PwC staat midden in de maatschappij, met ruim 5800 collega’s in Nederland, via het contact met klanten, en onze samenwerkingsverbanden. Wij stellen onszelf voortdurend de vraag hoe wij kunnen bijdragen aan maatschappelijk vertrouwen en duurzame vooruitgang. Om deze vraag te kunnen blijven beantwoorden in een wereld die steeds sneller verandert, zijn we ook actief met onze maatschappelijke stakeholders in gesprek. Dat helpt ons verwachtingen beter te begrijpen en te vertalen naar ons werk.
De perspectieven van onze stakeholders helpen ons een betere organisatie te worden en relevant werk te leveren als accountants, belastingadviseurs en consultants.
Gedurende het jaar houden we zogenaamde stakeholdergesprekken met onze klanten en collega’s, met politici, commissarissen, ambtenaren, ngo’s, opinieleiders en academici. In het boekjaar 2023/2024 voerden we 32 van dergelijke een-op-eengesprekken.
Elk stakeholdergesprek wordt gevoerd door een lid van de raad van bestuur, vaak bijgestaan door een lid van de raad van commissarissen, een jonge collega of een inhoudelijk expert. Van ieder gesprek maken we een verslag. Dit gebruiken we als input om voor groepen van stakeholders de rode draad en de belangrijkste boodschappen uit de stakeholderdialoog te halen.
|
2023/2024 | 2022/2023 |
---|---|---|
Academici | 3 | 2 |
Ambtenaren |
4 | 6 |
Collega’s (incl. groepsverband) |
5 | 6 |
Commissarissen |
3 | 0 |
Klanten en leveranciers |
7 | 6 |
Koepelorganisaties |
2 | 4 |
Ngo’s en maatschappelijke partnerships |
2 | 7 |
Opinieleiders |
2 | 2 |
Politici |
1 | 4 |
Toezichthouders |
3 | 0 |
Totaal aantal gesprekken: |
32 | 37 |
De opbrengst uit de stakeholderdialoog is één van de bronnen voor onze interne dialoog over de langetermijnstrategie van onze organisatie, onze manier van communiceren en de keuzes die we maken in de bedrijfsvoering of in het aanscherpen van onze dienstverlening. Concrete veranderingen of acties koppelen we vervolgens terug aan onze gesprekspartners van het voorgaande jaar en publiekelijk via het jaarbericht, waarmee de cirkel rond is. Omdat maatschappelijke verwachtingen veranderlijk zijn, herhalen we deze cyclus elk jaar.
Stakeholders zien een belangrijke rol voor PwC om klanten te helpen met hun duurzaamheidsreis, omdat zij organisaties hiermee zien worstelen. Stakeholders stellen dat wij de grootste impact kunnen maken via onze dienstverlening en raden ons daarom aan te blijven focussen op ESG (environmental, social, governance) en onze klanten uit te dagen op deze thema's. Deze rol vinden zij bij PwC in goede handen, omdat we ook ESG-doelstellingen voor onszelf hebben gesteld en daarover transparant communiceren. Stakeholders vinden het positief dat we dit zowel als organisatie zelf doen als in verbinding met anderen, bijvoorbeeld door de VNO-NCW Tax Governance Code te omarmen.
Stakeholders vinden PwC een interessante stem in het publieke debat omdat we veel verschillende soorten organisaties adviseren en controleren en daardoor een goed beeld hebben van de uitdagingen waarvoor zowel publieke als private organisaties staan. Stakeholders vragen ons om niet alleen deze perspectieven te delen, maar ook de oplossingsrichtingen die we zien voor deze uitdagingen. Ze benadrukken de urgentie om betrokken te zijn bij het maatschappelijke debat en kennis te delen, omdat ze zich zorgen maken over polarisatie, afname van maatschappelijk vertrouwen, de snelheid en daarmee onvoorspelbaarheid waarmee beleid verandert en de toenemende complexiteit van wetgeving. Stakeholders wijzen erop dat je nek uitsteken in het maatschappelijk debat ook betekent dat je wordt aangesproken op zaken die PwC zelf niet goed doet of heeft gedaan. Die zaken zijn er: iedereen maakt fouten. Stakeholders raden aan ook hierover proactief te communiceren.
Stakeholders zien hoe PwC haar manier van werken verandert, bijvoorbeeld door AI te gebruiken. Ze waarderen het dat PwC haar medewerkers bijschoolt. Ze dagen ons met name uit op het gebruik van innovatie door accountants, omdat er bij gereguleerde beroepen eerder een neiging kan zijn zaken bij het oude te houden. Het gebruik van technologie en innovatie is belangrijk voor stakeholders, maar altijd vanuit een menselijk perspectief. Stakeholders zien dat PwC zich in gesprekken met klanten en stakeholders open en kwetsbaar opstelt, dilemma’s deelt en wil leren van elkaar en van andere organisaties. In deze manieren van verbinding zoeken ligt PwC’s kracht. Sommige stakeholders moedigen accountants aan deze houding ook meer te laten zien tijdens AVA’s.