Gevraagd naar hun verwachtingen over het verder integreren van (generatieve) AI in hun organisatie de komende drie jaar, geven ze aan dat vooral op technologische platforms en in hun bedrijfsprocessen te zien. Uitdagingen op de korte termijn en in Nederland vooral ook strenge regelgeving weerhouden veel bedrijven nog om flink te investeren in AI.
Edwin van Bommel, AI-expert bij PwC, begrijpt deze terughoudendheid. ‘Veel bedrijven zijn al een tijd bezig met het toepassen van meer traditionele AI, terwijl GenAI nog relatief nieuw is. Voor andere bedrijven is AI helemaal nieuw. Veel bedrijven zijn daarom nog aan het ontdekken wat deze nieuwe generatie aan AI-producten voor ze kan betekenen.
‘Ik zie wel dat de eerste bedrijven die succesvolle experimenten hebben gedaan, beginnen met het schalen van AI. Om meetbare financiële waarde te creëren, moeten nieuwe AI-toepassingen goed worden geïntegreerd met systemen en dataplatformen. Mooi om in onze survey te zien dat CEO's hiermee ook aan de slag gaan. Bedrijven die al in de cloud werken met moderne systemen zullen dit gemakkelijker kunnen realiseren dan bedrijven die deze stap nog moeten zetten.’
Van Bommel verwacht wel dat bedrijven die stap de komende jaren steeds meer zetten. ‘Om hun concurrentiepositie te behouden, zeker ook ten opzichte van concurrenten uit het Verenigd Koninkrijk, Azië en de Verenigde Staten, ontkomen ze er niet meer aan. Daarnaast hebben we als maatschappij kunstmatige intelligentie nodig om basisdienstverlening, zoals een goede gezondheidszorg, te kunnen blijven waarborgen. Ondanks de strengere wetgeving in Europa zijn er voldoende mogelijkheden om AI verder te integreren in je organisatie.’
De PwC-expert wijst daarbij op de ontwikkeling van zogenoemde AI-agents. Een dergelijke ‘agent’ is in staat zijn omgeving waar te nemen en (semi-)autonoom actie te ondernemen. Daarbij kan de tool zijn prestaties verbeteren door steeds meer kennis en feedback van AI-specialisten en gebruikers te verzamelen. ‘Het afhandelen van standaardverzoeken van klanten, bijvoorbeeld het blokkeren van een creditcard, kan hiermee geheeld geautomatiseerd worden gedaan. De grote techbedrijven zijn volop bezig met de ontwikkeling van dergelijke agents. Vanaf dit jaar zal dat voor een versnelling in het gebruik van AI zorgen.’
Lees het volledige rapport met de wereldwijde resultaten