Binnen Workday kunnen gebruikers nieuwe applicaties bouwen. ‘Wij lopen binnen het Workday-ecosysteem voorop in de ontwikkeling van deze applicaties. De apps die we bouwen zorgen ervoor dat HR, managers en medewerkers een betere ervaring hebben in Workday, maar ook dat processen efficiënter gaan met behulp van AI’, aldus Leunisse.
Leunisse bouwde met zijn team onlangs een intelligent systeem voor het opstellen van doelen en het verkrijgen van feedback. ‘Iedereen stelt elk jaar nieuwe individuele doelstellingen die passen bij de organisatie. Wat we daarin zien is dat het heel erg helpt als je AI als sparringpartner gebruikt. Je kunt doelstellingen beschrijven en daarna krijg je van een GenAI-toepassing advies hoe je het SMART formuleert, en of het aansluit bij de feedback die je hebt gekregen'. Inmiddels helpt Leunisse met zijn team een klant om dit systeem in hun organisatie goed te integreren.
‘Het voordeel is dat GenAI-tekst heel goed begrijpt en dat het niet uitmaakt of het slecht geschreven is, of dat er maar vijf zinnen in staan. Je kunt altijd suggesties krijgen over hoe je dingen beter kunt opschrijven. Als medewerkers slechts een paar steekwoorden intypen, ontvangen ze advies. Als je kijkt naar de feedback die een medewerker heeft ontvangen dan kan deze app onderzoeken wat iemand nog moet ontwikkelen. Je krijgt advies op maat voor een concrete doelstelling, op basis van alle data’.
Als mensen in verschillende teams werken is deze toepassing voor de doelstellingen ook handig, stelt Leunisse. 'Bij deze organisatie werkt het personeel vaak op verschillende projecten. Als een leidinggevende de teams nog niet zo goed kent, is het fijn dat men de ontwikkeling van een medewerker over een lange periode kan bekijken. Als dat allemaal met pen en papier ergens in een archiefkast belandt, heeft de ontwikkeling van je personeel minder prioriteit'.
Leunisse werkt daarnaast aan een model dat e-learnings voor personeel nog beter maakt. ‘E-learnings bestaan vaak uit dezelfde type vragen. Met GenAI is het mogelijk om meer dynamischere vragen te stellen. Het is een toepassing die ervoor zorgt dat ze heel snel nieuwe vragen kunnen ontwikkelen, maar we kunnen ook afwisselen met unieke open vragen. En het laat zien welke onderdelen van de training je al goed snapt en waar je nog aan moet werken’.
Volgens Leunisse krijg je door deze e-learnings veel meer relevante feedback. ‘Het is het nog steeds schaalbaar, omdat het volledig door AI gedaan wordt. Er komen geen docenten of trainers aan te pas om het huiswerk na te kijken, en je kunt op die manier nieuwe of veel betere vragen stellen. Daardoor heb je dus ook de garantie dat mensen echt de stof tot zich moeten nemen’.
'E-learnings bestaan vaak uit dezelfde type vragen. Met GenAI is het mogelijk om meer dynamischere vragen te stellen. Het is een toepassing die ervoor zorgt dat ze heel snel nieuwe vragen kunnen ontwikkelen, maar we kunnen ook afwisselen met unieke open vragen.'
Rick LeunisseVoor de ziekte- en verzuimregeling van organisaties, heeft Leunisse met collega's een efficiënter proces bedacht. ‘Als iemand lange tijd ziek is, dan heb je als werknemer en werkgever allerlei plichten waaraan je moet voldoen om te zorgen dat iemand zo snel mogelijk kan re-integreren, zoals een duidelijk plan van aanpak. We hebben dat nu volledig gefaciliteerd via het systeem, zodat organisaties daar niet over hoeven na te denken’.
Leunisse vervolgt: ‘AI helpt ons hiermee door ziekteverzuim sneller te kunnen voorspellen op basis van data. Daarmee krijgen organisaties een betere prognose wanneer het verzuim omhooggaat, waardoor risicofactoren sneller worden gesignaleerd. Dat is echt een voorbeeld van machine learning. Dan kijken we op basis van data wat de impact is'.
Voor de oplossingen die Leunisse met zijn team bedenkt isveel kennis nodig. ‘We werken met een creatief team, dat goed kan anticiperen op de probleemvraag van de klant. Onze community of solvers heeft een brede expertise. We hebben binnen PwC veel kennis in huis over zaken als arbeidsrecht, loonbelasting en personeelsbeleid, waardoor we via Workday snel een efficiënte toepassing kunnen integreren'.
‘Dat soort expertise proberen wij ook in te bouwen in onze applicaties. Waar we ons daarnaast in onderscheiden, is dat we graag meedenken. De oplossingen die we nu bedacht hebben, bestaan voor een groot deel uit nieuwe technologieën
Leunisse wil uiteindelijk dat deze toepassingen ertoe leiden dat medewerkers sneller met hun leidinggevenden in gesprek gaan over hun ontwikkeling. ‘We willen hen hier zelfs toe aanmoedigen, want zo zorgen we ervoor dat ze meer bezig zijn met hoe ze kunnen bijdragen aan de strategie van de organisatie. Uiteindelijk zouden medewerkers minder tijd in de systemen moeten doorbrengen en meer met hun leidinggevende doordat ze nu beter ondersteund worden door technologie’.