In tegenstelling tot eerdere edities, waarin we alleen de bankensector behandelden, richt de vijfde editie zich ook op verzekeraars en pensioenorganisaties. Verder biedt deze nieuwe analyse inzicht in de verschillende strategische overwegingen voor het aangaan van een partnership. Ook hebben we gekeken naar de verwachte impact van GenAI en ‘open finance’ op de verscheidene ecosystemen.
De financiële sector heeft de afgelopen jaren meerdere transformaties ondergaan. Om in te spelen op nieuwe trends en uitdagingen hebben banken, verzekeraars en pensioen-organisaties onder andere ingezet op het aangaan van partnerships met relevante partijen. In 2023 gingen banken, verzekeraars en pensioenorganisaties respectievelijk 46, twintig en dertien nieuwe partnerships aan. Als we de omvang van het ecosysteem en de strategische relevantie van de partnerships in ogenschouw nemen, komt het ecosysteemlandschap van banken als het meest volwassen naar voren.
De belangrijkste redenen voor het aangaan van partnerships verschillen sterk tussen de bancaire-, verzekerings- en pensioensector, zo ziet Pieter Verheijen, customer transformation-expert binnen de financiële sector bij PwC. ‘Banken richten zich bij het aangaan van partnerships vooral op het verbeteren van hun producten en diensten en het verder optimaliseren van processen rondom “Know Your Client” (KYC). Verzekeraars daarentegen richten zich meer op preventieve strategieën. Pensioenorganisaties zijn de afgelopen jaren juist gefocust op partnerships die bijdragen aan de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel.’
De Europese Unie zet momenteel stappen richting een ecosysteem voor ‘open finance' en ‘open data’, met als doel klanten meer zeggenschap te geven over hun (financiële) data. Hierdoor wordt het voor consumenten makkelijker om hun data met derde partijen te delen. Pieter Verheijen: ‘We verwachten dat deze verschuiving leidt tot verdere innovatie op het gebied van gepersonaliseerde producten en diensten over de hele financiële keten. Dit kan leiden tot een toename van zowel het aantal als een verdere diepgang van de strategische samenwerkingen tussen financiële instellingen en derde partijen’.
De introductie van Europese PSD2-richtlijn markeerde in 2019 hierin de eerste stap door derde partijen toegang te geven tot betaalrekeninginformatie en betalingen te initiëren met toestemming van de consument. De aankomende PSD3-richtlijn, en andere initiatieven zoals de Financial Data Access (FIDA)-regelgeving, bouwen verder op deze basis en duwen de sector stapsgewijs richting een open-data-ecosysteem.
Geheel in lijn met de huidige technologische ontwikkelingen maakt de financiële sector steeds meer gebruik van GenAI. Dit blijkt onder meer uit nieuwe partnerships binnen de bancaire sector. In 2022 was nog maar zes procent van de partnerships gerelateerd aan GenAI, in 2023 was dit al dertien procent. De verwachting is dat dit percentage in de komende jaren verder stijgt.
‘De impact en mogelijkheden van GenAI zijn veelzijdig. Naast het verhogen van de efficiëntie en het verlagen van de kosten biedt de technologie financieel dienstverleners de mogelijkheid om de klantbeleving te verbeteren en de creativiteit van medewerkers te bevorderen', aldus Verheijen. ‘De toekomst van financiële dienstverlening is verweven met de vooruitgang van GenAI. Om een concurrentievoordeel te behouden, moeten spelers binnen de financiële sector bepalen hoe zij GenAI op een effectieve manier kunnen implementeren in hun dagelijkse activiteiten.