De PwC Retail Monitor 2023 verkent de huidige stand van zaken van ‘last mile delivery'1 en geeft richtingen voor de toekomst op basis van vier succesfactoren:
De Retail Monitor is een jaarlijks, datagedreven onderzoek dat we uitvoeren met meer dan vijftig retailers uit verschillende subsectoren, van wie financiële data en visie op ‘last mile delivery’ zijn gebruikt om sectorinzichten te formuleren. Dit jaar hebben we als extra onderdeel een orderonderzoek opgenomen voor het consumentenperspectief. In dit orderonderzoek is feedback verzameld van consumenten over hun ervaring met ‘last mile delivery’. Deze bevindingen en perspectieven komen samen in de Retail Monitor 2023.
De voornaamste conclusie voor de retailsector is dat - na de pandemie - nauwkeurigheid belangrijker is dan snelheid. Retailers zullen succesvol zijn als ze de balans vinden tussen het managen van en het voldoen aan de verwachtingen rondom levertijd, locatie en gemak. Deze en andere conclusies van de PwC Retail Monitor 2023 zijn samengevat in de animatievideo.
Playback of this video is not currently available
1‘Last mile delivery’ is het laatste deel van het leveringsproces waarbij goederen van distributiecentra naar de klant worden vervoerd. Dit proces, met veel overdrachtsmomenten en belanghebbenden, heeft als doel de klant tevreden te stellen met een succesvolle levering en een soepele klantervaring.
Retailers zetten nauwkeurigheid verreweg bovenaan hun to-do-lijst: zestig procent geeft aan dat dit voor hen topprioriteit heeft. Ook klanten verkiezen nauwkeurigheid boven snelheid. Deze motivatie om een grotere nauwkeurigheid te bereiken, dwingt retailers zowel verwachtingen te managen als eraan te voldoen. Verwachtingen managen betekent duidelijk communiceren over levertijd, locatie en eventuele andere diensten zoals leveringswijze, en duidelijk communiceren over eventuele wijzigingen tijdens het proces. Ons onderzoek toont aan dat zelfs als de bestelling niet zo snel mogelijk wordt geleverd, klanten nog steeds tevreden kunnen zijn als duidelijk aan hun verwachtingen wordt voldaan.
Uit ons onderzoek blijkt ook dat dit niet eenvoudig is. We hebben het percentage leveringen ‘on time in full’ (OTIF) gemeten. Hoewel 'in full' in de meeste gevallen wordt bereikt (negentig procent van de klanten meldt een volledige levering), blijkt het leveren 'on time' iets uitdagender te zijn. Twintig procent van de klanten meldt dat ze de levering niet ontvingen in het beloofde tijdvenster. De supermarkten zijn een voorbeeld voor de rest van de detailhandel. Dit is de meest betrouwbare subsector die uit ons onderzoek naar voren komt: klanten melden dat supermarkten in bijna alle gevallen hun beloofde bezorgtijd en -datum nakomen.
Belangrijkste inzichten:
Een goede manier voor retailers om verwachtingen te wekken, is tijdvensterplanning. Hier zien we grote verschillen tussen subsectoren. Waar supermarkten een nauwkeurige tijdvensterplanning bieden, geven retailers in veel andere subsectoren deze mogelijkheid niet. Zo biedt slechts de helft van de elektronica- en technologieretailers een tijdvensterplanning. Bij kleding varieert het tussen een tijdvenster selecteren of helemaal geen tijdvenster aanbieden. Vaak wordt alleen twee tot drie werkdagen genoemd.
Communicatie is de sleutel tot het managen van verwachtingen tijdens het leveringsproces: zelfs als retailers niet volledig nauwkeurig zijn in hun levering kunnen klanten nog steeds een goede bezorgervaring hebben als retailers wijzigingen of updates transparant communiceren. Ruim zeventig procent van de retailers doet dit door hun klanten te informeren over vertraging. Het delen van een track-and-tracecode is inmiddels standaard in alle subsectoren: de klant verwacht een track-and-tracecode voor zijn bestelling.
Belangrijkste inzichten:
- Snelheid is afhankelijk van klant- en productbehoefte;
- Levensmiddelenretailers presteren het best op snelheid;
- Hoewel snelheid geen topprioriteit is, kan het de doorslag geven als het aanbod verder gelijk is;
- De meerderheid van de retailers legt de nadruk op nauwkeurigheid, aangezien het belangrijker is binnen een beloofd tijdvenster te leveren dan snel te leveren.
De tijd is voorbij dat snelheid de enige belangrijke factor is bij levering. Snelheid is afhankelijk van klant- en productbehoefte en is niet langer de onderscheidende factor in een succesvolle ‘last mile delivery’. Wel maakt een klant onderscheid tussen het type product en of hij het direct nodig heeft. Een zware kast bij een meubelzaak kan wachten, maar kledingstukken zijn vaak dezelfde of de volgende dag al gewenst.
Een goed voorbeeld van een subsector waarin snelheid nog steeds topprioriteit is, is die van de levensmiddelenretail: supermarkten en restaurants die voeding aan huis bezorgen. Dit komt deels door de bederfelijke aard van hun goederen, aangezien (bereid) voedsel niet oneindig kan wachten om te worden bezorgd. Maar tijdens de covid-pandemie werden klanten aangemoedigd om winkels te mijden en konden ze geen restaurants bezoeken; daarom bestelden veel klanten boodschappen en eten aan huis. Dit gedrag is na de pandemie niet verdwenen en snelle leveringen door de levensmiddelenretailers worden dan ook zeer gewaardeerd door klanten. Andere subsectoren hebben hun prioriteit verlegd van snelheid naar andere leveringsfactoren.
Alleen al in Europa verkopen meer dan 150.000 bedrijven goederen en diensten via e-commerce, met een toenemend aantal keuzes voor klanten als gevolg. Dit betekent dat de klant vaak meerdere bedrijven heeft die hetzelfde product aanbieden. Klanten kunnen hierdoor de levertijd afwegen tegen vele andere opties. Daarom kan snelheid de doorslaggevende concurrentiefactor zijn als het aanbod verder gelijk is.
Voor slechts negentien procent van de retailers is snelheid de belangrijkste bezorgfactor, terwijl voor nog eens 32 procent snelheid de op een na hoogste prioriteit heeft. Sommige detailhandelaren geven zelfs aan thuisbezorging te hebben stopgezet of het aantal beschikbare bezorgkanalen te hebben verkleind om zich te concentreren op het verbeteren van de snelheid. Maar over het algemeen is snelheid geen onderscheidende factor. Als goederen binnen het beloofde tijdvenster worden geleverd, stijgt de prestatieperceptie niet. Worden goederen buiten het beloofde tijdvenster geleverd – eerder of later – dan neemt de prestatieperceptie van de klant af. Dit maakt het voor retailers moeilijk de algehele prestatieperceptie van klanten alleen met snelheid te verbeteren. Retailers moeten dus werken aan levering binnen het beloofde tijdvenster.
Klanten baseren hun tevredenheid over het bezorgproces niet langer alleen op nauwkeurigheid en snelheid. Tegenwoordig is het van groot belang dat retailers een klantgerichte en gemakkelijke beleving bieden. Uit het orderonderzoek blijkt dat extra inspanningen zoals een speciale verpakking of een handgeschreven briefje positief aanslaan bij klanten. Tegelijkertijd ervaren klanten overmatige verpakking als negatief. Beide factoren zijn van invloed op de klanttevredenheid, ook al is dit maar een klein onderdeel van de algehele bezorgervaring.
Hoewel retourlogistiek een apart aandachtsgebied is, is een levering het begin van het retourproces, aangezien retailers een keuze maken om al dan niet retourlabels en/of retourformulieren te verstrekken. Hiermee vergroten ze het gemak van de klant in het bestelproces. Op de vraag of hun levering een retourlabel en/of retourformulier bevat, geeft meer dan vijftig procent van de klanten aan dat de retailer dit niet heeft verstrekt. Klanten vinden deze extra service echter erg belangrijk en handig. We raden retailers daarom aan om de start van het retourproces beter te faciliteren.
Belangrijkste inzichten:
Gemak wordt ook beïnvloed door de maatschappelijke druk op duurzaamheid. Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 25 procent van de retailers de keuze biedt voor een duurzame bezorgoptie, wat aantoont dat er hier voor retailers groeikansen liggen. Sommige retailers bieden al de mogelijkheid van bezorging per fiets aan. Naast het aanbieden van duurzame bezorgopties moeten retailers ook de impact van duurzame opties duidelijker maken. Voor veel klanten is het onduidelijk welke impact ze kunnen maken door te kiezen voor een duurzame bezorgoptie. Als de klant bijvoorbeeld 25 eurocent extra betaalt om de CO2-uitstoot in het bezorgproces te compenseren, is het voor de klant niet duidelijk wat er met die 25 eurocent gebeurt.
Bewoners klagen steeds vaker over straten die vol staan met meerdere bezorgers die de straat continu blokkeren. Onder de goed gewaardeerde diensten die retailers aanbieden, is orderconsolidatie een opvallende: het groeperen van verschillende items van eenn bestelling in één enkele levering. Dit beperkt niet alleen het verkeer, maar verhoogt ook het gemak voor de klant omdat de bestelling tot één bestelling wordt gebundeld. Dit is ook een manier om leveringen milieuvriendelijker te maken. Momenteel consolideren retailers slechts ongeveer de helft van de bestellingen.
Belangrijkste inzichten:
- Winstgevendheid heeft de laagste prioriteit bij ‘last mile delivery’;
- Er is echter een grote businesscase voor winstgevendheid: retailers in ons onderzoek geven aan dat de meerderheid van hun bestellingen wordt uitgevoerd via ‘last mile delivery’;
- Het verbeteren van de winstgevendheid vraagt om meer strategische keuzes in het leveringsmodel.
Winstgevendheid in ‘last mile delivery’ lijkt geen prioriteit te zijn. Slechts dertien procent van de retailers in het onderzoek geeft aan deze factor voorrang te geven boven de andere drie. Retailers worstelen al jaren met het inpassen van de groeiende vraag naar bezorging in hun businessmodel. Tijdens de covid-pandemie betekende levering een voortzetting van de verkoop terwijl de winkels gesloten waren. Maar nu de pandemie voorbij is, lijkt het erop dat bezorging het grootste verkoopkanaal blijft, terwijl de rol van winkels niet verdwijnt.
Uit ons onderzoek (na de covid-pandemie) blijkt dat ongeveer zeventig procent van de retailers aangeeft dat het merendeel van hun bestellingen wordt afgehandeld via ‘last mile delivery’. Dit nieuwe evenwicht vraagt om een heroverweging van de financiering van levering. Levering genereert geen directe inkomsten; retailers moeten de winstgevendheid optimaliseren door kosten te verlagen of te compenseren, of door indirecte inkomsten te genereren.
Neem twee voorbeelden uit de subsector van de flitsbezorging. Verschillende spelers bevechten elkaar om zoveel mogelijk klanten te werven. Voor hen is schaalvoordeel de enige manier om de hoge kosten te verlichten van levering binnen tien minuten. Veel van deze bedrijven moeten hun weg naar winstgevendheid nog vinden. Tegelijkertijd hebben grotere, gevestigde supermarkten succesvolle programma's voor het bezorgen van boodschappen – zij binden hun klanten met een bezorgovereenkomst van ten minste twaalf maanden, wat indirect meer inkomsten oplevert.
Natuurlijk zal focus op snelheid, nauwkeurigheid en gemak klanten tevreden en loyaal maken, waardoor ook inkomstenstromen worden veiliggesteld. Maar is dit genoeg? Uit ons onderzoek blijkt dat sommige retailers drastischere keuzes maken. Zes procent van de retailers in ons onderzoek geeft aan helemaal geen bezorgdiensten aan te bieden omdat het niet past bij hun strategie. Andere retailers brengen kosten in rekening voor (retour)verzending die een deel van de bezorgkosten kunnen dekken. Deze maatregelen lijken een meer strategische en economisch-duurzame oplossing om competitief te blijven, in plaats van de leveringskosten op te nemen in de productmarge. De nieuwe balans in de sector vraagt om nieuwe strategieën.
Voor ‘last mile delivery’ is het een topprioriteit dat retailers de verwachtingen van de klant managen en eraan voldoen. Hoewel die prioriteit misschien constant blijft, zullen alle andere aspecten van ‘last mile delivery’ zich aanpassen aan de veranderende omgeving waarin ‘last mile delivery’ plaatsvindt. In de komende jaren zullen retailers zich onderscheiden door gemak, duurzaamheid en winstgevendheid.
Om de verwachtingen van de klant effectief te managen en eraan te voldoen, zullen huis-aan-huisbezorgingen plaatsmaken voor meer gemeenschappelijke ‘last mile delivery’. Dit zal leiden tot meer samenwerking tussen retailers en externe logistieke dienstverleners om de nauwkeurigheid, de snelheid, het gemak en de winstgevendheid van ‘last mile delivery’ te vergroten. Het biedt stof tot nadenken: focus niet alleen op het managen van en het voldoen aan de verwachtingen van klanten, maar zorg er tegelijkertijd voor relevant en winstgevend te blijven. Dat is een belangrijke uitdaging voor de retailer van de toekomst.
Playback of this video is not currently available
We hebben ons onderzoek verbreed door deelnemers van het DELIVER-netwerk van retailers te ondervragen over hun ervaringen, ambities en visie op de toekomst.