Beleggers moeten het op hun vizier krijgen. Grote bedrijven hebben stimulansen nodig om ermee aan de slag te gaan. En de reële economie moet transformeren. ‘Biodiversiteit’, dat is het sleutelwoord voor PwC’s Sustainability Lead Alexander Spek en VBDO-directeur Angélique Laskewitz. ‘Onze maatschappelijke vooruitgang en wereldeconomie zijn afhankelijk van de stabiliteit van onze ecosystemen en de natuur’, zegt Laskewitz.
Al jaren stelt de VBDO - de vereniging die al bijna dertig jaar bestaat en de verankering van duurzaamheid bij ondernemingen nastreeft - tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van grote Nederlandse bedrijven publiekelijk vragen over het behoud van biodiversiteit. ‘We willen dat het behoud van biodiversiteit ook in de governance van besturen wordt opgenomen, maar je merkt dat het bedrijfsleven worstelt met dit onderwerp. Dat veel bedrijven het lastig vinden en niet goed weten wat ze ermee moeten. Ze missen kennis, omdat het een betrekkelijk nieuw thema is en minder eenduidig te meten is dan klimaat.’
Ook Alexander Spek, accountant en als PwC’s Sustainability Lead verantwoordelijk voor advies over natuur en strategie bij klanten, ziet dat bedrijven de waarde van natuur voor de toekomstbestendigheid van de organisatie vaak flink onderschatten. ‘Ik sprak laatst een groot bedrijf dat voor een deel afhankelijk is van natuurlijke hulpbronnen. Toch was biodiversiteit voor hen geen materieel onderwerp, vonden zij. Dat laat zien dat we aan de slag moeten op het gebied van bewustwording.’
‘Ik blijf benadrukken dat de natuur de basis vormt van de gehele piramide.’
VBDO en PwC slaan daarom, opnieuw, de handen ineen. Met de succesvolle samenwerking op het gebied van belastingen en het jaarlijks uitbrengen van de Tax Transparency Benchmark ligt het rapport ‘Biodiversity and Business. Challenges and good practices’ er nu.
Volgens Spek en Laskewitz laat het onderzoek naar ruim dertig bedrijven en de verdiepende gesprekken met zeker elf beursgenoteerde bedrijven zien dat er genoeg wil is om met biodiversiteit aan de slag te gaan. Maar het is niet altijd makkelijk er kwantitatief over te rapporteren. ‘Er is voor biodiversiteit geen magische KPI zoals klimaat dat heeft met CO2’, stelt Laskewitz
Voor het onderzoek is uitgebreid gesproken met grote ondernemingen als Kingfish, Heijmans, DSM-Firmenich, Ahold Delhaize en Signify over de aanpak rondom biodiversiteit, de betrokkenheid van het bestuur, de ontwikkeling van de strategie, het vaststellen van doelstellingen en de uitdagingen die hierbij komen kijken. Laskewitz: Veel bedrijven zitten met de handen in het haar. Ons onderzoek laat zien dat het ondanks de complexiteit van het onderwerp mogelijk is zinvol aan de slag te gaan met het aanpakken van biodiversiteitsverlies.’
‘Wat mij echt verrast, is dat een groot bouwbedrijf als Heijmans een zogenoemde ‘natuurladder’ heeft ontwikkeld en deze ook in de praktijk toepast', vervolgt Laskewitz. ‘De natuurladder is een heel praktische en actiegerichte manier om met een helder stappenplan biodiversiteit en natuur onderdeel te maken van de strategie. Zonder verankering in de strategie is het dweilen met de kraan open. De voorbeelden in het rapport inspireren mij en hopelijk andere bedrijven tot het zetten van concrete strategische stappen.’
De gesprekken met de deelnemende bedrijven en de vele voorbeelden die hieruit naar voren komen, laten voor Spek nog maar eens zien hoe essentieel geharmoniseerde verslaggeving is. ‘Als belanghebbende - van klant tot investeerder - wil je een beeld vormen van wat alle maatregelen nu echt behelzen en wat de effecten daarvan zijn. Eenduidige rapportage, zoals de CSRD voorschrijft, zorgt voor transparantie en geeft iedereen de kans bedrijven met elkaar te vergelijken.’
‘De voorbeelden inspireren hopelijk andere bedrijven tot het zetten van concrete strategische stappen.’
Vergelijken, dat is waarmee PwC en VBDO willen helpen. Daarom werken experts van PwC en VBDO nu hard aan de ontwikkeling van een biodiversiteitsbenchmark.‘Het rapport dat er nu ligt en de gesprekken met CEO’s die we daarvoor voeren, zien we als de essentiële verkennende fase. Dit rapport is niet ons einddoel. We moeten de komende jaren uitwerken hoe een echte best practice eruit kan zien en tegelijkertijd in actie blijven komen. Daarom werken we toe naar een sjabloon waarbij we bedrijven zorgvuldig beoordelen op duidelijke metrieken zodat onderling vergelijken écht mogelijk wordt, vertelt Spek.
‘Uiteraard komt er dan ook een winnaar uit de bus, net als met de Tax Transparency Benchmark. Maar, het aanduiden van een winnaar is een middel en geen doel. ‘We willen bedrijven prikkelen om met dit onderwerp verder aan de slag te gaan’, zegt Laskewitz. Spek vult aan: ‘De CSRD-verplichting helpt hier zeker ook bij. Transitieplannen en rapportage op het gebied van biodiversiteit zijn geen keuze meer, bedrijven moeten er nu mee aan de slag.’
Het is voor veel bedrijven nóg een toevoeging aan de lijst met uitdagingen. ‘Tegenwoordig zijn er voor bedrijven ongekend veel materiële onderwerpen. Er zijn honderd thema’s die de aandacht van een CEO vragen. Er zijn volop bedreigingen én kansen, dus bedrijven moeten prioriteren. Dat begrijp ik uiteraard’, zegt Spek. ‘Ik blijf alleen benadrukken dat de natuur van fundamenteel belang is voor gezond leven op aarde en de basis vormt van de gehele piramide.’
Iedereen heeft zijn rol te spelen, concludeert Spek. ‘Het is aan Angélique en mij om met de samenwerking tussen PwC en VBDO, het onderzoek naar best practices van beursgenoteerde bedrijven én de ontwikkeling van de toekomstige ‘Biodiversity Benchmark’ bedrijven zachtjes doch dringend de juiste kant op te duwen. De natuur wacht natuurlijk niet tot wij de perfecte aanpak hebben ontwikkeld.’