6.6%
wereldwijde groei in de komende drie tot vijf jaar
83%
van de bestuurders verwacht dat institutionele beleggingen komende drie jaar blijven toenemen
71%
van de experts verwacht voor vrouwensport de komende drie jaar een omzetgroei van meer dan 15%
39%
van de sportbestuurders geeft de voorkeur aan een evenwichtige benadering van de ESG
Ondanks de huidige economische uitdagingen heerst er binnen de wereldwijde sportsector een groeiend optimisme en vertrouwen voor de toekomst. Voor de komende drie tot vijf jaar wordt een groei van 6,6 procent van de wereldwijde inkomsten voorspeld. Dat blijkt uit een PwC-enquête onder vijfhonderd sportbestuurders in 43 landen.
Het onderzoek laat zien dat de sportsector zich goed heeft hersteld van de coronapandemie. De groeiramingen voor belangrijke inkomstenstromen als mediarechten, sponsoring, kaartverkoop en merchandise zitten alweer op de niveaus van voor de pandemie.
In onze publicatie ‘The state of the sports industry’ belichten we zes thema’s die een goed beeld geven van de belangrijkste kansen en uitdagingen waarmee sportbestuurders momenteel worden geconfronteerd. Hoewel de conclusies in het onderzoek een wereldwijd perspectief geven, zien we belangrijke parallellen in de Nederlandse sportsector.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek:
76 procent van de respondenten gelooft dat grote techbedrijven als Amazon, Google en Apple beter gepositioneerd zijn dan traditionele mediabedrijven om de strijd om sportrechten de komende jaren te winnen.
39 procent van de sportbestuurders geeft de voorkeur aan een evenwichtige benadering van de ESG-thema’s (environmental, social en governance). De komende jaren willen ze vooral inzetten op ‘environment’, aangezien daar het meeste valt de winnen voor sportorganisaties.
De helft van de respondenten meent dat de op blockchain gebaseerde technologie ‘Web3’ de komende jaren een belangrijke rol gaat spelen voor hun organisatie. Maar interessant genoeg verklaart 74 procent dat ze op dit moment daarvoor nog geen strategie hebben.
De meeste sportorganisaties zien de voordelen van slimme technologie in stadions, maar 65 procent van de ondervraagde sportbestuurders geeft aan dat de benodigde investeringen de adoptie ervan in de weg staan.
Five-year projections of consumer and advertiser spending data for both the telecom and entertainment and media (E&M) industries.
Een groot deel van de CEO’s heeft nog steeds twijfels over de toekomstbestendigheid van hun businessmodel op lange termijn als zij geen veranderingen...
Wij begrijpen de Media & Entertainment branche en helpen bedrijven bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie en de implementatie daarvan, vanuit Assurance,...