De meesten van de wereldwijd ondervraagde CEO’s beseffen dat ze voor het voortbestaan van hun bedrijf medewerkers met andere vaardigheden moeten hebben. Maar tot nu toe hebben ze op dit vlak nog geen grote stappen gezet. Slechts 24 procent is ‘significant’ aan de slag met het zogenoemde upskilling. In Nederland ligt dit percentage zelfs op negen.
De achterstand van Nederlandse bedrijven als het gaat om upskilling, is deels schijn. Omdat wij een goed ontwikkelde dienstensector hebben, zijn we ‘onbewust’ al goed voorgesorteerd, aldus Bastiaan Starink, partner binnen de People and Organisation-praktijk van PwC. ‘Bij de verschuivingen in het vaardighedenlandschap zijn namelijk de competenties waarmee mensen iets toevoegen aan technologie belangrijk. We hebben het dan over intermenselijke zaken als creativiteit en aanpassingsvermogen. Door onze dienstencultuur scoren we hierop al heel goed.’
Wereldwijd |
Nederland |
|
---|---|---|
Niet |
7% |
6% |
Pas begonnen |
27% |
34% |
Gemiddeld |
41% |
51% |
Significant |
24% |
9% |
Nederlandse N = 35, wereldwijde N =1.581
Bedrijven die aan de slag zijn/gaan met upskilling, moeten zich realiseren dat het meer is dan het aanbieden van een uitgebreid programma met workshops en trainingen. Volgens Starink moet er sprake zijn van een positieve ‘employee experience’ kunnen we nog de nodige meters maken. Daarbij bedoelen we alle percepties die een (toekomstige) werknemer heeft van een organisatie en alle contactmomenten (cultuur, technisch, fysiek) die daarbij plaatsvinden. ‘Het gaat dus niet alleen om het proces rondom het binnenhalen van mensen, maar onder meer ook om het goed inrichten van automatiseringsprocessen en het creëren van een cultuur waarin iedereen zichzelf kan zijn. Op die manier moet er een werkomgeving ontstaan waar mensen graag wíllen werken’, aldus Starink.
Begin vandaag al met transformeren want de krapte op de arbeidsmarkt zal voorlopig niet verdwijnen. De schaarste is groot, bezuinigen op uw personeel is op de...
Wat vinden mensen echt van de impact van technologie op banen? PwC heeft 22.000 volwassenen wereldwijd gevraagd naar hun 'hopes & fears'.
De arbeidsmarkt verandert. In een internationale wereld worden medewerkers van steeds grotere waarde om daadwerkelijk het verschil te maken.