Grip op fiscale strategie en transparantie rapportages

03/03/20

Corporate tax governance

Door toenemende transparantie, de invloed van sustainability en het risico van reputatieschade dat ermee gepaard gaat, willen bestuurders en commissarissen meer grip krijgen op de fiscale strategie. De internationale PwC-publicatie Corporate tax governance, creating a sustainable tax approach in times of fundamental change beschrijft internationale ontwikkelingen en welke stappen rvb en rvc kunnen zetten om tot een duurzame aanpak voor fiscaliteit te komen. PwC’ers Marc Diepstraten en Edwin Visser geven een toelichting.

Tax governance op bestuursagenda

De laatste jaren steeg de aandacht van politiek en maatschappij voor fiscaliteit in het algemeen en het fiscale gedrag van multinationals in het bijzonder. Ondernemingen dienen sindsdien rekening te houden met tal van internationale ontwikkelingen en initiatieven, fiscaal en niet-fiscaal. De strategische rol die fiscaliteit kan nemen, is sterk veranderd en het risico op reputatieschade behoeft aandacht. ‘Fiscaal beleid is onderdeel geworden van de license to operate’, stelt Marc Diepstraten, voorzitter van de Tax & Legal-praktijk van PwC Nederland. ‘Daarmee is het niet langer het exclusieve domein van de tax department en staat het prominent op de agenda van de bestuurskamer.’

Duurzaamheidsstrategie

Diepstraten noemt ook een andere ontwikkeling waardoor aandacht voor fiscaliteit vanuit de board en raad van commissarissen toeneemt: ‘Fiscaliteit wordt langzamerhand meer in de context geplaatst van de ondernemingsstrategie en de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming. Gevoed door meerdere stakeholders wordt fiscaliteit daarbij minder gezien als louter een kostenpost, maar ook als bijdrage aan de maatschappij en het behalen van de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. We zien dat bestuurders en toezichthouders hierdoor ook het eigen belastingbeleid onder de loep gaan nemen.’

Transparantie

‘Verder is er ook de modernisering van het internationale fiscale systeem in volle gang’, vertelt Edwin Visser, Tax Policy leader PwC Europa en EMEA. ‘Multilaterale richtlijnen dienen onder meer ter voorkoming van belastingontwijking en leiden ertoe dat fiscale transparantie vergroot wordt.’ In het geven van transparantie ziet Visser bedrijven kiezen uit verschillende gradaties. ‘Sommige ondernemingen beperken zich tot de transparantie die wettelijk verplicht is, zoals het delen van een Country-by-Country Report met de Belastingdienst. Andere gaan stappen verder en stellen bijvoorbeeld een analyse van de Total Tax Contribution beschikbaar voor het publiek.’

Stakeholderdialoog

Volgens Diepstraten kiezen ondernemingen vaker voor meer transparantie dan wettelijk gevraagd, zodra zij weten dat stakeholders daaraan waarde hechten: ‘Wij zien steeds meer klanten in dialoog treden met een bredere groep belanghebbenden, onder wie commissarissen, investeerders, medewerkers en klanten. Dat past ook in bredere trends in corporate governance.’

Professionalisering noodzakelijk

De stakeholderdialoog is één van de kernelementen van de verdere professionalisering van het belastingbeleid, zoals beschreven wordt in de internationale PwC-publicatie Corporate tax governance. Visser: ‘Met tax governance wordt de fiscaal-technische expertise en ervaring van de fiscale afdeling in een beheersbaar systeem gebracht.’ De publicatie beschrijft het formuleren van een fiscale langetermijnstrategie, rollen en verantwoordelijkheden en risicomanagement. Tot slot komen er transparante (verantwoording)rapportages tot stand waarop door een onafhankelijke partij assurance kan worden verleend om waarde voor stakeholders te vergroten.

Tijd nemen voor fiscale strategie

Zonder de aanpak voor tax governance hier verder volledig toe te lichten, wijst Diepstraten erop dat bedrijven in zijn ervaring er goed aan doen om voor de eerste stap, het vaststellen van de fiscale strategie, de tijd te nemen: ‘Welke principes worden leidend? Hoe sluit de fiscale strategie aan op de ondernemingsstrategie en op de duurzaamheidsdoelstellingen? Wat betekent dit voor transparantie? Met het beantwoorden van al dat soort vragen, samen met stakeholders, wordt de fiscale strategie een degelijk fundament onder het fiscale gedrag en te nemen beslissingen.’

Datamanagement en technologie

Tot besluit wijst Diepstraten nog op het belang van datamanagement: ‘Goed kunnen sturen en rapporteren staat of valt met de beschikbaarheid van data. De inzet van technologie om het databeheer te optimaliseren, is voor belastingafdelingen belangrijk – zeker ook gezien de toenemende verplichting van belastingrapportages, waarvoor grote datasets snel en correct verwerkt moeten worden. Wanneer finance- of IT-transformatieprojecten worden opgezet, is het belangrijk om fiscaliteit daar tijdig in mee te nemen.’

‘Fiscaliteit wordt langzamerhand meer in de context geplaatst van de ondernemingsstrategie en de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming. Gevoed door meerdere stakeholders wordt fiscaliteit daarbij minder gezien als louter een kostenpost, maar ook als bijdrage aan de maatschappij en het behalen van de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. We zien dat bestuurders en toezichthouders hierdoor ook het eigen belastingbeleid onder de loep gaan nemen.’

Marc DiepstratenPwC

Contact

Marc Diepstraten

Marc Diepstraten

Chief Digital Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 317 73 03

Edwin Visser

Edwin Visser

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 294 38 76

Volg ons