Verslag webinar over fiscale beheersing 13 januari 2022

18/01/22

Op donderdag 13 januari heeft de Belastingdienst samen met NOB een webinar georganiseerd waarin een toelichting is gegeven op de onlangs gepubliceerde 'good practices fiscale beheersing'. Het doel van het webinar was om een toelichting en voorbeelden te geven over het inrichten van de fiscale beheersing door middel van het Tax Control Framework.

De publicatie van de 'good practices fiscale beheersing' kunt u vinden via deze link. Deze 'good practices' kunnen worden gebruikt:

  • in een Horizontaal Toezicht omgeving;
  • bij een organisatie die onder de top 100 aanpak valt, maar ook;
  • bij organisaties die onder geen van beide vallen. De voorbeelden zijn ook hier relevant.

Tijdens dit webinar is onder andere naar voren gekomen dat:

  • de fiscale strategie de basis vormt voor een consistente fiscale beheersing; 
    De gedocumenteerde fiscale strategie van de organisatie krijgt ook een rol in het behandelplan van de Belastingdienst. Zo kan grensverkenning leiden tot een intensivering van het toezicht.

  • de fiscale organisatie wordt gevormd door de mensen en de IT/ERP-systemen in de organisatie;
    De communicatie, samenwerking, het kennisniveau en voldoende bezetting zijn factoren die bepalen of een fiscale organisatie voldoende is ingericht.
  • voor het fiscale risicomanagement wordt aanbevolen om een risicoregister op te stellen met daarin de key en non-key fiscale risico's; 
    De Belastingdienst is met name geïnteresseerd in het verkrijgen van meer inzicht in deze key risico's en zij zal ook zelf een risicoanalyse uitvoeren, deze vervolgens vergelijken met de analyse zoals uitgevoerd door de organisatie, en deze toevoegen aan het behandelplan.
  • de uit te voeren monitoringsactiviteiten bijdragen aan een beter inzicht in de fiscale organisatie en de mate van fiscale beheersing. 
    Hierbij spelen data-analyse, het testen van (key)controls en de fiscale steekproef een elkaar aanvullende rol. De Belastingdienst is vervolgens met name geïnteresseerd in de toegepaste methodologie, de bevindingen en de wijze waarop opvolging is gegeven aan deze bevindingen. Uit de praktijk is gebleken dat vaak met name de (uitvoering van) monitoring een verbeterpunt is voor de meeste organisaties.

Tijdens het webinar zijn diverse pollvragen aan het publiek gesteld ten aanzien van bovenstaande onderwerpen. De uitkomsten van deze pollvragen laten zien dat veel organisaties al bezig zijn met het geven van invulling aan bovenstaande aspecten, maar dat hier en daar nog verdere aanscherping nodig is en dat het documenteren van processen van belang kan zijn (van 'tell me', naar 'show me' en 'proof me'). 

De uitkomsten van de pollvragen laten ook zien dat op het vlak van monitoring en testing veel organisaties nog aan de slag moeten om de werking van de fiscale beheersing ook daadwerkelijk te kunnen toetsen.

De Belastingdienst gaf als tip mee om eerst te inventariseren wat er reeds aan fiscale beheersing (onderdelen van het Tax Control Framework) bestaat in de organisatie. Vaak heeft een organisatie al onderdelen in de bestaande bedrijfsvoering die nog niet als onderdeel van het Tax Control Framework worden herkend. Door stap voor stap, via een duidelijke planning, het Tax Control Framework vervolgens te ontwikkelen blijft het ook een behapbaar traject. Dit herkennen wij in onze ervaringen bij het ontwikkelen van een Tax Control Framework. Wij herkennen ook de uitkomsten van de verschillende pollvragen tijdens het webinar. Bijvoorbeeld dat, zoals hierboven geschreven, fiscale monitoring vaak nog ontwikkeld moet worden. Dit lijkt ingewikkeld, maar kan in de praktijk vaak als onderdeel van het fiscale risicomanagement op een efficiënte wijze via een ‘monitoring kalender’ worden ingericht. 

Tot slot werd in het webinar nog verwezen naar de speciale themapagina van de Belastingdienst over het Doorontwikkeld Horizontaal Toezicht die u via deze link aantreft.

Bent u geïnteresseerd in onze ervaringen met het efficiënt en praktisch inrichten van moderne fiscale beheersing? Neem dan contact op met een van de onderstaande auteurs. 

Wij helpen u met onze ruime ervaringen graag vooruit!

Contact

Frans Cremers

Frans Cremers

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 393 45 87

Marvin de Ridder

Marvin de Ridder

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 987 29 84

Margot Kamphuis

Senior Associate, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 054 84 59

Volg ons