Als we relevant willen blijven in het digitale tijdperk, moeten we een omslag maken op het gebied van onderwijs en scholing. Hoewel Nederland vergeleken met andere Europese landen goed scoort op een leven lang leren, richt de meerderheid van de werknemers in leven-lang-lerenprogramma’s zich op de korte termijn. We moeten een omslag maken van korte termijn en incidenteel naar continu leren op het werk. Dat blijkt uit ons onderzoek 'Een leven lang leren in Nederland'.
Digitalisering en automatisering veranderen de manier waarop we werken fundamenteel. De taken die we uitvoeren en de kennis en vaardigheden die nodig zijn, veranderen daardoor sterk. De kennis en vaardigheden die we op school en tijdens onze studie hebben geleerd, verouderen sneller naarmate de snelheid van technologische verandering toeneemt. Vaardigheden als probleemoplossend vermogen, communicatie, nieuwsgierigheid, aanpassingsvermogen en emotionele lenigheid worden steeds belangrijker. Deze kwaliteiten zorgen voor een grotere veerkracht en meer succes in een veranderende sociale en werkomgeving. Ze vormen ook een vruchtbare bodem voor een leven lang leren.
Deze omslag is ook nodig omdat de groei van de Nederlandse arbeidsproductiviteit achter blijft, ondanks dat deze hoog is en er veel nieuwe technologieën worden gebruikt. Onderzoek laat zien dat de lagere groei van de arbeidsproductiviteit wordt veroorzaakt doordat nieuwe technologieën die succesvol worden ingezet door voorlopers, maar langzaam worden overgepakt door andere Nederlandse bedrijven. Ook human capital lijkt een belangrijke rol te spelen in de stagnerende groei van de arbeidsproductiviteit. Dit is des te meer zorgwekkend omdat de snelheid van de digitalisering toeneemt.
Organisaties zouden drie maatregelen moeten nemen:
Het belangrijkste is dat ieder individu zich ervan bewust wordt dat relevant blijven belangrijk is. Vervolgens moet iedereen een houding ontwikkelen om er naar te handelen. We moeten onszelf afvragen hoe we relevante werkzaamheden kunnen uitvoeren, die tegelijkertijd leuk en interessant zijn. We zouden onszelf regelmatig moeten afvragen: wat kan ik vandaag leren en waar ben ik goed in? Dit zijn cruciale vragen om ook in het digitale tijdperk relevant te blijven.
Jan Willem Velthuijsen
Energy Transition Economist, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 248 32 93
Industry Leader Publieke Sector PwC Europe en Nederland, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 50 48