Het gebruik van AI rukt snel op in de bouwwereld. Van slim notuleren tot ondersteuning bij het maken van complexe 3D-ontwerpen: steeds meer bedrijven beginnen ermee. Van der Ent en Scholten deden al diverse pilots, met verrassende resultaten. Scholten: ‘Voor een klant in de sector hebben we een AI-tool gemaakt die historische data en tenderdocumenten van duizenden pagina’s doorspit en helpt om aanbiedingen en contracten op maat op te stellen. Dat bespaart veel tijd en verhoogt de nauwkeurigheid.’
Andere bedrijven gebruiken AI voor het optimaliseren van projectplanningen en de logistiek, bijvoorbeeld op krappe bouwplaatsen. ‘De computer kan routes optimaliseren vanuit hubs buiten de drukke stad. Die scheelt enorm veel tijd, geld, ruimte én emissies.’
AI komt als geroepen in de sector, vindt Van der Ent. ‘Om de stijgende kosten te beheersen moet de efficiëntie op alle vlakken fors omhoog. AI biedt daarbij onmisbare hulp: het neemt tijdrovend werk uit handen, optimaliseert processen, vermindert faalkosten en kan helpen bij het opstellen van emissierapportages. Bedrijven die daar nu in investeren, pakken een flinke voorsprong.’
De ‘grote vijf’ in de bouwsector kunnen door hun slagkracht relatief stevig investeren in AI, zien Van der Ent en Scholten, maar ook middelgrote en kleinere bedrijven kunnen er veel mee winnen. Scholten: ‘Grote bedrijven hebben vaak veel oude archieven en datasilo’s, terwijl jongere clubs vaak al werken met een moderne, datagedreven aanpak. Zij kunnen AI daardoor sneller en efficiënter toepassen.’
Uitdagingen zijn er wel, weet Van der Ent: ‘Een groot risico is het blind vertrouwen op de uitkomsten. Gevaarlijk, want AI zit nog in de leerfase. De bedoeling is dat we dankzij AI mínder vaak budgetoverschrijdingen gaan zien, en mínder faalkosten – niet méér. Menselijke controle blijft nodig.’
Ook dataveiligheid is een aandachtspunt. Scholten: ‘Kennis die jij vandaag onbeschermd uploadt, kan morgen als antwoord terechtkomen bij je concurrent. Daarom adviseren wij klanten om voor bepaalde toepassingen een gesloten, beveiligde AI-oplossing in te richten.’
Voor bedrijven die nog weinig met AI werken, hebben de PwC-experts een paar belangrijke adviezen. Van der Ent: ‘Begin met bewustwording. Train je medewerkers en maak ze attent op de mogelijkheden en beperkingen. Stel do's-and-don'ts op met duidelijke richtlijnen en leer je mensen om er niet blindelings op te vertrouwen. De mens, het bedrijf, blijft eindverantwoordelijk.’
Daarnaast is het vooral een kwestie van durven en klein starten. ‘Start bijvoorbeeld met Copilot, een generieke AI-tool waarmee je automatisch bespreekverslagen en actielijsten kunt maken en versturen’, tipt Scholten. ‘Dat geeft je directe tijdwinst en helpt je AI te leren ontdekken. En vraag eens bij je vaste IT-partner wat die al aan AI-mogelijkheden biedt.’
AI biedt enorme kansen voor de bouwsector in Nederland. ‘Of het nu gaat om het optimaliseren van planningen, het vermijden van onnodig tijdrovend en geestdodend werk, het versnellen van tenderprocessen of het verlagen van faalkosten: op al die vlakken is AI een gamechanger’, benadrukt Van der Ent. ‘Pak je al die kansen niet, dan leg je het binnen vijf jaar af tegen de concurrenten die dat wel doen.’
Een belangrijke ‘bijvangst’ van AI: het wervende effect op nieuwe medewerkers. Scholten: ‘Jong talent wil werken in innovatieve omgevingen met de nieuwste technologieën. Door AI te omarmen maak je jezelf als bouwbedrijf een vooruitstrevende werkgever. Dat helpt bij het werven en binden van jong talent.’
Bron: Cobouw magazine – publicatiedatum 10-09-2024