Playback of this video is not currently available
The holiday season is upon us and the busiest shopping period should commence but will this be the case in a tumultuous year? Find out what 2,000+ consumers are considering in our #BlackFriday 2020 report.
De huidige gezondheidscrisis lijkt minder impact te hebben op het verwachte winkelgedrag tijdens Black Friday (en daarbij de feestdagen in het algemeen) dan men zou verwachten. Wel zien we een afname in het aantal geïnteresseerden: van 64% in 2019 naar 57% nu, waarbij de grootste daling (van 11%) plaatsvindt onder 55-plussers. Daarnaast is er ook een afname te zien bij huishoudens met een inkomen van minder dan 20.000 euro per jaar. Het gaat hier om een afname van 9%.
Retailers waren vóór de pandemie al actief in een omgeving waarin ze moesten omgaan met grillig consumentengedrag. De sociaaleconomische gevolgen van corona hebben blijkbaar zowel een negatieve (door de economische onzekerheid) en positieve (des te meer mensen gedwongen zijn thuis te blijven, des te meer geld er op hun rekening staat) invloed op het uitgavenpatroon tijdens Black Friday/de kerstperiode. Hoewel 44% van de consumenten verwacht dit jaar minder uit te geven (waarbij ze aangeven dat dit vooral komt door de coronacrisis), stelt 17% dat ze meer te spenderen hebben omdat ze meer hebben kunnen sparen.
De pandemie heeft voor een verandering in lifestyle gezorgd. Zo’n 40% van de respondenten gaf aan dat ze door COVID-19 waarschijnlijk meer online zullen winkelen, waarbij vrouwen (44%) meer geneigd waren om thuis te blijven dan mannen (33%). De leeftijdscategorie 18-34 neigt nog meer naar online, waarbij zo’n 50% verwacht virtueel aankopen te doen. De algemene verwachting is dat het aandeel fysiek winkelen zal dalen van 35% naar 24% vergeleken met Black Friday 2019 en dat de pandemie zal leiden tot een verdere toename in het aantal consumenten dat online winkelt, van 65% in 2019 tot 76% in 2020.
Veel shoppers weten nu al wat ze van plan zijn op Black Friday aan te schaffen, waarbij zo’n 50% eerst onderzoek doet naar hun potentiële aankopen op specifieke koopjeswebsites en 30% op zoek gaat naar specifieke reclames op websites. Traditionele brochures lijken weinig invloed te hebben op jongere leeftijdscategorieën. Slechts 28% van de 18-34-jarigen bracht brochures ter sprake, ter vergelijking met 45% van de 55-plussers. Fysieke retailers zonder online aanwezigheid zouden er goed aan doen om in zee te gaan met online adverteerders en/of ultra-efficiënte platforms zoals Bol.com en Amazon als ze willen concurreren met gevestigde online retailers.
De coronapandemie heeft geleid tot fundamentele veranderingen in de manier waarop consumenten werken, eten, communiceren en zorgen voor hun gezondheid.
Voor producenten van consumentenproducten en retailers zijn het spannende tijden. Nieuwe technologie zorgt voor uitdagingen en kansen. PwC kan u daarbij helpen.
Consumer Markets Industry Leader, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 299 15 98