Download onze publicatie
‘Over de toegevoegde waarde van people analytics bestaat geen twijfel’, aldus Van de Pas. ‘Van het positioneren van de organisatie voor het aantrekken en behouden van talent, tot aan het genereren van inzichten over hoe het toekomstige personeelsbestand eruit moet zien. Maar veel organisaties halen er niet het maximale uit.’
‘Daarbij zien veel leidinggevenden HR-inzichten en data-analyse als de grootste uitdagingen waar de HR-afdeling vandaag voor staat’, vult PwC-collega Marlene de Koning aan. ‘Hoe kunnen organisaties er nu voor zorgen dat people analytics resultaten oplevert? Deze vraag beantwoorden we in ons rapport. Gebaseerd op enkele praktijkcases geeft het een raamwerk om de waarde van toepassingen op het gebied van people analytics te vergroten.’
‘People analytics vergroot de strategische impact en status van de HR-afdeling binnen een organisatie.’
Onze studie laat zien dat een systematische aanpak, gericht op het afstemmen van uw ambities, kennis en ervaring op de (toekomstige) eisen van uw onderneming, van groot belang is. De twee lagen van ons raamwerk reflecteren dat people analytics uiteindelijk wordt gedreven door de volgende factoren:
Use cases met grote impact die direct inzichten met mogelijke opvolging voor werknemersvraagstukken geven (de binnenste 'inzichtenlaag’).
Een excellerende people-analyticsfunctie die uitgerust is met de juiste tooling om de ambitie van de organisatie waar te maken (de buitenste 'functielaag').
‘People analytics is niet alleen een hulpmiddel voor HR-afdelingen, maar een essentiële troef voor elk bedrijf dat het volledige potentieel van zijn menselijk kapitaal wil ontsluiten'.
Het is vaak moeilijk te beslissen waar u moet beginnen als u een meer datagedreven HR-afdeling wilt worden. Zoals de meeste bedrijven hebt u waarschijnlijk al een aantal use cases uitgewerkt en geïmplementeerd. Het is dan goed om een stap terug te doen en u het volgende af te vragen: moet u zich eerst op een meer strategische aanpak van de functielaag richten en uitdagingen oplossen op het gebied van bijvoorbeeld data en afstemming? Of moet u zich juist richten op het vergroten van het aantal use cases in de inzichtenlaag?
Als het gaat om het creëren van waarde met people analytics zien we dat het bij de meeste organisatie het beste werkt om beide te doen: doorgaan met het vergroten van de waarde van (bestaande of nieuwe) use cases en tegelijkertijd werken aan de strategische blauwdruk van uw beoogde people-analyticsfunctie.
Het realiseren van uw ambities op het gebied van people analytics gaat niet van vandaag op morgen. Het is belangrijk dat u een duidelijk beeld hebt van waar u nu bent, waar u heen wilt, een routekaart om daar te komen en de lacunes die u onderweg moet vullen. Richt u zich op de volgende stap van uw routekaart en neem dan alle elementen van het raamwerk in overweging terwijl uw strategie wordt uitgerold en geleidelijk in de hele onderneming ingang vindt.
De beste manier om de waarde van people analytics binnen uw organisatie zichtbaar te maken, is om aan de slag te gaan met uw grootste personeelsuitdaging. Dat klinkt simpel, maar u kunt het beter laten zien dan het te vertellen.
Of u nu meer inzicht creëert in de onderliggende oorzaken van het probleem, knelpunten in kritieke HR-systeemprocessen wegneemt door middel van automatisering of een voorspellend model bouwt en verschillende interventiescenario's evalueert, u toont vanaf de eerste dag de impact van people analytics aan.