Boeien en binden van medewerkers in de flexbranche

13/03/20

Technologie én vaardigheden

Hoe boeit en bindt u medewerkers in de flexbranche? Die vraag stond onlangs centraal in een bijeenkomst van PwC en Workday. Technologie is belangrijk, maar het aanleren van de juiste vaardigheden bij medewerkers wellicht net zo belangrijk. En het allerbelangrijkste: wilt u uw medewerkers überhaupt laten veranderen, verplaats u dan in hun schoenen, differentieer en maak het voor iedereen op zijn of haar manier relevant.

Beleving als onlosmakelijke component van de dienstverlening

Experience is tegenwoordig geen toegevoegde waarde meer, maar een onlosmakelijke component van de dienstverlening die een organisatie biedt. Mederwerkers zijn veeleisender; niet geld, maar persoonlijke ontwikkeling is steeds vaker de grootste drijfveer. Daarbij, het gemak en de ontzorging die medewerkers privé ervaren, willen zij ook in hun relaties met bedrijven en (potentiële) werkgevers. ‘Aan organisaties de taak om dat “verwachtingsgat” te overbruggen’, stelt Daniel van Norren, senior manager digital transformation in private business bij PwC. ‘Om medewerkers te boeien en te binden, moet u in hun schoenen gaan staan. Achterhaal wat zij nodig hebben en hoe u dat kunt realiseren. Wij zien de behoeften en de wensen van medewerkers veranderen. Een baan voor het leven is niet meer: dagen worden soms met verschillende activiteiten of werkzaamheden gevuld en er komen steeds meer online bemiddelaars tussen kandidaten en opdrachtgevers. Over enkele jaren zal misschien wel 75% van de matching en plaatsing via platforms gaan. Ook op die platforms is het belangrijk mensen te boeien en ze lang op het platform te houden. Zo zien we nu al integratie van social media als Snapchat bij sollicitaties, virtuele kantoorrondleidingen en gamification om de online bezoekers te binden.’

Drie belangrijke building blocks

Volgens Van Norren zijn drie zogenoemde building blocks belangrijk om medewerkers van A naar B mee te nemen: een workforce strategy bepaalt welke capaciteiten er nodig te zijn om te komen tot een doel. Een people value proposition verduidelijkt wat mensen willen én waarderen. Via HR Effectiveness beschrijft u hoe een belevenis effectief en efficiënt kunt aanbieden.

‘Mensen moeten digital enabled worden’, zegt Van Norren. ‘Om medewerkers in beweging te krijgen, moeten we hun gewoontes veranderen. Dat begint bij een verandering van hun mindset: duidelijk maken waarom het nodig is, wie erbij gebaat is, en waarom het nu moet. Dat raakt hun intrinsieke motivatie. Die motivatie, in combinatie met de juiste vaardigheden en de juiste instrumenten leiden tot nieuwe gewoontes. Het lastige daarbij is: mensen zijn verschillend en redeneren ieder voor zich vanuit de vraag “hoe word ik er beter van?”. Een purpose, makkelijk te gebruiken technologie, interactieve belevenissen en voorbeeldige leiders en influencers helpen dan. En weet ook, verandering gaat überhaupt niet over één nacht ijs, maar vergt een lange adem.’

Belangrijkste doel: tevreden medewerkers

Uitzend- en detacheringsorganisatie Aethon is het afgelopen jaar druk bezig geweest met allerlei innovaties, waaronder de implementatie van Workday als backoffice-oplossing die medewerkersbeleving centraal stelt. ‘Dus niet de werk- of boekhoudingsprocessen, maar onze medewerkers vormen het uitgangspunt voor de nieuwe online omgeving voor alle medewerkers’, verduidelijkt Aethon-CFO Thijs Burgerhout. ‘Het belangrijkste doel: tevreden medewerkers. Medewerkers die goed in hun vel zitten, zich gewaardeerd voelen en met plezier naar hun werk gaan. Inmiddels hebben we de eerste fase van de implementatie afgerond en hebben onze medewerkers kennisgemaakt met het nieuwe systeem. De komende tijd gaan we aan de slag met de volgende fases, wat nog meer nieuwe mogelijkheden en wederzijdse betrokkenheid oplevert, waardoor wij nog beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.’

In de april-editie van PwC’s digitale relatiemagazine Inzake leest u een uitgebreid verhaal met CFO Thijs Burgerhout van Aethon. Nog geen abonnee van Inzake? Meld u hier aan.

Contact

Daniël van Norren

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 210 46 75

Volg ons