Verandermanagement en communicatie belangrijk bij implementatie digitale trends

Maintenance & assetmanagement moet digitaler en duurzamer

  • Publicatie
  • 15 nov 2023

Een digitale transformatie brengt binnen een organisatie vaak veranderingen met zich mee. Zeker in een wat ‘traditionele’ sector als die van 'maintenance & assetmanagement’. Een goede communicatie is dan een belangrijk punt, benadrukt PwC-expert Annemieke Moerkerken naar aanleiding van het rapport ‘Digital Trends in Maintenance & Asset Management'.

Samen met Mainnovation onderzocht PwC de digitale weerbaarheid aan de hand van vijf digitale trends: mobile maintenance, 3D-printing, augmented reality, predictive maintenance en digital twin. Bijna veertig procent van de deelnemende Europese bedrijven geeft aan ‘mobile maintenance’ te gebruiken. De andere toepassingen blijven daarbij achter. Met Annemieke Moerkerken bespreken we niet alleen deze en een aantal andere opvallende zaken uit het onderzoek, maar gaan we ook in op de uitdagingen in een wereld waar vooral oudere werknemers mee moeten in de digitaliseringsslag.

Maintenance & assetmanagement moet digitaler en duurzamer

Verandermanagement

‘Het werkveld “maintenance & assetmanagement” wordt gedragen door hardwerkende en integere mensen, vaak met jarenlange ervaring’, begint Moerkerken,die zelf ook uit het wereldje komt. ‘Ik vond het een heel fijne cultuur om in te werken, maar wel eentje van de oude stempel. Dan is het niet voldoende om monteurs het veld in te sturen met een nieuw appje op hun telefoon. De jonge generatie  onderhoudsmonteurs moet deze groep vooral meenemen in het proces. Door ze mee te laten kiezen welke oplossingen en leveranciers zij het liefste willen.’

Communicatie

‘Zeker nu ik aan de andere kant van het bureau werk, is de softe kant van digitalisering een eyeopener’, gaat Moerkerken verder. ‘En dan bedoel ik de communicatie tijdens het verandermanagement. Dat is een onderdeel dat bedrijven nogal eens vergeten. Bij onze projecten zorgen we dan ook voor duidelijk communicatiemateriaal en toegankelijke trainingen voor de mensen op de werkvloer. Daarbij adviseren we altijd om iemand uit het leiderschapsteam verantwoordelijk te maken voor het communicatieplan. Bijvoorbeeld het hoofd technische dienst. Dat is heel erg uit hun comfortzone, maar hiermee verplicht je het bedrijf als geheel wel het goede voorbeeld te geven. Wat mij betreft is communicatie niet alleen vertellen wat je aan het doen bent. Het betekent ook aan de voorkant onderzoeken wat de eindgebruiker wil. En daarvoor vervolgens de best passende digitale oplossing zoeken.’

Implementatiegraad

Wat de uitkomsten in het rapport betreft, ziet Moerkerken veel kansen voor bedrijven ten aanzien van het implementeren van augmented reality, 3D-printen en ‘digital twin’. Moerkerken: ‘In het rapport constateren wij dat slechts 1 op de 10 respondenten het uitgerold heeft. En dat terwijl deze digitale ontwikkelingen tot de meest innovatieve trends behoren. Deze, van oudsher ouderwetse sector, vraagt juist om lef, je moet innovatief durven zijn.’

In Zuid-Afrika is de implementatie graad op alle vijf trends iets lager ten opzichte van hun Europese collega’s. ‘Het rapport laat een status quo zien en geeft geen inzicht in de ontwikkelingen op lange termijn’, vindt Moerkerken. ‘Het lijkt me interessant te zien hoe de trends in Zuid-Afrika zich de komende jaren gaan ontwikkelen.’

Duurzaamheid

Een andere opvallende constatering in het rapport is het feit dat het onderwerp duurzaamheid op de prioriteitenlijst van de deelnemende bedrijven staat als het gaat om digitale transformatie, maar niet als een reden is opgegeven om digitalisering te implementeren. ‘Terwijl digitalisering juist een enorme accelerator kan zijn om duurzamer te worden’, zegt Moerkerken. Ze verwacht dat bedrijven met de toenemende regelgeving rondom duurzaamheid wel overstag gaan. 

‘De rapportageverplichtingen gaan de zaken zeker versnellen. Zeker met de “corporate sustainability reporting directive” (CSRD), waarbij bedrijven vanaf 2024 hun prestaties meetbaar moeten gaan maken. Daar is digitalisering voor nodig. De meeste bedrijven noemen ‘uptime improvement’ en kostenreductie als voordelen van digitalisering, terwijl het effect daarvan marginaal is door de reeds jarenlange focus hierop. Met 3D-printen kun je in de toekomst alleen de hoognodige onderdelen printen. Daarmee voorkom je scrap en overbodige voorraden. Dáár zit de duurzame winst!’

Over het rapport

Het rapport ‘Digital Trends in Maintenance & Asset Management' van PwC en Mainnovation behandelt vijf digitale trends: ‘mobile maintenance’ (digitale apps en mobiele technologieën), 3D-printen (digitaal model omzetten naar een fysieke variant), ‘digital twin’ (virtuele versie van een fysiek product), ‘predictive maintenance’ (voorspellend onderhoud van apparatuur) en augmented reality (het toevoegen van een virtuele 3D-laag aan de echte wereld). De online-enquête, die verspreid werd onder verschillende industrieën in België, Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zuid-Afrika (‘een opkomend land vanuit digitaal perspectief’), leverde 127 respondenten op en legde bloot in hoeverre de sector de trends toepast of juist niet.

Digital Trends in Maintenance & Asset Management

Contact us

Annemieke Moerkerken

Annemieke Moerkerken

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 419 67 51

Volg ons