De ontwikkelingen in de supplychains hebben we zichtbaar gemaakt in onze supplychainheatmap. De heatmap laat langs de lijn van verschillende indicatoren zien (over vracht, productie, prijzen en onzekerheid) waar de druk op de supplychains de afgelopen maanden is toegenomen of afgenomen. De toegenomen druk vertaalt zich met name in de kosten van containervervoer.
De druk op de supplychains is overigens nog wel steeds veel lager dan tijdens Covid-19. Toen draaide de economie naar een kookpunt; de vraag naar goederen was zo hoog dat alle logistieke netwerken onder druk kwamen te staan. Dat is nu niet het geval. De vraag is nu juist laag, wat mede samenhangt met een nog steeds laag consumentenvertrouwen.
De crises in de Rode Zee en het lage waterpeil in het Panamakanaal zorgen voor disrupties aan de aanbodkant en hebben vooral invloed op de scheepvaart. De lage waterstanden in het kanaal zullen naar verwachting de komende jaren vaker plaatsvinden, omdat er door klimaatverandering minder regen valt.
Supplychainspecialist Rolf Bos van PwC denkt dat bedrijven nu beter voorbereid zijn op schokken in de toeleveringsketens. ‘In de eerste drie kwartalen van 2023 was de druk op toeleveringsketens laag in vergelijking met de twee jaar daarvoor. Dit heeft bedrijven ademruimte gegeven om hun supplychains meer weerbaar te maken tegen toekomstige schokken.’
Hij ziet dat terug in de resultaten van PwC’s CEO Survey die in januari werd gepubliceerd. ‘CEO’s geven aan dat de instabiliteit van de supplychains de afgelopen jaren veel veranderingen heeft afgedwongen in hun bedrijf. Ze verwachten voor de komende jaren dat de druk op deze “driver for change” afneemt. Ik denk niet dat dit betekent dat ze toeleveringsketens minder belangrijk vinden, maar juist dat supplychainmanagement belangrijk is verbeterd.’