14/11/21
In 2020 groeide het bankenecosysteem met 43 nieuwe partnerships, bijna drie keer het aantal partnerships in 2015, blijkt uit nieuw PwC-onderzoek. Tegelijkertijd is de piek wel 26 procent lager dan in 2019. De Covid-19-crisis verlegde de aandacht van banken voor innovatie en het vormen van nieuwe partnerships naar een focus op het beheer van hun klanten, leningen, extra risico’s en mogelijke financiële impact. Momenteel zien we een plateau van meer dan veertig nieuwe partnerships per jaar in de afgelopen vijf jaar.
Banken hebben in de jaren na de kredietcrisis een inhaalslag gemaakt op partnerships. Hoewel regelgeving als PSD2 met open API’s partnerships meer ‘business as usual’ heeft gemaakt zonder formele overeenkomsten en nieuwsaankondigingen, is de complexiteit van het groeiende partnershipportfolio toegenomen. Toegang tot nieuwe technologie heeft topprioriteit van banken. Dat is een duidelijke verschuiving van focus, die in lijn is met de trend om digitalisering te versnellen zonder alle technologie inhouse te ontwikkelen.
Verschillende ‘challenger’-banken betreden de Nederlandse markt met een digitale aanpak. Deze nieuwkomers oefenen druk uit op gevestigde banken om hun technologie te moderniseren, producten te diversifiëren en de manier waarop ze hun klanten bedienen te heroverwegen. Partnerships helpen de gevestigde banken om de moderne technologie te verkrijgen die ze nodig hebben om concurrerend te blijven. Enkele voorbeelden van partnerships met het strategische doel om toegang te krijgen tot partnertechnologie zijn:
Verder zien we in ons onderzoek dat partnerships in toenemende mate worden gestructureerd via een ‘minority equity alliance’. De meeste allianties hebben het strategische doel toegang te krijgen tot partnertechnologie. Deze partnershipstructuur geeft de bank invloed op hun partner en ‘skin in the game’ in hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen.
Het PwC-onderzoek Walking the Talk: towards a new banking ecosytem' toont aan dat het bankenecosysteem blijft groeien. In de wereld van ecosystemen, waar succes niet langer wordt bepaald door traditionele succesfactoren, moeten leiders ten minste de volgende drie actie ondernemen om succesvol te zijn en te blijven:
De uitdagingen van de toekomst vragen nu om actie en een ander perspectief. Samen maken we het verschil voor organisaties én de samenleving als geheel.
Het coronavirus heeft tot nieuwe inzichten geleid bij veel bedrijven - vooral financiële instellingen - die gebruikmaken van diensten van derde partijen.
Uit onderzoek van Strategy& blijkt dat de banken tot tachtig miljoen euro kunnen besparen als zij samenwerken bij het bewaren van klantgegevens.