{{item.title}}
De retailbanken sector maakt een enorme verandering door. Een paar jaar geleden was het een vrij eenvoudige sector, maar vandaag de dag zetten technologie en innovatie, toenemende concurrentie, complexiteit van de regelgeving, ingebedde financiering, consolidatie en veranderende verwachtingen van klanten de traditionele bedrijfsmodellen onder enorme druk. Dit ingewikkelde en evoluerende web van trends beïnvloedt wie consumenten vertrouwen en hoe zij hun financiële leven willen leiden. Het dwingt banken ook om zich te buigen over de fundamentele vraag wat een financiële instelling is en welke waarde zij biedt.
Voor leidinggevende teams van gevestigde retailbanken is dit het moment om deze trends beter te begrijpen en zich voor te bereiden op een snel veranderende omgeving. Om hierbij te helpen, hebben wij vijf hypothetische scenario's ontwikkeld hoe de toekomst van de sector er in de komende jaren uit zou kunnen zien.
Risico van too big to fail kan in een nieuwe jas terugkeren
Blog van Eugénie Krijnsen, Industrie Leader Financial Sector
Naast de grote hoeveelheid regelgeving wordt de transformatie van het internationale bankenlandschap gedreven door de opmars van kleinere en grote technologiebedrijven in de financiële sector. Hierdoor kunnen nieuwe risico’s ontstaan die zich laten omschrijven als too big to fail en too complex to resolve. Daarom is het tien jaar na de financiële crisis tijd dat de beleidsmakers zich opnieuw buigen over de gewenste toekomst voor de financiële sector.
PwC heeft een multidisciplinair team van experts opgezet op het gebied van business- en softwareontwikkeling die IT- oplossingen kunnen genereren voor het beheersen van bedrijfsproblemen.
Een platform dat geautomatiseerde risicoanalyses op de financiële jaarrekeningen van klanten, tegenpartijen en leveranciers faciliteert.
Gebruik dit platform op Salesforce om alle partijen in het klantonderzoek processen samen te brengen, inclusief de klanten zelf.
Hoe zorgt u er onder deze veranderende omstandigheden voor dat uw bank een relevante speler blijft? Wij bieden u graag houvast bij het beantwoorden van die vraag. Dat doen we aan de hand van vier factoren die ingaan op klantgerichtheid, concurrentie, de nieuwe bedrijfseconomie en het heruitvinden van uw organisatie. Voor meer informatie over de ‘Future of Banking’ kunt u altijd contact opnemen met ons ‘FoB’-team.
De relevantie die banken hebben voor belanghebbenden is het product van drie factoren: Vertrouwen, Gemak en Lage kosten; hoe hoger elk van deze drie factoren uit de formule hoe hoger de relevantie van banken. Geen van de factoren mag zeer laag of negatief zijn.
Wilbert van den Heuvel
Banking & Capital Markets Leader, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)65 184 54 76
Industry Leader Financial Sector, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 36 98