Ondanks de verschillende maatregelen om de wachttijden en wachtlijsten terug te dringen, nemen de gemiddelde wachttijden in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) de laatste jaren toe1. Anno 2021 blijkt dat voor veel patiëntengroepen de aanmeldwachttijd voor een behandeling even hoog is als de wachttijd voor de behandeling zelf (behandelwachttijd), of zelfs hoger2. Dit vormt een punt van zorg, omdat wachtende cliënten in mentaal risicovolle situaties kunnen verkeren en niet de benodigde ondersteuning ontvangen die zij met hun dringende hulpvraag nodig hebben. Hoewel dit probleem omtrent wachttijden de groeiende vraag naar geestelijke gezondheidszorg in Nederland weerspiegelt, zijn er interventies mogelijk die de wachttijden kunnen helpen verkorten.
1Zorgvisie.nl; Wachttijden GGZ stijgen ondanks maatregelen
2De aanmeldwachttijd geeft weer hoe lang het na aanmelding van een cliënt duurt tot het intakegesprek plaatsvindt. De behandelwachttijd geeft weer hoe lang het na deze intake duurt tot de behandeling gestart kan worden.
Al meerdere jaren vormen de lange wachttijden één van de grote uitdagingen binnen de GGZ in Nederland. Aangezien het vinden van een oplossing voor de reductie van wachttijden een complex vraagstuk is, is een aanpak nodig vanuit verschillende perspectieven. Daarom hebben sinds 2018 vier GGZ-organisaties en VGZ de handen ineengeslagen om samen te werken aan een oplossing voor deze wachtlijsten. In samenwerking zijn vanuit de praktijk initiatieven ontwikkeld door zorgprofessionals, welke primair leiden tot hogere kwaliteit van zorg en kortere wachttijden, gecombineerd met lagere zorgkosten.
Op basis van de uitkomsten van verschillende experimenten, zijn samen ruim twintig initiatieven ontwikkeld, die zorgen voor een verkorting van wachtlijsten en wachttijden binnen de GGZ. Wij lichten drie initiatieven verder toe:
De aanpak gebaseerd op sociale determinanten van gezondheid stopt niet na één project – het delen van lessen, het afstemmen, opnieuw inzetten en uitbreiden ervan zijn ook een essentiële stap in het proces – stap 5
Deze drie initiatieven uit de praktijk hebben allemaal geleid tot geweldige resultaten binnen de betrokken GGZ-organisaties. Echter, wordt de impact van deze initiatieven pas écht vergroot op het moment dat ze worden overgenomen door andere GGZ-organisaties en organisaties. Om het potentieel van deze mooie voorbeelden te kunnen blijven delen en adoptie elders te stimuleren, is het gedachtegoed achter al deze initiatieven gebundeld en aangeboden aan de staatssecretaris van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport4.
3Zorgverzekeraars Nederland; GGZ Noord-Holland-Noord vermindert wachttijden met ander intakegesprek
4Zorgverzekeraars Nederland; GGZ-organisaties en VGZ presenteren praktijkvoorbeelden die bijdragen aan wachttijdenreductie GGZ
Partner, Consulting Lead, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)61 089 31 82