Covid-19-helpdesk voor ondernemers

Houvast in onzekere tijden

De speciale Covid-19-helpdesk van PwC die sinds donderdag 2 april jl. actief is voor het mkb, zelfstandig en sociaal ondernemers en goededoelenorganisaties heeft de afgelopen maand veel ondernemers geholpen met hun vragen over de noodmaatregelen van het kabinet. ‘En we gaan er ook in mei mee door’, vertelt Wineke Haagsma, director Corporate Sustainability bij PwC. ‘Via onze helpdesk willen we vanuit onze expertise houvast bieden en een bijdrage leveren aan het oplossen van belangrijke problemen in de maatschappij.’

Morgen maak je samen_

‘We geloven er bij PwC stellig in dat je morgen alleen samen kunt maken’, stelt Haagsma. ‘Samen sta je sterk. Daarom kregen we intern snel de handen op elkaar en konden we het operationele proces vlot in gang zetten. Deskundigen van alle disciplines binnen PwC, zoals accountants, consultants en fiscalisten bemensen de helpdesk nu vanuit huis om kosteloos vragen van ondernemers te beantwoorden.’

De Covid-19-helpdesk is bedoeld voor iedere ondernemer die als gevolg van de coronacrisis financieel hard geraakt is en daardoor vragen heeft over zijn bedrijfsvoering en de beschikbare overheidssteun. ‘We richten ons vooral op het mkb, zelfstandig ondernemers, sociaal ondernemers en goededoelenorganisaties’, vervolgt Haagsma. ‘Door de noodmaatregelen die de overheid heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, hebben zij vaak minder klanten en daalt hun omzet flink. De noodmaatregelen treffen deze organisaties in het hart van hun bestaan. PwC ziet het dan ook als haar taak om vooral deze hard getroffen bedrijven de helpende hand te bieden.’

'Deskundigen van alle disciplines binnen PwC, zoals accountants, consultants en fiscalisten bemensen de helpdesk nu vanuit huis om kosteloos vragen van ondernemers te beantwoorden.’

Wineke HaagsmaDirector Corporate Sustainability PwC

Veel vragen over overheidssteun

De Covid-19-helpdesk biedt in brede zin hulp aan ondernemers. Vijf onderwerpen hebben speciale aandacht. ‘We helpen ondernemers met vragen over overheidssteun, werkkapitaal en operationele verbeteringen’, licht Haagsma toe. ‘Ook vragen met betrekking tot personeel en kosten komen aan de orde, evenals fiscale mogelijkheden en crisismanagement. De helpdesk is echt een helpende hand voor ondernemers die met vragen zitten. Verreweg de meeste vragen komen van zelfstandig ondernemers (40 procent) die actief zijn in allerlei sectoren. Een andere groep die veel aanklopt is het mkb (33 procent). Sociaal ondernemers weten de helpdesk ook goed te vinden; zij zijn verantwoordelijk voor zestien procent van de vragen.

Tot nu toe hebben veruit de meeste vragen betrekking op de overheidssteun. Ondernemers willen bijvoorbeeld weten of ze aanspraak kunnen maken op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW-regeling) die bedoeld is om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Met behulp van de regeling kunnen zij hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. Verder uiten ondernemers veel zorgen over hun personeel. Ondernemers weten vaak niet goed wat er van hen verwacht wordt als het over het treffen van maatregelen gaat om personeel te beschermen. Wij verwijzen deze ondernemers dan door naar het juiste loket van de overheid.’

Resultaten delen met de overheid

De vragen die binnenkomen via de helpdesk worden bijgehouden. ‘We slaan geen gegevens op’, verduidelijkt Haagsma, ‘maar de aard van de vragen wel. Zo kunnen we goed constateren waar voor ondernemers de knelpunten zitten. Deze resultaten delen we weer met de overheid.’ De overheid kan deze input meenemen in haar overwegingen om bepaalde maatregelen verder aan te scherpen of juist te versoepelen. ‘We constateerden bijvoorbeeld al vroeg in het proces dat met name seizoensgebonden ondernemingen zoals bloemkwekerijen tegen problemen aanliepen. Voor de toepassing van de NOW wordt voor het bepalen van de omzetdaling een meetperiode gehanteerd van drie maanden. Daarmee wordt voorkomen dat een vrij beperkte en kortdurende daling van de omzet al in aanmerking komt voor de regeling. Bij seizoensgebonden bedrijven is het zo dat de gebruikte tijdvakken voor 2019 niet representatief zijn. Een correctie voor seizoensgebonden ondernemingen is dan aannemelijk. Door op deze manier de resultaten met de overheid te delen, hopen wij ondernemers die hard zijn getroffen, verder te helpen.’

Beschikbaarheid helpdesk

De Covid-19-helpdesk van PwC blijft nog zeker tot eind mei in de lucht. ‘De beschikbaarheid van de helpdesk wordt verlengd naar gelang wij dit nodig achten’, besluit Haagsma. ‘Zolang er nog vragen zijn over de noodmaatregelen en de intelligente lockdown nog niet is versoepeld, blijven we hulp bieden aan ondernemers die vragen hebben.’

Bent u mkb’er, zelfstandig of sociaal ondernemer en wilt u een beroep doen op de Covid-19-helpdesk van PwC? Stel u vraag dan via deze speciale website.

Vijf onderwerpen hebben speciale aandacht bij de Covid-19-helpdesk: overheidssteun en financiering, werkkapitaal en operationele verbeteringen, personeel en kosten, fiscale mogelijkheden en crisismanagement.

Contact

Wineke Ploos van Amstel - Haagsma

Wineke Ploos van Amstel - Haagsma

Chief Sustainability Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 170 13 44

Volg ons