PwC adviseert World Press Photo bij opstellen beleid

De invloed van AI op de fotojournalistiek

De invloed van AI op de fotojournalistiek
  • 07 nov 2023

In de afgelopen maanden hebben we kennisgemaakt met een reeks nieuwe generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT. Hoewel ze veel mogelijkheden bieden, hebben ze ook hun gevaren. In gesprek met PwC-expert Mona de Boer vertelt Anna Lena Mehr, contest director bij World Press Photo, over de impact van generatieve AI (GenAI) op fotojournalistiek. ‘AI genereert afbeeldingen die niet van echte foto’s te onderscheiden zijn.’

Mogelijkheden en gevaren van AI voor de fotojournalistiek

De missie van World Press Photo is om de wereld te verbinden met verhalen die ertoe doen, en de organisatie gelooft dat visuele storytelling begrip creëert. Mehr legt uit: 'De kernwaarden in alles wat we doen zijn nauwkeurigheid, diversiteit en transparantie. Het is dus cruciaal dat de winnaars van de wedstrijd die we aan de wereld presenteren als betrouwbaar kunnen worden beschouwd'.

‘Nu generatieve AI, inclusief beeldgeneratie, beschikbaar is voor het grote publiek, is het idee van wat betrouwbaar is niet meer zo vanzelfsprekend. AI kan zulke fotorealistische beelden genereren dat ze voor echte foto’s kunnen worden aangezien, waardoor het een echte bedreiging vormt voor fotojournalistiek.’

‘Fotojournalistiek moet dienen als een geloofwaardige getuige van wat er in de wereld en onze samenleving gebeurt. De integriteit en verantwoordelijkheid van de fotojournalist spelen een grote rol bij het geven van een adequate context aan de kijker en het helpen creëren van een beter begrip. Het is dus van essentieel belang voor de fotojournalistiek dat we onderscheid kunnen maken tussen feit en fictie.’

Een eerlijke en nauwkeurige weergave

Daarom heeft Mehr, als vertegenwoordiger van World Press Photo, zich aangesloten bij Writing with Light, een werkgroep van (foto)journalistieke organisaties die ethische standaarden voor het gebruik van AI opstelt. 'De kernverklaring die de werkgroep recent gepubliceerd heeft, is dat journalistieke foto's eerlijke en nauwkeurige weergaven moeten zijn van wat de fotograaf heeft waargenomen. En als er AI-gegenereerde beelden worden gebruikt, moet dit duidelijk worden vermeld in de credit of onderschrift bij of op de afbeelding'.

Dit is ook een belangrijk probleem bij GenAI in het algemeen. 'Het gaat over auteursrecht of intellectueel eigendom of zelfs het recht op creativiteit', zegt Mona de Boer, 'Er is een enorme discussie, omdat nagenoeg alle input die GenAI-systemen gebruiken bij hun totstandkoming oorspronkelijk is gemaakt door een mens.'

De Boer erkent ook de dreiging. 'AI-systemen worden wereldwijd steeds meer onder de loep genomen en je ziet dat de grootste angst in de samenleving misinformatie is. Fotografie is kunst, waarbij de kunstenaar zijn perspectief, zijn interpretatie geeft. Het gevaar met AI is dat het verder gaat dan wat een waarheidsgetrouwe weergave is van wat er gebeurt.' Mehr voegt toe: 'Veel mensen consumeren hun nieuws via sociale media en misinformatie kan heel snel gebeuren, waarbij mensen geloven wat ze willen zien.' 

Geloofwaardige getuige versus misinformatie

'Als het om AI-ethiek gaat, werken we via moresprudentie', legt De Boer uit. Een mooi woord dat betekent: leren van overwegingen en keuzes in ethische dilemma's om te doen wat juist is in nieuwe (vergelijkbare) situaties. Een van de grote discussies rond AI op dit moment is ethiek, maar het probleem is dat ethiek geen wiskundige formule is. Ethiek hangt vaak af van je individuele perspectief. Een voorbeeld is een recente AI-gegenereerd beeld van Trump die gearresteerd wordt. ‘Sommige mensen zien het als speels, terwijl anderen er serieus bezorgd over zijn’, zegt De Boer.

Regels en kansen rondom AI

Mehr vraagt advies aan De Boer over hoe om te gaan met AI in de fotojournalistiek. 'Het is erg moeilijk om het gebruik van AI te verbieden en het zou waarschijnlijk alleen maar leiden tot een kat-en-muisspel', zegt De Boer. 'In plaats daarvan is het beter om aparte categorieën te maken, zoals de open categorie in de World Press Photo-wedstrijd. Zorg voor transparantie over wat AI-gegenereerde inhoud is en wanneer het door mensen gegenereerde inhoud is. En voeg de bronnen toe, zodat mensen weten waar de afbeeldingen vandaan komen en of die bronnen betrouwbaar zijn.' 

Het andere advies is om te experimenteren met GenAI-tools en te kijken hoe ze op een verantwoorde en nuttige manier kunnen worden gebruikt. De Boer: 'Bij het gebruik van een GenAI-tool geven we allemaal op onze eigen manier aanwijzingen, waarbij we een stukje van onszelf in de gecreëerde inhoud brengen. Op die manier kan het iets toevoegen dat een menselijk aspect geeft aan de kunst van AI-beelden.'

Als haar wordt gevraagd of ze kansen ziet voor AI, knikt Mehr. 'Er zijn een paar dingen die mij hoop geven voor de toekomst. Voor de wedstrijd is er een fase waarin we afbeeldingen controleren op authenticiteit en manipulatie. Zoals een expert zei: "AI zal binnenkort het beste zijn in het detecteren van AI-beelden". En er zijn andere mogelijkheden, zoals het helpen van foto-editors om stereotypering te vermijden of het genereren van prompts die diversiteit in beeldmateriaal en geposte inhoud waarborgen.'

PwC is sinds 2019 partner van World Press Photo.  Wij voeren samen met World Press Photo jaarlijks een aantal projecten uit op het gebied van diversiteit, verificatie (echtheid van foto’s) en cybersecurity.

Toekomstbehendig met AI: van genereren naar anticiperen

Contact us

Mona de Boer

Mona de Boer

Partner, Data & Artificial Intelligence, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 088 18 59

Volg ons