‘We waren gewend om voor medewerkers te denken wat ze willen’

Defensie transformeert om talenten te inspireren en te behouden

René Kreeftmeijer is directeur personeelsbeleid bij het ministerie van Defensie. Al bijna 25 jaar vervult hij verschillende HR-functies binnen deze organisatie. In dit interview spreekt Kreeftmeijer onder meer over de transformatie waarmee hij bezig is op het gebied van HR, inclusie en diversiteit (I&D), en technologie. ‘Ik begon als bedrijfskundige bij de landmacht, maar inmiddels heb ik alle hoeken van het HR-veld gezien en daardoor veel zien veranderen’, vertelt hij.

Kreeftmeijer en zijn collega’s binnen HR stelden vast dat Defensie jarenlang bleef worstelen met een structureel groot aantal vacatures. ‘Defensie heeft jarenlang het systeem gehad waarin wij zeggen wat we nodig hebben, met allerlei criteria. Maar zo werkt het allang niet meer. Er is een mindshift gaande. Veel medewerkers willen met hun talenten en ambities bijvoorbeeld in deeltijd kunnen werken, of later misschien iets heel anders doen. Daar moet je als organisatie mee om kunnen gaan. Dat lijkt een open deur, maar (ook) voor Defensie was het dat niet.'

René Kreeftmeijer (directeur personeelsbeleid bij het ministerie van Defensie)

‘PwC houdt ons een spiegel voor’

Toen hij daarvoor ondersteuning en advies zocht, kwam hij bij PwC-expert Bastiaan Starink uit. ‘We misten kennis en capaciteit binnen HR. Ik ken PwC al wat jaren. Ze hielpen ons bijvoorbeeld eerder bij ingewikkelde berekeningen met pensioenen. Toen we met de transitie op HR bezig waren, belde ik met Bastiaan. We hadden hulp nodig om vraagstukken op te lossen. Uiteindelijk is daar de HR-transitie en een samenwerking met onder andere het door PwC ontwikkelde programma Inclusion Insights uitgekomen.’ Binnenkort start bij de Koninklijke Marechaussee de pilot van Inclusion Insights

‘PwC ondersteunt Defensie bij het formuleren en omzetten van beleid in concrete veranderingen met en binnen de Defensieonderdelen. Verder helpen zij ons in het stakeholdersmanagement. Niet alleen geeft PwC advies, maar ze houden ons een spiegel voor van wat er goed gaat, en wat beter kan. Dat vind ik een schoolvoorbeeld van strategisch partnership.’

Behouden, binden en inspireren

‘De interesse in vacatures bij Defensie is best groot, maar we weten dat onvoldoende om te zetten in het daadwerkelijk behouden, binden en inspireren van mensen. We hebben veel actieplannen gehad, maar die brachten niet de gewenste structurele verandering. Iemand die voor onze cyberorganisatie werkt, heeft bijvoorbeeld andere talenten en interesses dan een collega bij de luchtmobiele brigade. Daar moeten we gedifferentieerd en met meer maatwerk op willen inspelen.’ 

‘Zo hebben we de keuring en selectie-eisen voor toekomstig cyberpersoneel wat meer losgelaten en bleken we in staat binnen de kortste keren de eenheid te kunnen vullen. De toenmalige commandant van de cybereenheid is gewoon het land doorgegaan. Die heeft het verhaal verteld, en gericht mensen zo door het proces gehaald en aangesteld. Onorthodox voor Defensie, maar dat werkte wel. Dat was een eye-opener. We willen meer diversiteit in proposities bieden, door te luisteren wat mensen willen en te kijken welke competenties ze hebben.’

‘Onze tv-spotjes gingen veel over operationele actie, fysiek en mentaal sterke mensen. Natuurlijk zijn deze mensen ook hard nodig voor de primaire taakstelling van Defensie, maar er is meer nodig en plek voor andere talenten en ambities. Onlangs zijn we een nieuwe campagne gestart: Generatie D. Als je daar goed naar kijkt, zie je dat we een andere insteek hebben. Geef aan wat je wil, wat je kan, en meld je bij ons, is min of meer de boodschap.’

De menselijke maat behouden

In de toekomst verandert er veel bij Defensie. Door technologische ontwikkelingen is het speelveld veel breder geworden. ‘Conventionele middelen blijven van waarde, maar zullen minder arbeidsintensief worden en andere systemen zullen zich aandienen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de toenemende aandacht voor cyberoorlog. Dat betekent ook dat je andere eisen aan mensen gaat stellen. Met strategische personeelsplanning brengen we in kaart wat een organisatie als Defensie nodig heeft, welke taak we moeten uitvoeren en welke medewerkers daar goed bij aansluiten.’ 

Kreeftmeijer hoopt dat Defensie ondanks alle technologische ontwikkelingen aandacht blijft houden voor de menselijke maat. ‘Dat vraagt absoluut aandacht. Instrumenten en technieken zullen nooit de persoonlijke aandacht kunnen vervangen. Het moet in verbinding staan met elkaar. Persoonlijke aandacht is essentieel in de vorming en ontwikkeling van individuele collega’s en eenheden.’

‘Toch is het van belang om met al de verschillende doelgroepen goed in verbinding te blijven en het ontwikkelgesprek met elkaar aan te gaan. Van academici tot aan gevechtssoldaten. Hoe ga je met ze om en hoe bied je ze een perspectief waarvoor ze niet alleen bij Defensie willen komen, maar ook willen blijven? Dat is een mooie uitdaging voor de komende jaren.’

Contact

Bastiaan Starink

Bastiaan Starink

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 375 58 28

Daniel de Jager

Daniel de Jager

Client Lead Partner, Ministerie van Defensie, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 575 87 57

Volg ons