05/02/21
Digitale technologie verandert de manier waarop we werken en denken. Elk bedrijf kan nu klantervaringen bieden die tien jaar geleden ondenkbaar waren. Bij elke digitale innovatie worden de verwachtingen ook weer hoger. Relaties verwachten meer gemak, snellere service en een meer menselijke benadering.
De noodzaak om te digitaliseren geldt niet alleen voor de overheid of grote bedrijven met commerciële doeleinden, maar ook voor stichtingen zoals het Wereld Natuur Fonds Nederland (WWF NL). ‘De wereld om ons heen verandert snel waardoor ook uitdagingen in een ander perspectief komen te staan. Dat betekent ook een andere aanpak voor WWF', zegt Paul Zevenboom, Hoofd Digital & Data.
‘WWF NL houdt zich op grote schaal bezig met belangrijke uitdagingen voor mens, natuur en dier. We zullen mensen meer dan ooit moeten enthousiasmeren en op een aanstekelijke manier moeten betrekken om concreet dingen te doen voor de natuur’, zegt Zevenboom. ‘Om met Nederlanders in verbinding te komen en te blijven, kunnen we niet meer dezelfde marketingmethoden gebruiken als tien jaar geleden. Wij veranderen als organisatie continu mee.’
Met verandering doelt Zevenboom op de digitalisatie van de organisatie. De implementatie van Salesforce is daar een onderdeel van. Met deze implementatie helpt PwC WWF NL een gepersonaliseerde ervaring te bieden aan donateurs, leden, werknemers en zakenpartners. Op deze manier kan de organisatie met al deze relaties in contact staan, op elk moment en via diverse kanalen.
‘Salesforce is de SaaS-oplossing die ons helpt om de stap voorwaarts te maken zodat we mee kunnen blijven bewegen in de veranderende wereld. Zo kunnen wij relevanter zijn en onze donateurs en relaties kunnen hun eigen rol in de natuur vergroten. Uiteindelijk maken we zo samen een grotere impact.’
De digitale transformatie van WWF NL ligt ten grondslag aan een andere verandering, vertelt Zevenboom. ‘De wereld om ons heen gaat zo snel. Jongeren willen zich minder als donateur verbinden. Jongeren willen betrokkenheid. De uitdagingen waar wij als mensen voor staan zijn groot. De rol die jij als mens daarin speelt is cruciaal. De collectieve kracht van aantallen betekent meer invloed kunnen uitoefenen. Meer invloed voor snellere veranderingen’.
Door als collectief te opereren, is WWF NL op weg om een beweging te worden. ‘Onze relatiebinding is daardoor veel sterker en mensen blijven trouw’. Salesforce is de oplossing die dit gedachtegoed ondersteunt, vertelt Zevenboom. ‘Je kunt sneller schakelen. De manier waarop data en processen worden gepresenteerd door het Salesforce-platform geeft een goed inzicht en we kunnen op die manier makkelijk en snel campagnes optuigen.’ WWF NL wil op deze manier het probleem van de natuur zo hoog mogelijk op de agenda houden.
Een Salesforce-implementatie is niet van de een op de andere dag gedaan. ‘Er komt op organisatorisch vlak behoorlijk wat bij kijken. Ook moet je de mensen op de werkvloer betrekken en meenemen in je plannen. Dat is het belangrijkste,’ stelt Zevenboom. 'Mensen meenemen en uitleggen waarom je zo'n verandering invoert, is essentieel om begrip op de werkvloer te creëren. De implementatie is onderdeel van organisatiebreed change management.'
Met ingang van 1 oktober 2020 is PwC partner van salesforce.org. Salesforce.org richt zich op cloudtechnologie voor de non-profitorganisaties en onderwijsinstellingen waarbij Salesforce het platform faciliteert. Als PwC helpen we bij de implementatie van Salesforce. Naast kennis van digitale transformatie, verandering- en implementatietrajecten zijn wij ook bekend met de trends en ontwikkelingen in deze markt.