Marktsector
Retail & consumer
Onze rol
Integreren SAP S/4HANA als nieuw financieel systeem
Resultaat
Harmonisatie over twaalf landen, efficiënter werkproces
Na een lange carrière bij onder meer Shell is Jan Piet Valk inmiddels bijna vier jaar CFO bij het tweede gereedschaps- en machineverhuurbedrijf van Europa, Boels. Valk is een gedreven bestuurder en wil elke dag het maximale eruit halen om Boels verder te ontwikkelen en zijn mensen daarin te begeleiden.
In gesprek met Ingeborg Smit, partner bij PwC, vertelt hij over de transformatie die het familiebedrijf doormaakt en hoe je mensen daarin meekrijgt. ‘Onze CEO en aandeelhouder Pierre Boels kijkt naar de wereld in drie fasen: worden, zijn en vergaan. Boels wil altijd in de “worden-fase” blijven, dat wil zeggen dat we altijd bezig zijn met de toekomst.’
Toen Valk het aanbod kreeg van Pierre Boels om bij het familiebedrijf in Sittard aan de slag te gaan, ging hij niet over één nacht ijs. ‘Ik vroeg me echt af of ik als CFO in een familiebedrijf zoals Boels met mijn ervaring wel genoeg zou kunnen bijdragen aan de besluitvorming en de transformatie zoals ik die noodzakelijk acht. Want daar ligt mijn expertise. Pierre, de tweede generatie Boels, werkt al ruim veertig jaar voor dit bedrijf, dus dan kan ik me voorstellen dat je graag de touwtjes in handen houdt. De zorgen bleken onterecht, want we werken echt heel goed samen. We zijn een hecht team, dat samen alle belangrijke beslissingen neemt.’
Valk wil bij Boels blijven innoveren. Met het team van PwC werkte hij het afgelopen jaar samen aan een verdere professionalisering van de financiële operaties van Boels door onder meer SAP S/4HANA te integreren als nieuw financieel systeem. ‘We hadden een verouderd systeem en navenante processen. Dat nam te veel tijd in beslag. De gehele boekhouding van de twaalf Europese landen waar we actief zijn, werd daarin verwerkt. Met SAP S/4HANA is het hele proces grotendeels geautomatiseerd en geharmoniseerd over de twaalf landen heen. Daardoor werken we efficiënter, maar wel op een andere manier dan onze mensen gewend waren.’
Smit, die bij PwC werkzaam is binnen technology consulting, was samen met haar team veel in Sittard aanwezig om het personeel van Boels te ondersteunen. ‘De meeste mensen bij Boels hebben vaak een hele geschiedenis bij het bedrijf en zij moeten meegenomen worden in de nieuwe manier van werken. Dat is best een uitdaging, want deze mensen hebben het jaren op een manier gedaan die voor hen ook werkt. Maar door het SAP-systeem wordt een aantal financiële processen gestandaardiseerd. Daardoor is alles helemaal nieuw, maar gaat het wel sneller en efficiënter. In een familiebedrijf als Boels vergeet je nooit wat de echte business is: het verhuren van materieel. Het is duidelijk dat een systeem als SAP S/4 HANA daar ondergeschikt aan is.’
Valk: ‘Het was een fijne ervaring om met PwC samen te werken. Uiteindelijk zijn we op 1 april jongstleden live gegaan met SAP S/4HANA in twaalf landen. Probleemloos en precies zoals we hadden afgesproken. Daar verdient onze organisatie alle credits voor, net zoals de mensen van PwC die ons door dit proces heen begeleidden’.
Om een transformatie te laten slagen, is het volgens Valk belangrijk dat je je personeel goed kent. ‘Je moet je bewust zijn dat je met mensen werkt die verschillende inzichten en referenties hebben. Niemand is hetzelfde, iedereen heeft een andere achtergrond. Dat betekent dat als je leiding geeft, je ook moet kijken wat iemand nodig heeft en dat je je verdiept in andermans cultuur, zodat ze zich goed bij je voelen.’
‘Ik zoek altijd overal contact met mensen. Ik vind het erg leuk om mensen naar een ander niveau te brengen en samen met ze aan de slag te gaan. Het klinkt erg cliché, maar het is echt zo: de wedstrijd wordt niet gewonnen door elf mensen in het veld. Het gehele bedrijf moet je bij het spel en het resultaat betrekken als je succes viert. Zo voelt iedereen zich onderdeel en zo is het ook.’
Smit: ‘Een nieuw systeem neerzetten lukt iedereen, maar het moet nog wel succesvol worden geïntegreerd bij het personeel. Bij Boels hebben medewerkers zeggenschap over wat we veranderen, krijgen ze vertrouwen en worden ze meegenomen in een andere manier van werken. Daar ligt het succes bij Boels’.
Volgens Valk is het verder belangrijk om personeel voldoende perspectief te bieden. ‘Ik vertel mijn collega’s altijd dat een transformatie geen bedreiging is, maar een kans, omdat we daarmee minder tijd besteden aan administratieve taken. Dat we steeds meer automatiseren en harmoniseren betekent dat we efficiënter werken en minder mensen bepaalde taken hoeven uit te voeren. De onderkant in onze piramide wordt smaller, maar we bieden bij Boels echt alle kansen aan iedereen om omhoog te gaan in de piramide en je verder te ontplooien. De groei van het bedrijf zal dit altijd mogelijk maken en daarmee zijn we ook een zeer aantrekkelijke werkgever voor onze mensen en voor nieuw talent.’