Als industriële bedrijven de wereldwijde concurrentie willen bijhouden, moeten ze in steeds kortere termijnen innovatieve, klantgerichte producten en diensten ontwikkelen. In onze studie Digital Product Development 2025 - Agile, Collaborative, AI Driven and Customer Centric beschrijven we waarin zogenoemde digitale kampioenen zich op het gebied van digitale productontwikkeling onderscheiden van andere bedrijven. Wat is de rol van data-analyse en kunstmatige intelligentie? Waar gebruiken deze bedrijven digitale tools voor? Hoe hebben zij hun cybersecurity Ons onderzoek geeft antwoord op deze vragen en meer.
'Meer investeringen in onderzoek en ontwikkeling leiden niet automatisch tot meer succes. Het gaat meer om een strategisch slim gebruik van de middelen.'
Door te investeren in de ontwikkeling van digitale producten neemt de efficiëntie van industriële bedrijven de komende vijf jaar naar verwachting met gemiddeld negentien procent toe. Tevens kunnen bedrijven de time-to-market met gemiddeld zeventien procent en de productiekosten met gemiddeld dertien procent verminderen.
Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven die tot de koplopers behoren - tien procent van de ondervraagden - meer investeren in digitale productontwikkeling. De meeste van hen behalen echter betere resultaten, terwijl ze minder dan vier procent van hun inkomsten besteden aan onderzoek en ontwikkeling.
Welke voordelen verwachten industriële bedrijven van investeringen in digitale productontwikkeling?
Op maat gemaakte producten, afgestemd op de individuele behoeften van de klant, zijn belangrijk voor de inkomsten van een bedrijf. Toonaangevende ondernemingen halen een hoge mate van personalisatie met producten die worden gekenmerkt door een eenvoudige functionaliteit, een goede duurzaamheid of verbeterde gebruikersinterfaces. De grootste uitdaging is om dit te bereiken tegen een optimale kostenefficiëntie.
Daarom integreren digitale kampioenen klantgerichtheid al in een vroeg stadium in het ontwikkelingsproces en werken ze nauw samen met partners. Bovendien zijn ze van plan om in de komende vijf jaar de ontwikkeling van op maat gemaakte producten en diensten aanzienlijk uit te breiden. Zij verwachten dat hun aandeel van gepersonaliseerde oplossingen in deze periode met 26 procent groeit - meer dan het dubbele van het gemiddelde van alle bedrijven die we hebben onderzocht, en dertien keer meer dan de minst digitale bedrijven.
Hoeveel neemt het aandeel van gepersonaliseerde producten de komende vijf jaar toe?
Een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek is dat 41 procent van de ondervraagde bedrijven voor ten minste een deel van het digitale productontwikkelingsproces gebruikmaakt van data-analyse en kunstmatige intelligentie (AI). Maar slechts vijf procent maakt uitgebreid gebruik van deze technologieën, bijvoorbeeld in proces- en kwaliteitsoptimalisatie of om producten en diensten te valideren.
Digitale kampioenen gebruiken niet alleen algoritmes voor analyse, maar richten zich ook sterk op de onderliggende datamodellen. Dit stelt ze in staat om naar de hele productlevenscyclus te kijken en gedurende het hele ontwikkelingsproces samen te werken met externe leveranciers en klanten.
Gebruik van data-analyse en kunstmatige intelligentie
'Een bedrijf dat klantgerichte producten wil leveren, kan niet langer zonder digitale hulpmiddelen en mogelijkheden als kunstmatige intelligentie en data-analyse.'
Als we naar digitale tools kijken, wordt één ding duidelijk: veel bedrijven gebruiken al een aantal geselecteerde technologieën voor digitale productontwikkeling. Bijna twee derde van de ondervraagde bedrijven gebruikt tools voor het cocreëren van producten en diensten, intern of met externe partners. De helft gebruikt digitale technologieën voor processimulatie en de ontwikkeling van digitale prototypes.
Industriële bedrijven willen zich de komende drie jaar vooral richten op het uitbreiden van hun data-analyse en kunstmatige intelligentie (plus dertig procentpunten), agile ontwikkelmethoden en sociaal luisteren (elk plus 26 procentpunten), maar ook op het gebruik van digitale 'tweelingen' (plus 25 procentpunten).
Het toegenomen gebruik van data-analyse en kunstmatige intelligentie door industriële bedrijven voor productontwikkeling verhoogt ook het belang van cybersecurity. Volgens het onderzoek zijn er op dit gebied grote tekortkomingen: 71 procent van de respondenten heeft geen of onvoldoende beschermingsmechanismen tegen cyberaanvallen.
De digitale kampioenen hebben hier een voordeel: meer dan de helft heeft IT-beveiliging in elk geval een integraal onderdeel gemaakt van hun projectmanagementaanpak. Toch voert bijna geen van de ondervraagde bedrijven - zelfs de leiders niet - alomvattende strategieën uit die gebaseerd zijn op het catalogiseren en prioriteren van risico's.