20/01/23
Fiscale transparantie: een nieuw tijdperk
De perceptie van belastingen is veranderd. Belasting wordt niet langer enkel gezien als een kostenpost, maar steeds meer als een krachtige indicator van de maatschappelijke impact van een onderneming en een weerspiegeling van haar bredere waarden en doelstellingen. De belasting voetafdruk van een organisatie - hoeveel belasting wordt er betaald en aan wie - is een onderwerp waarvan investeerders en het publiek steeds vaker aan ondernemingen vragen om verslag van te doen in het kader van de bredere ESG-agenda (Environmental, Social, Governance). Zo wordt bij de beoordeling van de duurzaamheid van een organisatie fiscale transparantie door belanghebbenden in de overwegingen meegenomen.
Voor veel bedrijven biedt fiscale transparantie een kans om vertrouwen op te bouwen met belanghebbenden en om aan te tonen dat zij een verantwoord fiscaal beleid voeren.
Door op een transparante wijze met belastingen om te gaan, kunnen bedrijven ook op andere niet-fiscale gebieden makkelijker vertrouwen opbouwen.
Is uw organisatie klaar voor public CbCR en kunt u uw public CbCR data gebruiken om uw ESG-ambities te onderbouwen?
Verplichte verslaggeving
Het momentum van beleidsmakers om aan bedrijven te vragen meer fiscale informatie openbaar te maken groeit al jaren. Dit heeft geleid tot toenemende invoering van wetgeving die publieke verslaggeving van bepaalde belastinggegevens verplicht stelt. Een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit gebied was de invoering van de country-by-country reporting (CbCR) in 2015 naar aanleiding van de aanbevelingen in het base erosion and profit shifting (BEPS) pakket van de OESO. CbCR vereist dat grote multinationals bepaalde financiële informatie (bijv.de betaalde vennootschapsbelasting, inkomsten, winst en werknemers) op landenniveau rapporteren in plaats van wereldwijd.
In December 2021 is de EU-richtlijn inzake public CbCR in werking getreden. Deze richtlijn verplicht multinationale groepen met een totale geconsolideerde omzet van tenminste 750 miljoen euro, al dan niet met een hoofdkantoor in de Europese Unie, de vennootschapsbelasting die zij in elke EU-lidstaat betalen, openbaar te maken.
Daarnaast moeten zij de vennootschapsbelasting bekendmaken die zij betalen in landen die voorkomen op de EU-lijst van niet-coöperatieve rechtsgebieden voor belastingdoeleinden (de “zwarte lijst van de EU”) of die gedurende twee opeenvolgende jaren zijn opgenomen op de lijst van rechtsgebieden die nog niet aan alle internationale belastingnormen voldoen, maar voornemens zijn hervormingen door te voeren (de “grijze lijst van de EU”).
Naast de EU heeft ook Australië een wetsvoorstel m.b.t. public CbCR opgesteld. Dit wetsvoorstel zal naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treden en zal wereldwijde gevolgen hebben. Gestimuleerd door deze twee initiatieven heeft de Financial Accountability and Corporate Transparency (FACT) coalition - een onpartijdige alliantie van meer dan 100 federale, nationale en internationale organisaties - de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) verzocht om public CbCR - op basis van de door het Global Reporting Initiative (GRI) ontwikkelde normen - op te nemen in de SEC tax disclosures voor bepaalde grote bedrijven
Vrijwillige verslaggeving
Als gevolg van de verplichte verslaggevingsvereisten zijn de verwachtingen van de vrijwillige verslaggeving de afgelopen jaren sterk veranderd. Belanghebbenden verwachten dat ondernemingen niet alleen voldoen aan de ingevoerde verplichte vereisten, maar dat zij daarop voortbouwen en ook hun vrijwillige verslaggeving uitbreiden. Bedrijven maken dan ook steeds meer gedetailleerde informatie over het fiscale profiel van de organisatie bekend.
Nu de bredere ESG-agenda (Environmental, Social, Governance) steeds meer onder de aandacht wordt gebracht - door beleggers, beleidsmakers, werknemers, leveranciers en klanten - denken organisaties naast hun financiële groei na over hun bredere doelstellingen. Dit betekent dat een evenwicht moet worden gevonden tussen financieel rendement, sociale belangen, milieu en transparantie.
Wanneer organisaties nadenken over de vraag hoe om te gaan met het verstrekken van fiscale informatie, kunnen zij ervoor kiezen om gebruik te maken van verschillende rapportagestandaarden (zoals GRI 207, de B Team Responsible Tax Principles en de Tax Governance Code van VNO-NCW).
Enkele aandachtspunten die uit de verschillende standaarden naar voren komen:
Het belang van een gepubliceerde belastingstrategie
Het belang van bestuurlijk toezicht op de belastingzaken van de organisatie
Het belang van in de organisatie ingebedde procedures voor fiscaal bestuur en risicobeheer
Het belang van het verschaffen van inzicht in de totaal afgedragen belasting, waarbij vaak onderscheid wordt gemaakt tussen verschuldigde belastingen en geïnde belastingen
Ongeacht welke standaard een bedrijf toepast, is het waardevol om de data grondig te analyseren en te begrijpen welk verhaal de data vertellen en of dit overeenkomt met de missie van het bedrijf.
Data in combinatie met een duidelijk en overtuigende toelichting voor verschillende belanghebbenden (o.a. de belastingdienst en het grote publiek) kunnen bedrijven helpen om belasting- en reputatierisico’s effectief te beheren. Daarom is het belangrijk om uw gegevens grondig te analyseren, ongeacht de keuze voor een rapportagestandaard.
Op die manier kunt u afwijkingen opsporen en proactief eventuele vragen in verband hiermee aanpakken ingeval uw gegevens de strategie van uw bedrijf niet of onvoldoende ondersteunen. Bovendien kunt u zo beoordelen of uw CbCR data overeenkomen met andere ESG-rapportages over uw bedrijf.
Om te zien welke informatie uw organisatie verplicht is openbaar te maken kunt u de volgende tabel raadplegen.
CbCR |
Public CbCR (EU) |
GRI |
|
Verplicht/Vrijwillig |
Verplicht voor MNEs met een geconsolideerde omzet van EUR 750 of meer |
Verplicht voor MNEs met een geconsolideerde omzet van EUR 750 of meer |
Vrijwillig |
Verslag beschikbaar voor het grote publiek? |
Verslag alleen beschikbaar voor de belastingdienst |
Verslag beschikbaar voor het grotere publiek |
Verslag beschikbaar voor het grotere publiek |
Verplichte informatie |
|||
Naam en het betreffende jaar |
✔ |
✔ |
✔ |
Fiscale jurisdictie |
✔ |
✔ |
✔ |
Inkomsten - totaal |
✔ |
✔ |
✔ |
Inkomsten - derden |
✔ |
✔ |
✔ |
Inkomsten- gelieerde partijen |
✔ |
✔ |
✔ |
Winst/verlies voor belastingen |
✔ |
✔ |
✔ |
Afgedragen Inkomstenbelasting (cash basis) |
✔ |
✔ |
✔ |
Verschuldigde inkomstenbelasting |
✔ |
✔ |
✔ |
Geplaatst kapitaal |
✔ |
||
Cumulatieve inkomsten |
✔ |
✔ |
|
Aantal werknemers |
✔ |
✔ |
✔ |
Materiële activa of andere dan geldmiddelen en kasequivalenten |
✔ |
✔ |
|
Lijst van deelentiteiten per belastingjurisdictie, inclusief primaire activiteiten |
✔ |
✔ |
✔ |
Redenen voor het verschil tussen de over de winst/het verlies verschuldigde belasting en de verschuldigde belasting op basis van het wettelijk belastingtarief |
✔ |
||
Totale bezoldiging werknemers per belastingjurisdictie |
✔ |
||
Voor de werknemers ingehouden en betaalde belastingen per belastingjurisdictie |
✔ |
We kunnen u ondersteunen bij deze analyse op verschillende manieren
High-level visualisatie van de beschikbare CbCR data van uw organisatie in wat betreft de financiële indicatoren. Het resultaat van de visualisatie zal gedeeld worden in een samenvattende slidedeck
Visualisatie en analyse van de beschikbare CbCR data van uw organisatie samen met een interactieve workshop waarin we data kunnen verwerken in Power BI. De visualisatie en onze belangrijkste constateringen zullen worden gedeeld in een samenvattende slidedeck
Beoordelen of de CbCR data van uw organisatie overeenkomen met andere ESG rapportages/ publicaties, inclusief een interactieve workshop met fiscale- en ESG-specialisten
Peer review van de effectieve belastingdruk en/of analyse van de fiscale toelichting bij niet-financiële disclosures gebaseerd op publiek beschikbare data en onze eigen database
Nieuwsgierig geworden? Klik hier voor meer meer informatie over (public) CbCR of neem contact op met een van onze adviseurs.