15/11/24
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 15 november 2024.
De earningsstripping-maatregel is een generieke renteaftrekbeperking, op basis waarvan de aftrek van rente en daarmee verband houdende kosten zoals valutaresultaten boven een drempel van 1 miljoen euro (de franchise) wordt gemaximeerd op een bepaald percentage van de gecorrigeerde fiscale winst, in het spraakgebruik vaak fiscale EBITDA genoemd. Met ingang van 1 januari 2025 wordt het percentage van de fiscale EBITDA verruimd van 20% naar 24,5%. Op basis van deze versoepeling wordt voor veel belastingplichtigen meer rente aftrekbaar.
De met Prinsjesdag aangekondigde maatregel die specifiek zag op vastgoedvennootschappen gaat niet door.
Wanneer uw vennootschap (of fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting) een rentensaldo heeft van meer dan 1 miljoen euro, wordt vanaf 2025 mogelijk een groter bedrag aan rente aftrekbaar van de belastbare winst. Dit is echter mede afhankelijk van de fiscale EBITDA van uw vennootschap.
In het Belastingplan 2025 werden een tweetal aanpassingen van de earningsstrippingmaatregel (artikel 15b Wet Vpb 1969) voorgesteld. Deze bepaling is een uitwerking van de EU Anti-belastingontwijkingsrichtlijn 1 (ATAD1). Die Richtlijn geeft aan de lidstaten een bepaalde ruimte om naar eigen inzicht keuzes te maken.
In het Hoofdlijnenakkoord was al aangekondigd dat het percentage voor toepassing van de earningsstrippingmaatregel wordt verhoogd van 20% naar 25% van de fiscale EBITDA. De coalitiepartners willen het percentage van 20% ophogen naar 25%. Deze 25% zou het Europees gemiddelde zijn. Volgens eigen PwC-onderzoek zijn er echter slechts twee EU-landen die de renteaftrekbeperking lager hebben gesteld dan de 30% die volgens ATAD I toegestaan is. Dat zijn Finland met 25%, en Nederland met sinds 2022 20%. Bij de invoering van de earningsstrippingmaatregel per 2019 bedroeg het percentage nog 30%.
Deze verhoging van het percentage van 20% naar 25% maakte inderdaad onderdeel uit van het Belastingplan 2025. De Kamer heeft een amendement aangenomen op basis waarvan de verhoging niet naar 25% maar naar 24,5% gaat.
Het rentesaldo tot 1 miljoen euro, de franchise, wordt niet in aftrek beperkt (althans niet op basis van deze renteaftrekbeperking). Per saldo betekent dit voor bepaalde bedrijven dat er meer ruimte komt om rente op geldleningen in aftrek te kunnen brengen.
De earningsstrippingmaatregel is een generieke renteaftrekbeperking. Naast deze bepaling bevat de Wet Vpb 1969 ook een aantal specifieke renteaftrekbeperkingen. Die grijpen aan bij in de wet gedefinieerde transacties of rentestromen. Rente die onder de specifieke renteaftrekbeperkingen niet aftrekbaar is, kan niet alsnog in aftrek worden gebracht onder toepassing van de franchise van 1 miljoen euro, maar zijn geheel van aftrek uitgesloten.
In het Belastingplan 2025 was voorgesteld om de franchise van 1 miljoen euro voor toepassing van de earningsstrippingmaatregel te laten vervallen voor vennootschappen waarvan de bezittingen gedurende minimaal de helft van het jaar hoofdzakelijk bestaan uit aan derden verhuurd vastgoed (vastgoedvennootschappen). Deze belastingplichtigen zouden alleen nog de 25%-regel (nu 24,5%-regel) kunnen toepassen en geen recht meer hebben op de franchise.
Deze regeling moest voorkomen dat een vastgoedvennootschap wordt opgeknipt zodat binnen de groep meerdere keren gebruik kan worden gemaakt van de franchise (anti-fragmentatie).
De Kamer heeft echter een amendement aangenomen op basis waarvan deze maatregel niet doorgaat. Ter dekking wordt - als gezegd - het percentage van de generieke renteaftrekbeperking niet verhoogd naar 25%, maar naar 24,5%.
De ‘general anti abuse rule’ (GAAR) uit de Anti-ontgaansrichtlijn (ATAD1) wordt na inbreng van de Europese Commissie opgenomen in de vennootschapsbelasting.
In de Wet Bronbelasting 2021 wordt het begrip ‘samenwerkende groep’ vervangen door het begrip ‘kwalificerende eenheid’.
Deze versie geeft informatie over de implementatie van de ATAD I & II-regels in de nationale wetten van EU-lidstaten tot en met 15 januari 2024.
Belastingplan 2025. Wat kunt u verwachten? Bekijk het overzicht van de belangrijkste verwachte fiscale maatregelen.