18/09/24
Sinds 22 juni 2024 geldt de Nederlandse wet inzake de public Country-by-Country Reporting (public CbCR). De wet vloeit voort uit een EU-Richtlijn en verplicht tot een openbare rapportage voor grote, internationale ondernemingen. De rapportageverplichting geldt voor boekjaren die beginnen op of na 22 juni 2024. Voor veel ondernemingen betekent dit praktisch gezien dat de wet vanaf 2025 geldt.
De rapportageverplichting geldt voor onderstaande categorieën ondernemingen, met een (groeps)omzet van minimaal EUR 750 miljoen in het betreffende en het voorafgaande jaar:
Wanneer uw organisatie in een van deze categorieën valt, zal uw organisatie informatie zoals betaalde winstbelasting, aantal werknemers en inkomen per land moeten rapporteren.
De perceptie van belastingen verandert. Belastingen ziet men niet louter meer als een kostenpost, maar tevens als een indicator van de maatschappelijke impact van een onderneming en een weerspiegeling van haar bredere waarden en doelstellingen. De belastingvoetafdruk van een organisatie - hoeveel belasting men betaalt en aan wie – heeft steeds vaker de interesse van investeerders en het publiek, ook in het kader van de bredere ESG-agenda (Environmental, Social, Governance). Zo nemen stakeholders bij de beoordeling van de duurzaamheid van een organisatie de fiscale transparantie soms mee in hun overwegingen.
Voor veel bedrijven biedt fiscale transparantie een kans om vertrouwen op te bouwen met stakeholders en om publiekelijk te laten zien welk fiscaal beleid zij voeren. Door op een transparante wijze met belastingen om te gaan, kunnen bedrijven ook op andere niet-fiscale gebieden makkelijker vertrouwen opbouwen.
Nederland introduceerde country-by-country rapportage voor het eerst in 2016, als gevolg van de aanbevelingen in de Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) Action 13 van de OESO (de CbC). Het vereist dat een entiteit van een multinationale groep, vaak de uiteindelijke moederentiteit, rapporteert over bepaalde financiële informatie (bijvoorbeeld betaalde vennootschapsbelasting, omzet, winst en werknemers) per land aan de Belastingdienst.
In december 2023 keurde de Eerste Kamer de wetgeving goed om de EU-richtlijn inzake openbare rapportage per land vanaf 2021 te implementeren (de public CbCR). Op 1 maart 2024 publiceerde de regering het aanvullende implementatiebesluit. In lijn met de richtlijn, vereist deze nieuwe, Nederlandse wetgeving dat internationale groepen met een totale geconsolideerde omzet van ten minste 750 miljoen euro, ongeacht of ze hun hoofdkantoor in de Europese Unie hebben of niet, o.a. de vennootschapsbelasting (en gerelateerde informatie) openbaar maken die zij in elke EU-lidstaat betalen. Daarnaast verplicht de wetgeving dezelfde informatie openbaar te maken over landen die ofwel op de EU-lijst van niet-coöperatieve rechtsgebieden voor belastingdoeleinden staan (de “EU-zwarte lijst”) ofwel gedurende twee opeenvolgende jaren op de lijst staan van rechtsgebieden die nog niet voldoen aan alle internationale belastingnormen, maar zich wel hebben gecommitteerd aan hervormingen (de “grijze lijst van de EU”).
De rapportage start voor boekjaren die beginnen op of na 22 juni 2024. Voor ondernemingen die een boekjaar hebben dat gelijkloopt met het kalenderjaar, betekent dit dat zij voor het eerst over 2025 moeten rapporteren. De rapportage moet een onderneming uiterlijk op 31 december 2026 openbaar maken (op de website van de organisatie en via het handelsregister van de Kamer van Koophandel).
Het concept van public CbCR leeft eveneens buiten de EU-grenzen. Zo heeft bijvoorbeeld Australië nu haar eigen public CbCR. Deze regels gelden voor boekjaren die beginnen op of na 1 juli 2024. Bovendien heeft de Financial Accounting Standards Board (FASB) in de VS unaniem nieuwe maatregelen voor belastingtransparantie goedgekeurd.
In het licht van deze ontwikkelingen op het gebied van public CbCR en belastingtransparantie heeft de Financial Accountability and Corporate Transparency (FACT) Coalition – een onpartijdige alliantie van meer dan 100 staats-, nationale en internationale organisaties – de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) verzocht om public CbCR op te nemen in de SEC-belastinginformatie voor bepaalde grote belastingplichtigen, op basis van de normen van het Global Reporting Initiative (GRI). Dit zou resulteren in een nog bredere impact van publieke CbCR. De SEC heeft hierover nog niet beslist.
Een zo gelijk mogelijk speelveld is wel behulpzaam. Zo heeft AmCham Roemenië verzocht de invoeringsdatum te heroverwegen, nu Roemenië deze regels als per 2023 heeft ingevoerd. Door de snelle invoering van Roemenië hebben ondernemingen geen tijd gehad zich voor te bereiden op de nieuwe regels, met als gevolg: inconsistente rapportage in 2024 en afwijkende rapportage in 2025. Hieronder zouden niet alleen belastingplichtigen, maar eveneens de belastingautoriteiten lijden.
Tot slot merken we nog op dat de wetgeving minimumwinstbelasting (Pillar Two) de relevantie van een acurate CBCR rapportage nog groter maakt, nu de zogenoemde tijdelijke veilige havenregeling van Pijler 2 aansluit bij de CBCR rapportage.