20/09/21
De sociale onderneming Face This helpt noodlijdende scholen in Indonesië door hun leerlingen creatief te laten samenwerken met ‘street artists’ en illustratoren. Samen ontwerpen zij T-shirts die gepromoot worden door beroemdheden. Met de opbrengsten worden de scholen ondersteund. ‘Het inspirerende van Face This is dat de kinderen en hun creativiteit centraal staan’, zegt PwC’er Arjan Klompe, die sinds 2018 als bestuurder bij Face This betrokken is. PwC-collega Mouna Cheppih hielp Face This pro bono met het uitwerken van nieuwe businessmodellen: ‘Ik heb er zelf veel van geleerd over sociaal ondernemerschap in het buitenland.’
‘Het geld dat de scholen ontvangen, staat niet centraal, maar is het gevolg van de samenwerking tussen de kinderen in Indonesië en een aantal geweldige ontwerpers’, vertelt Arjan Klompe. ‘Iedereen die eraan meewerkt, krijgt er energie van.’ In het dagelijks leven werkt Arjan als accountant en fiscalist bij PwC Tax Reporting & Strategy, met name voor private ondernemingen die hun financiële functie toekomstbestendig willen maken. Bij Face This doet hij de financiën en denkt hij mee over de strategie. ‘Het idee van Face This is steengoed en we zijn ervan overtuigd dat het enorm potentieel heeft. We willen de stichting verder professionaliseren om nog meer Indonesische scholen te kunnen helpen. PwC-collega Mouna Cheppih en haar team hebben daarmee een begin gemaakt.’
Mouna Cheppih werkt inmiddels bijna vier jaar bij Risk Assurance van PwC aan met name adviesvraagstukken in de publieke sector. ‘Sinds ik hier begon, heb ik naast mijn dagelijks werk altijd pro bono-opdrachten gedaan voor het ‘corporate sustainability’-programma van PwC. Op het interne platform ‘Maximizing Potential’ kun je je als PwC’er aanmelden voor opdrachten. Zo heb ik een paar jaar meegewerkt aan het ‘Social Impact Lab’, waarin PwC start-ups en scale-ups met een maatschappelijke missie helpt bij hun groeiambities. Voor Face This heb ik als projectleider met vier PwC-collega’s zo’n driehonderd uur onderzoek gedaan naar nieuwe businessmodellen, waaronder uitrol in buitenlandse markten.’
De rapportage van Cheppih en haar team beschrijft systematisch de juridische en marketingaspecten voor het betreden van de markten in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Cheppih: ‘Denk aan eisen rondom merkrecht en retourrecht, regels rondom export en webshops, distributiemogelijkheden, keurmerken en betaalmethodes. Al deze informatie ligt nu klaar voor Face This, als ze besluiten de grens over te gaan. Dit is typisch zo’n opdracht waar veel sociale ondernemingen niet de tijd en expertise voor hebben. Zelf heb ik veel geleerd over sociaal ondernemerschap in het buitenland.’
‘Als een Nederlandse influencer een T-shirt van ons aantrekt, verkopen we er dertig extra’, vertelt Klompe. ‘Dat is mooi, maar toen de Amerikaanse acteur en zanger Jack Black er een droeg op Instagram, verkochten we er vijfhonderd.’ Naast internationaliseren zijn er nog andere manieren waarop Face This wil groeien. ‘We doen projecten met Nederlandse basisscholen, waarin de kinderen hier en in Indonesië samen ontwerpen – leerzaam en leuk voor iedereen, en je hebt een schoolklas vol potentiële kopers. We werken aan het idee om niet alleen T-shirts, maar ook petten en schoenen te gaan ontwerpen, wellicht samen met een ‘streetwear’-kledingmerk.’
'Onze rapportage beschrijft systematisch de juridische en marketingaspecten voor het betreden van de markten in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Denk aan eisen rondom merkrecht en retourrecht, regels rondom export en webshops, distributiemogelijkheden, keurmerken en betaalmethodes. Dit is typisch zo’n opdracht waar veel sociale ondernemingen niet de tijd en expertise voor hebben. En zelf heb ik veel geleerd over sociaal ondernemerschap in het buitenland.’
‘Ook zoeken we sponsoring van bedrijven die Face This willen steunen in het kader van social responsibility’, vervolgt Klompe. ‘Denk hierbij aan het ontwerpen van speciale ‘branded’ T-shirts voor een sponsor, maar ook aan een samenwerking waarbij de sponsor zijn CSR-beleid inhoud geeft met het verhaal van Face This’, legt Klompe uit. ‘We zijn een heel creatieve organisatie die van elke samenwerking iets origineels wil maken. Dus mocht je als lezer van dit artikel denken: ik wil iets bijzonders doen om de wereld een stukje beter te maken, dan kun je zeker contact met mij opnemen!’
Hoe kijkt Cheppih terug op haar opdracht bij Face This? ‘Bij mijn keuze voor pro bono-projecten kijk ik altijd wat de mogelijke impact is. Bij Face This zag ik dat meteen: hoe meer zij opschalen, hoe meer kinderen en scholen in Indonesië ermee geholpen zijn. De sociale missie om kinderen te helpen, ligt mij na aan het hart. Face This werkt onder meer aan het herstellen van schoolgebouwen die zijn ingestort door aardbevingen. Kinderen krijgen soms al jaren onderwijs in een tent. Geld is dus nodig, maar dat Face This dit op zo’n positieve manier voor elkaar krijgt, vind ik geweldig. Daar draag ik heel graag aan bij.’
‘Had ik al gezegd hoe mooi die T-shirts eigenlijk zijn?’, besluit Klompe. ‘Om een idee te krijgen van de mensen die Face This helpt, kun je het filmpje van de twaalfjarige Gia bekijken, die op Lombok woont en gek is van surfen.’ Waarom besteedt Klompe eigenlijk zijn spaarzame vrije tijd aan het werk voor Face This? ‘Ik wil graag maatschappelijk bijdragen vanuit mijn expertise. Het geeft mij veel voldoening om bij Face This mee te werken aan de invulling van ondernemerschap, samen met professionals op allerlei gebied. Ik kan er mijn eigen professionaliteit en drive goed in kwijt en het is mooi om te zien hoe de schoolomgeving van kinderen in Indonesië er daadwerkelijk door verbetert.’