CEO’s verwachten wereldwijd toenemende wetgeving rond online content, dataprivacy en grote techbedrijven. En dat dit gevolgen heeft voor het wereldwijde web. De Nederlandse uitkomsten zijn in lijn hiermee.
Internet zou leiden tot het democratiseren van informatie en het ontstaan van een wereldwijde gemeenschap. Maar deze roze bril over de mogelijkheden van het wereldwijde web is door de meeste mensen afgezet, ook door de CEO’s die zijn ondervraagd voor onze CEO Survey. Internet wordt inmiddels geconfronteerd met de gevaarlijke en onbedoelde gevolgen van zijn belofte.
Stelling: Overheden zullen met meer wetgeving komen om: |
Overheden zullen blijven toestaan dat: |
||
---|---|---|---|
De private sector te dwingen tot het reguleren van internet-content (inclusief social media) |
71% |
De private sector zelf internet-content reguleert (inclusief social media) |
24% |
De macht te breken van grote technologiebedrijven |
68% |
Grote technologiebedrijven ongehinderd doorgroeien |
26% |
De private sector te dwingen tot het geven van een financiële compensatie aan individuen voor het gebruik van persoonlijke data |
51% |
De private sector zelf beslist hoe zij individuen compenseert voor het gebruik van persoonlijke data |
40% |
N=1.581
Als elk land zijn eigen regels oplegt voor content, commercie en privacy is de vraag of het internet daardoor versplintert. Rond de helft van de ondervraagde CEO’s denkt van wel.
Stelling: het internet (inclusief social media) wordt in toenemende mate | |
---|---|
Gefragmenteerd omdat regeringen hun eigen wetgeving opleggen rond content, commercie en privacy | 50% |
Minder gefragmenteerd omdat regeringen wereldwijde wetgeving adopteren rond content, commercie en privacy | 40% |
Weet niet | 9% |
N=1.581
CEO’s lijken er weinig vertrouwen in te hebben dat hun concurrentiekracht behouden blijft door nieuwe privacyregels. Bij Nederlandse CEO’s, die hebben deelgenomen aan de survey, is dat vertrouwen zelfs nog een stuk lager dan wereldwijd het geval is.
Data en artificial intelligence-specialist Mona de Boer ziet in haar praktijk dat strenge regelgeving bestuurders terughoudend maakt in het toepassen van nieuwe technologieën. ‘Ik zie in mijn praktijk dat bestuurders bang zijn hun vingers te branden. Ze zijn bang boetes te krijgen en het vertrouwen van klanten te verliezen. We lopen hier een competitieve achterstand op. Ook al omdat bedrijven zich bewegen in jurisdicties waar de regels soepeler zijn.’
Wereldwijd | Nederland | |
---|---|---|
Ja | 41% | 29% |
Nee | 43% | 54% |
Weet niet | 16% | 17% |
N=1.581 wereldwijd en N=35 Nederland
Maak werk van uw digitale transformatie en zorg ervoor dat uw organisatie een effectieve en flexibele aanpak heeft voor cyberbeveiliging en privacyrisico’s.
De koplopers van straks zijn de AI-adopters van nu. Wilt u meer weten over AI? Neem contact met ons op.
Vernieuwen zonder technologie is ondenkbaar. Wilt u meer weten over digitale transformatie? Neem contact met ons op.
Mona de Boer
Partner, Data & Artificial Intelligence, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)61 088 18 59