17/10/24
De bijgewerkte publicatie Maatschappelijke impact maken 2024 richt zich op organisaties die precies dat doel voor ogen hebben: goede doelen in onder meer de culturele en publieke sector, charitatieve familiestichtingen en sociale ondernemingen.
Deze publicatie informeert zowel de instellingen als donateurs en vrijwilligers over allerlei juridische en fiscale aandachtspunten.
Wanneer u als donateur (als persoon of bedrijf) dan wel als instelling maatschappelijke impact wilt maken, dan komt daar heel wat bij kijken. Ook juridisch en fiscaal. PwC, met een hart voor maatschappelijke impact, helpt u op weg met een handzame publicatie die u wegwijs maakt door de juridische en fiscale regels en de mogelijke fiscale faciliteiten. De publicatie Maatschappelijke impact maken 2024 geeft antwoorden op vragen als: Wat is een passende rechtsvorm voor een goed doel of een sociale onderneming? Welke fiscale regels zijn van toepassing op de anbi-status en wat speelt er rondom vrijwilligers? Hoe ziet de giftenaftrek er na de recente voorgestelde wijzigingen uit? In deze bijgewerkte versie komen naast fiscale regels een aantal belangrijke juridische aandachtspunten aan bod en is er ook aandacht voor internationale aspecten van maatschappelijke impact maken.
PwC helpt u op weg vanuit haar missie Building trust in society and solving important problems. Onze klanten en de samenleving verwachten dat wij onze kennis en expertise inzetten om bij te dragen aan een betere wereld, als organisatie, maar ook samen met onze klanten via onze dienstverlening.
Naast het werk dat PwC doet voor onder meer familiebedrijven, in de publieke sector en voor maatschappelijke organisaties, ondersteunen wij sociale ondernemingen. Een sociale onderneming streeft primair een maatschappelijke doelstelling na door middel van een duurzaam verdienmodel. PwC gelooft dat maatschappelijke impact maken en een gezond verdienmodel hand in hand kunnen gaan.
De vormen van maatschappelijke impact maken, zijn voortdurend in ontwikkeling. Donateurs worden betrokken bij maatschappelijke doelen via bijvoorbeeld crowdfunding en impactinvestering. Daarbij heeft het internet het nog eenvoudiger gemaakt om zowel te doneren als om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en te financieren. Met de publicatie Maatschappelijke impact maken 2024 willen we een hernieuwde informatiebron bieden voor al die instellingen en individuen die zich inzetten voor de samenleving van vandaag en morgen.
Hierna zetten wij de belangrijkste juridische en fiscale aandachtspunten voor u op een rij.
Wanneer een goed doel deelneemt aan het maatschappelijke verkeer, dan is het kiezen van de juiste rechtsvorm belangrijk. Zo zijn alleen de niet-commerciële rechtsvormen vereniging, stichting en kerkgenootschap toegestaan voor de anbi-status. Anbi staat voor algemeen nut beogende instelling, een status met toegang tot diverse fiscale faciliteiten. Omdat de stichting de meest voorkomende rechtsvorm voor een anbi is, kunt u daar meer over lezen in het hoofdstuk De stichting als goededoelenorganisatie. Belangrijk om u te realiseren dat een stichting wel degelijk een onderneming kan uitoefenen met bijbehorende fiscale verplichtingen.
Welke rechtsvorm is passend voor een sociale onderneming, waarbij de maatschappelijke doelstelling vooropstaat en het traditionele winstoogmerk daaraan dienend is? Daarover leest u meer in het hoofdstuk Welk juridisch jasje past de sociale onderneming?
Hoe zit het met de anbi-status? Welke voorwaarden gelden hiervoor en welke fiscale regels zijn van toepassing? Onder welke voorwaarden mag een anbi impactinvesteringen doen? Kan een anbi doneren aan een sociale onderneming? Het antwoord op die vragen vindt u in het hoofdstuk De anbi-status en het hoofdstuk Fiscale regels. De aandachtspunten bij het verrichten van commerciële activiteiten als anbi vindt u in het hoofdstuk Anbi’s en commerciële activiteiten en in het hoofdstuk Fiscale regels.
Bij werven van fondsen over de landsgrenzen heen spelen diverse aandachtspunten waarbij oplettendheid is geboden. Deze aandachtspunten hebben we voor u op een rij gezet in het hoofdstuk Goeddoen over de grens.
Wanneer u als instelling werkt met vrijwilligers, krijgt u te maken met specifieke fiscale regels. Daarover kunt u meer lezen in het hoofdstuk Fiscale regels. Bent u zelf vrijwilliger, raadpleeg dan het hoofdstuk Inzet als vrijwilliger.
Wilt u meer weten over schenken of nalaten aan een goed doel, dan vindt u alle aandachtspunten in het hoofdstuk Schenken aan een instelling en het hoofdstuk Goeddoen met uw nalatenschap.
Een relatief nieuwe ontwikkeling die we hebben opgenomen in de publicatie gaat over steward ownership. De kern daarvan is dat het bedrijf ‘van zichzelf’ is, geleid door steward en de winst ten dienste staat van de onderneming. Grote, bekende bedrijven zoals Patagonia, Maersk, Carlsberg en Bosch en in Nederland Remeha, Voys en de Efteling passen dit model al toe. Lees er meer over in het hoofdstuk Welk juridisch jasje past de sociale onderneming?