Overzichtelijk, schaalbaar IT-landschap als fundament voor het digitale maakbedrijf

20/02/20

Benut de mogelijkheden van industry 4.0

Maakbedrijven digitaliseren om de mogelijkheden van industry 4.0 te benutten. Met nieuwe digitale producten of diensten, gebaseerd op eisen en wensen van de klant, willen zij de concurrentie voorblijven. Over welke DNA-kenmerken beschikt het digitale, industriële maakbedrijf? Bas Weber, PwC-sectorvoorzitter voor de maakindustrie, bespreekt met collega’s de invloed van digitalisering op het datamanagement, het systeemlandschap en de supplychain van maakbedrijven. ‘Het fundament onder alle datatoepassingen is een overzichtelijk, schaalbaar IT-landschap.’

IT komt nu echt aan de beurt

‘Het IT-landschap bij veel maakbedrijven is verouderd en complex’, stelt Michael Franzen, specialist IT-strategie en digitalisering bij PwC. ‘Het was lang niet nodig daar verandering in te brengen omdat de business van deze bedrijven de afgelopen decennia niet zo veranderde. Maar nu de verantwoordelijken voor commercie nieuwe mogelijkheden zien en met de digitale toepassingen van industry 4.0 aan de slag willen, komt het IT-landschap echt aan de beurt.’ Bas Weber haalt het voorbeeld aan van track-and-trace, waarmee maakbedrijven afzonderlijke producten willen volgen vanaf de productielijn tot en met de levering aan de klant: ‘Om dat mogelijk te maken, is goed datamanagement nodig. En het fundament onder alle datatoepassingen is een overzichtelijk, schaalbaar IT-landschap.’

Rationalisatieslag en integratie IT en OT

Franzen wijst op de ontwikkeling van maakbedrijven als reden voor de complexiteit van de IT: ‘Na acquisitie van bedrijfsonderdelen of organisaties in andere landen werd informatietechnologie vaak onvoldoende geharmoniseerd. Nu zie je verschillende verouderde ERP-systemen naast elkaar draaien die vergelijkbare bedrijfsonderdelen ondersteunen. De koppelingen tussen systemen is vaak point-to-point waardoor flexibele integratie maar beperkt mogelijk is. Een eerste belangrijke stap is daarin een rationalisatieslag te maken.’ Weber wijst verder op een obstakel dat in een eerder artikel al genoemd werd: de scheiding tussen informatietechnologie en operationele technologie. ‘Om data uit de operatie goed te kunnen benutten, moeten IT en OT geïntegreerd worden.’

Predictive maintenance

Wat is er zoal mogelijk als het IT-landschap vereenvoudigd is en data uit IT en OT samenkomen? Franzen vertelt over een onderneming die verwarmingsproducten verkoopt. ‘Zij willen een connected cv-installatie gaan aanbieden. Daarvoor plaatsen ze sensoren in de cv-installatie om de condities van het apparaat te meten en monitoren. Zo wordt predictive maintenance mogelijk – een operationele optimalisatie die ook meermaals genoemd wordt in onze internationale studie Defining the new DNA of industrial digital organisations. Het bedrijf kan een monteur langsturen die onderdelen vervangt die aan het einde van de levensduur zijn, nog voordat ze defect zijn. Door de sensoren kunnen ze het gebruik van de cv-installatie monitoren en de klant beter adviseren wanneer een andere, bijvoorbeeld grotere of kleinere ketel, geschikter is.’

Nieuwe omzetmogelijkheden door gegevensuitwisseling

Het voorbeeld van de connected cv laat volgens Weber zien hoe digitalisering de deur opent naar nieuwe producten en diensten. ‘Als die gegevensuitwisseling goed loopt, kan het bedrijf behalve de verkoop van cv’s ook de belofte bieden van een comfortabel huis. Het leveren van zo’n dienst biedt nieuwe omzetmogelijkheden, bijvoorbeeld via een abonnementssysteem dat een doorlopende kasstroom genereert. Maar om dat alles te realiseren, moet het bedrijf al die OT-data van de sensoren bij klanten in de eigen IT-systemen verwerken tot serviceorders voor de monteurs en tot bestellingen van onderdelen. Er moeten rapportages komen over de kosten en de baten van het apparaat en een commerciële analyse van de abonnementsvormen. Het leidt tot allerlei nieuwe processen die leunen op data en onderliggende IT-infrastructuur.’

Beter en goedkoper in de cloud

De explosie van dataverkeer die er met zo’n toepassing ontstaat, brengt het gesprek op de noodzaak van de schaalbaarheid van IT. Franzen: ‘Het opschalen gaat het snelst als bedrijven kiezen voor infrastructuur in de cloud. Daarvoor is wel een cultuuromslag nodig, want in de maakindustrie wordt het IT-landschap vaak nog zelf beheerd.’ Franzen heeft begrip voor de terughoudendheid die hij nogal eens merkt en voor de zorgen over bijvoorbeeld het neerzetten van alle data bij een externe partij. ‘Het kan logisch zijn om IT voor onderscheidende bedrijfsdomeinen, zoals research & development, in eigen beheer te houden. Maar al die IT-diensten waarop je niet onderscheidend bent, worden beter en veelal goedkoper geleverd door een externe partij in de cloud.’

Andere capaciteiten IT-organisatie

‘Maakbedrijven willen bezig zijn met het veranderen van hun business door te luisteren naar de klanten’, voegt Weber toe. ‘IT is daarin bijzonder belangrijk, maar het is geen kernactiviteit van deze sector. Uitbesteden dus, zodat de focus nog scherper komt te liggen op waarde toevoegen voor de klant.’ Als belangrijke delen van de IT naar de cloud gaan, verandert er ook veel voor de IT’ers op de werkvloer, zegt Franzen: ‘Het is tijd om kennis van nieuwe technologie binnen te halen en mensen te leren hoe ze agile, in korte tijd een Proof of Concept kunnen bouwen. Een goede conversatie met de business hebben en dat vertalen naar een IT-oplossing die business waarde toevoegt, wordt een kerncapaciteit. Behalve het IT-landschap zelf zullen ook de capaciteiten van de mensen in de IT-organisatie sterk veranderen.’

DNA-kenmerken van het IT-landschap van digitale, industriële maakbedrijven

  • Het IT-landschap is eenvoudig en schaalbaar; niet-onderscheidende IT-diensten zijn uitbesteed naar de cloud.
  • IT en OT zijn geïntegreerd op een gemeenschappelijk platform waarop data-uitwisseling eenvoudig is en nieuwe digitale toepassingen kunnen worden ontwikkeld.
  • De IT-organisatie combineert kennis van de huidige systemen met die van nieuwe digitale oplossingen en nieuwe manieren van werken zoals Agile en DevOps.
  • IT-medewerkers hebben een sterke focus op innovatie en het snel leveren van nieuwe IT-functionaliteit, om direct te kunnen inspelen op veranderende behoeften van klanten, medewerkers en leveranciers.

Contact

Bas Weber

Bas Weber

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 037 60 45

Michael Franzen

Michael Franzen

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 793 98 33

Volg ons