10/11/22
Welke arbeidsvoorwaarden vinden medewerkers binnen mijn organisatie écht belangrijk? Dat was de vraag die Max Paping vaak bezighield vanaf het moment dat hij drie jaar geleden begon als directeur compensation & benefits bij LeasePlan. Samen met Steven Hölscher, manager people insights bij PwC, ontwikkelde Paping een preferentieonderzoek. ‘Door vragen aan medewerkers te stellen en dat te combineren met de juiste onderzoeksmethode, snappen we wat mensen drijft en kunnen we dankzij de data zien waar onze ingezette euro als werkgever het beste rendeert.’
Max Paping en Steven Hölscher
‘Een van mijn eerste observaties was dat we erg de focus hadden op primaire arbeidsvoorwaarden, zoals het basissalaris en de bonussen’, vertelt Paping. ‘Alle andere zaken die we goed voor elkaar hadden, zoals pensioen, maar ook sportschoolabonnementen en een lossere dresscode, belichtten we niet genoeg. Dat was de aanleiding voor onze samenwerking met PwC.’
Tijdens de samenwerking maakten PwC en LeasePlan gebruik van het TrueChoice kunstmatige intelligentie gestuurd enquêteplatform. Dit platform analyseert welke beloningselementen medewerkers het belangrijkst vinden. ’In het onderzoek werken we met plaatjes en daarmee proberen we het zo aantrekkelijk mogelijk te maken’, zegt Hölscher. ‘Negentig procent van de medewerkers maakte de enquête af, dat is een zeer hoge score. Bovendien zijn het sterk veranderende tijden. De vraag is hoe je medewerkers houvast kunt geven in onzekere tijden. Het is daarom een goed moment voor organisaties om een digitale dialoog aan te gaan.’
Max Paping
De organisatie van LeasePlan valt te verdelen in drie populaties. ‘Bij onze digitale afdeling werken veel jonge mensen’, licht Paping toe. ‘Ons hoofdkantoor is wat internationaler georiënteerd en dan hebben we nog ons Nederlandse kantoor waar medewerkers over het algemeen langer werken en ouder zijn. Onze aanname was dat er onderling veel verschillen in hun beloningswensen zouden zitten, maar dat bleek mee te vallen.’
Medewerkers konden de enquête naamloos invullen. Alleen zaken als functieniveau, leeftijdsgroep, diensttijd en standplaats werden genoteerd. Het preferentieonderzoek vroeg eerst hoeveel belang ze aan bepaalde arbeidsvoorwaarden hechten. Medewerkers waarderen de voorwaarden met een bepaald cijfer en later in de enquête worden deze wensen tegenover elkaar gezet.
Paping: ‘Daardoor moeten medewerkers een keuze maken. Zo kregen werknemers de vraag of ze een betere pensioenregeling willen, of graag zien dat ze een hoger percentage in salaris ontvangen. We dachten vooraf dat jongere medewerkers veel minder waarde hechten aan een goede pensioenregeling dan hun oudere collega’s. Het opvallende is dat de jongere generatie dat wel degelijk belangrijk vindt.’
Overigens namen Hölscher en Paping voorafgaand aan het onderzoek door welke thema’s ze juist wel en niet willen behandelen. ‘Je kunt niet ieder thema uit de arbeidsvoorwaarden de revue laten passeren’, verklaart Hölscher die aanpak. ‘Je bent constant aan het sparren welke vragen relevant zijn voor de doelstelling die LeasePlan heeft.’
Flexibiliteit is voor het personeel van LeasePlan erg belangrijk. ‘De factor flexibiliteit in hoe en waar je jouw werk verricht en hoe je de dag indeelt, had dezelfde waardering als vijf procent salarisverhoging’, zegt Paping. ‘Je moet je voorstellen dat als een concurrent extra flexibiliteit biedt, je als werkgever dus vijf procent salaris extra moet bieden. Zulke inzichten zijn waardevol, omdat je dan goed weet hoe je mensen eventueel langer aan je weet te binden.
Ook viel op dat medewerkers van LeasePlan persoonlijke feedback hoog in het vaandel hebben staan. Hölscher: ‘Het is belangrijk dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. Dat betekent niet dat je zomaar een cadeaubon aan je medewerkers moet geven als ze wat goeds doen. Je zou het wel kunnen overwegen, maar dan moet je het wel goed kunnen motiveren. Het is vooral belangrijk om af en toe je personeel te complimenteren als het iets goeds heeft gedaan.’
Paping: ‘We zien persoonlijke erkenning als iets vanzelfsprekends en vergeten hoe je betrokkenheid kunt tonen door positieve feedback te geven.’ Niet iedere organisatie is gelijk als het gaat om beloningsbeleid. ‘Er zijn gemene delers, maar er zitten ook sterke nuances’, weet Hölscher. ‘De mate van de flexibiliteit kan verschillen, of hoe de mobiliteit is ingericht. Een gemene deler is dat de meeste werknemers het liefst een hoger salaris zien zitten. Zeker in tijden van inflatie. Maar je kunt niet iedereen meer salaris geven, een betere pensioenregeling regelen en nog meer flexibiliteit bieden. Daarom zorg je er met het platform voor dat je collega’s pusht om te kiezen voor het een of het ander. Kijk daarom wat evenveel tevredenheid toevoegt, naast bijvoorbeeld een beter salaris.’
Hoewel de inzichten voor LeasePlan waardevol zijn, beseft Paping dat voorkeuren van medewerkers ook kunnen veranderen. ‘Zaken die in 2020 relevant waren, zijn dat nu weer minder en worden ingehaald door de tijd. Thuiswerken is gemakkelijker sinds de coronacrisis. En op dit moment hebben we als maatschappij te maken met een flinke inflatie. Als je jouw energierekening niet kunt betalen, wordt een gratis sportschoolabonnement minder belangrijk. We leven in een onzekere tijd met volop uitdagingen. Ook spelen er bij ons een aantal externe factoren, zoals de voorgenomen overname door ALD Automotive waar we nu middenin zitten. Verder hoop ik dat we iets met aan de pensioenregeling kunnen doen binnen onze organisatie. De hele pensioenwetgeving gaat waarschijnlijk per 2025 veranderen; de wensen van onze medewerkers zullen we daarin zeker meenemen.’
Steven Hölscher