NL, 2021)

Een klantrelatie is tweerichtingsverkeer

Bedrijven verzamelen steeds meer gegevens over klanten. Toch heeft internet meer te bieden dan alleen het verzamelen van data – het maakt ook directe interacties via verschillende kanalen via apps en chat mogelijk om zo meer geavanceerde klantrelaties op te bouwen.

Alles draait om vertrouwen

Gegevens verzamelen is steeds meer een gevoelige kwestie vanwege de toegenomen bewustwording en terughoudendheid rondom privacy. De enige oplossing is om rechtstreeks contact te zoeken en het vertrouwen van mensen te winnen èn daarmee een persoonlijke relatie op te bouwen met de klant.

Van push naar pull

Push marketing was in het verleden nodig, maar omnichannel push marketing kan snel vervelend worden. Nu bedrijven steeds meer gegevens hebben van klanten, zetten zij steeds meer in op persoonlijke pull marketing. Zo kunnen retailers individueel advies en diensten bieden nog voordat klanten er zelf actief naar vragen of zelfs op zoek naar zijn.


Interessante trends

Mobiel shoppen en slimme betaalmogelijkheden

De verhouding tussen online en fysieke winkels zal verder verschuiven naar digitaal gemak. Slimme betalingsmogelijkheden zoals mobiele betalingen, P2P overschrijvingen en kassaloze check-outs zijn kansen om de aankoop processen voor klanten verder te vergemakkelijken.

Artificial Intelligence

Bij groeiende datasets is het onvermijdelijk dat computergestuurde aanbevelingen en tactieken geleidelijk in de plaats komen van door mensen uitgevoerde geavanceerde analyses. Artificial intelligence wordt telkens meer ingezet voor efficiëntere klantinteracties.

Hyperpersonalisatie

Terwijl het bij personalisatie gaat om klantsegmentatie en persoonlijke klantgerichtheid op basis van specifieke klantkenmerken, gaat het bij hyperpersonalisatie om het creëren van individuele klantsegmenten met één-op-één merkrelaties.

Hoe kunnen we helpen

Voor wereldwijde producenten van consumentenproducten en retailers zijn dit inspirerende en spannende tijden. Zij moeten hun organisaties immers aanpassen aan de huidige economie, disruptie ten gevolge van nieuwe (vooral mobiele) technologieën en de veranderende verwachtingen van consumenten. De Retail & Consumer dienstverlening van PwC bestaat uit een breed servicepakket gericht op retailers, fabrikanten van consumentengoederen alsmede dienstverlenende bedrijven in deze sector.

Wij hebben ruim 20.000 specialisten met verschillende expertise in bijna 160 landen die zich richten op de R&C sector. Dus waar u ook heen wilt, wij kunnen u helpen om succesvol te zijn in uw markt.

Neem contact met ons op!

Contact

Milo Hartendorf

Milo Hartendorf

Consumer Markets Industry Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 299 15 98

Peter van Kampen

Peter van Kampen

Consumer Markets Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 74 42

Tamar Krijgsman

Tamar Krijgsman

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 365 49 41

Volg ons