11/06/21
Eind mei sloot PwC zich aan bij het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Louise Vet - hoogleraar ecologie en initiatiefneemster van het deltaplan - en PwC's raadvanbestuurslid Renate de Lange gingen onder leiding van Wineke Haagsma - hoofd duurzaamheid bij PwC - met elkaar in gesprek over misschien wel een van de grootste onderbelichte problemen in onze huidige wereld: biodiversiteit.
Playback of this video is not currently available
Renate de Lange: ‘Verlies van biodiversiteit is, naast klimaatverandering en groeiende ongelijkheid, een van de belangrijke problemen die onze wereld raakt. En net als de andere problemen vinden we dat wij daar als PwC een rol hebben te spelen. Biodiversiteit is nog moeilijk vast te pakken. Enerzijds is het heel dichtbij, het gaat bijvoorbeeld over de vlinders in je eigen tuin. Anderzijds is het lastig te bepalen welke bijdrage je daar als bedrijf aan kunt leveren. En hoe meet je nu de voortgang? Daaraan willen wij als PwC bijdragen, door samen met de andere partners van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel, dit probleem behapbaar en inzichtelijk te maken. Omdat we denken dat inzicht helpt om ons eigen gedrag te veranderen.'
Louise Vet: ‘Absoluut. Daarom zijn we onlangs ook de campagne “Maak Grijs Groener” begonnen om dit onderbelichte probleem dichter bij het publiek te brengen. Omdat ook uit onderzoek, uitgevoerd samen met Motivaction en Staatsbosbeheer, blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden niet weet wat biodiversiteit is. Terwijl - als je het uitlegt - de volle meerderheid aangeeft klaar te staan om hiervoor in actie te komen. Biodiversiteit is van ons allen en we kunnen het alleen herstellen als we dit met elkaar aanpakken. De natuur houdt zich immers niet aan grenzen.’
Renate de Lange: ‘We hebben het al heel lang over diversiteit en inclusiviteit, maar ik denk dat de afgelopen tijd ons heeft laten zien dat we de echte impact nog onvoldoende hebben onderkend. Pas als je je echt verdiept in wat het betekent om aan de andere kant van het systeem te staan, voel je de impact. Pas dan maakt het de activist in je los.
Ik denk dat we als bedrijfsleven de neiging hebben om problemen heel groot en complex te maken en het te weinig ‘klein’ houden. Dat is wel nodig, zodat je jouw handen erom heen kunt slaan en jouw eigen individuele bijdrage beter kunt vastpakken. Wat ik zo interessant vind aan het vraagstuk van biodiversiteitsherstel is dat het aan de ene kant heel groot is, maar aan de andere kant ook heel klein. We zijn allemaal mensen, die wonen en werken, die onze kinderen een toekomst willen geven in een mooie, leefbare omgeving.
Om op de lange termijn relevant te blijven, moet je als bedrijf oog hebben voor de wereld om je heen. Als PwC kunnen we met onze kennis, ervaring en ons netwerk een rol spelen. Tegelijkertijd is dat ook het dilemma van mijn rol, om de urgentie van dit probleem te vertalen naar al onze collega’s. Wat betekent dit voor onze collega’s, hoe kunnen zij bijdragen, als individu, maar juist ook samen met onze klanten?’
Louise Vet: ‘Wat biodiversiteitsherstel lastiger maakt dan bijvoorbeeld klimaatverandering is dat biodiversiteit nog lastig te meten is; het laat zich niet in kilo’s uitdrukken zoals CO2-reductie. Daarom doen we ook wetenschappelijk onderzoek naar de juiste KPI's. Nauwe samenwerking tussen bedrijven en wetenschappers is cruciaal om goed in kaart te brengen hoe we biodiversiteit het best kunnen herstellen.’
Louise Vet: ‘Alle bedrijven hebben een relatie met biodiversiteit. Sommige heel direct, omdat ze grondstoffen nodig hebben die de natuur levert. Denk aan de visserij of schoon water om bier te brouwen. Die bedrijven moeten ervoor zorgen dat onze vruchtbare bodem en waterkwaliteit blijft en dat ook het biodiverse systeem dat je daarvoor nodig hebt, behouden blijft. Er zijn ook bedrijven die iets doen wat slecht is voor de biodiversiteit; soms misschien zelfs zonder dat ze het weten. Het is belangrijk dat het bedrijfsleven in kaart gaat brengen wat het doet met het natuurlijke systeem op deze planeet. Ik hoop dat PwC daaraan gaat bijdragen. Door niet alleen zelf in en rond de eigen kantoren biodiversiteit te herstellen, maar door met al zijn klanten een positieve impact te maken.’
Renate de Lange: ‘Het verduurzamen van onze kantoren is inderdaad de meest eenvoudige stap, maar het echte verschil maken we met elkaar. Door in dialoog met onze klanten te gaan over wat zij kunnen bijdragen aan biodiversiteit, hoe zij omgaan met grondstoffen. Ik hoop dat we impact kunnen maken door biodiversiteit heel klein en begrijpelijk te maken. Als ons dat lukt, kunnen we dit onderwerp niet alleen bespreken met onze klanten, maar het ook meenemen in alles wat we doen. Als professional en als mens.’
Louise Vet: ‘Precies wat Renate zegt: maak het klein en schaal het van daaruit op. Want biodiversiteitsverlies is een enorm mondiaal probleem. Niet alleen voor ons als mens - we zijn er immers van afhankelijk - maar voor alles wat leeft op deze planeet.’
Renate de Lange: ‘Het kunnen meten van duurzaamheidsimpact is van groot belang om de rol van bedrijven verder te vergroten. Daarom ontwikkelen we bij PwC onze eigen overkoepelende methodiek om inzicht te verkrijgen in onze impact op biodiversiteit. De methodiek meet onder meer landgebruik en reisgedrag, maar ook zaken als catering, elektriciteit en kantoorbenodigdheden. Aan de hand van de inzichten die we zo opdoen, kunnen we een KPI vaststellen en hierop gaan sturen. Het geeft ons een handvat om biodiversiteit concreet mee te nemen in onze overwegingen.’
Wineke Ploos van Amstel - Haagsma
Chief Sustainability Officer, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)65 170 13 44