De impact van Covid-19 op de 2019-jaarrekening en het bestuursverslag

31/03/20

Verslaggevingsrichtsnoeren

Ondernemingen moeten informatie over de gevolgen van Covid-19 in de jaarrekening en het bestuursverslag opnemen. Hoe gedetailleerd ze dat doen, hangt af van de mate waarin ze worden getroffen door de uitbraak. De publicatie ‘De impact van Covid-19 op de 2019 jaarrekening en het bestuursverslag’ geeft u een overzicht van de verslaggevingsrichtsnoeren die op elk van deze onderdelen van toepassing zijn.

Impact Covid-19 op jaarrekening en bestuursverslag

Mogelijke scenario’s

Covid-19 heeft gevolgen voor de activiteiten van veel ondernemingen. De verwachtingen voor de prestaties op korte en middellange termijn, het mogelijke effect op de waardering van activa en het vermogen van een onderneming om haar continuïteit te waarborgen, moeten per geval worden bepaald. ‘Verschillende scenario’s zijn mogelijk’, stelt Arjan Brouwer, partner bij PwC en tevens hoogleraar externe verslaggeving aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Het eerste scenario gaat uit van materiële onzekerheid over het vermogen van de onderneming om haar bedrijfsactiviteiten voort te zetten. In het tweede scenario is er geen sprake van deze materiële onzekerheid, ook al zullen de gevolgen van Covid-19 naar verwachting ingrijpend, zij het onzeker zijn. Bijvoorbeeld voor toekomstige prestaties, effecten op toekomstige waardering van activa of activiteiten van de onderneming in het algemeen. In het derde scenario zal Covid-19 naar verwachting gevolgen hebben, maar geen grote gevolgen.’

Consistentie tussen de informatie

Hoewel de onderneming in alle scenario’s wordt geacht informatie over de gevolgen van Covid-19 in de jaarrekening en het bestuursverslag op te nemen, kunnen de details van die informatie afhangen van de mate waarin de onderneming door de uitbraak wordt getroffen. Informatie inzake gebeurtenissen na balansdatum en de continuïteitsparagraaf moeten in de jaarrekening worden opgenomen, de risico- en de toekomstparagraaf in het bestuursverslag. ‘Hoewel de invalshoek van elke paragraaf verschilt, moet worden gezorgd voor consistentie tussen de risicoparagraaf, de toekomstparagraaf, de continuïteitsparagraaf en de informatie inzake gebeurtenissen na balansdatum, voor zover van toepassing’ duidt Brouwer. ‘In onze publicatie ‘De impact van Covid-19 op de 2019 jaarrekening en het bestuursverslag’ bieden wij een overzicht van de verslaggevingsrichtsnoeren die op elk van deze onderdelen van toepassing zijn. Ook geven wij voorbeelden van hoe die toelichtingen eruit zouden kunnen zien. Ondernemingen kunnen de richtsnoeren en voorbeelden gebruiken om inzicht te krijgen in de vereisten en het soort informatie dat moet worden verstrekt en om een toelichting te ontwikkelen die is toegespitst op hun specifieke situatie.’
 

Contact

Arjan Brouwer

Arjan Brouwer

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 088 54 55

Volg ons