PwC-onderzoek: druk om bedrijfsmodel aan te passen steeds groter

Veranderen businessmodel leidt tot groei productiviteit

Druk om bedrijfsmodel aan te passen steeds groter
  • Publicatie
  • 31 okt 2024

Er is een verband tussen het veranderen van een businessmodel en de groei van productiviteit. Dat blijkt uit onderzoek van PwC op basis van data van zo'n 18.000 bedrijven. Dit betekent dat als een bedrijf de manier verandert waarop het geld verdient, klanten bedient of nieuwe producten of diensten levert, de kans groter wordt dat het ook productiviteitsgroei realiseert.

De 18.000 bedrijven uit de steekproef zijn overal in de wereld gevestigd en zijn afkomstig uit alle sectoren. De data hebben betrekking op de jaren tussen 2009 en 2023. Uit het onderzoek ‘Reinvention as a resilience strategy’ komt naar voren dat bedrijven die vooroplopen met het veranderen van hun businessmodel een productiviteitswinst kunnen realiseren van 1,5 tot 8,5 procent in vergelijking met bedrijven die daarbij achterblijven. 

Druk op bedrijven om hun businessmodellen te veranderen is hoog

'De resultaten geven aan dat veranderingen in het bedrijfsmodel aanzienlijk bijdragen aan de productiviteitsgroei. Bedrijven die hun bedrijfsmodellen veranderen, presteren beter dan bedrijven die dat niet doen', licht hoofdeconoom Barbara Baarsma van PwC toe. 'Uit onze analyse blijkt dat dit effect in de periode tussen 2019 en 2023 nog sterker is dan in de jaren daarvoor. Dat suggereert dat de druk op bedrijven om te innoveren en hun bedrijfsmodellen aan te passen steeds hoger is.'

Van transformeren naar heruitvinden

Die druk op bedrijven werd ook al duidelijk in de uitkomsten van PwC's CEO Survey, waarin de twijfel van CEO's over de houdbaarheid van hun businessmodel naar voren kwam. Wereldwijd gaf 45 procent van de respondenten aan te verwachten over tien jaar niet meer te bestaan als ze door zouden gaan op dezelfde weg. Veronique Roos, lid van de raad van bestuur van PwC Nederland en expert op het gebied van transformaties, ziet die druk in de praktijk alleen maar toenemen.

'Trends als technologische ontwikkelingen, klimaatverandering en veranderende consumentenvoorkeuren en nieuwe regelgeving dwingen CEO's tot veranderingen in hun businessmodel. De uitdagingen waarmee bedrijven te maken hebben, zijn groot. Dat betekent dat de druk toeneemt op bedrijven om mee te veranderen. Het schaven aan of het optimaliseren van huidige bedrijfsmodellen zal in veel gevallen niet meer genoeg zijn. Daarom moet de focus van transformeren naar heruitvinden.' 

'Het mooie van deze aanpak is dat het kwantitatief laat zien dat verandering van het businessmodel loont. Vaak is bewijs daarvoor kwalitatief en anekdotisch.'

Barbara BaarsmaHoofdeconoom, PwC Netherlands

Kwantitatief bewijs voor de opbrengst van veranderen buisnessmodel

PwC bouwt met dit onderzoek voort op eerder wetenschappelijk onderzoek dat gebruikmaakt van veranderingen in de verhouding tussen de activa en de omzet van bedrijven (de zogenoemde Net Asset Turnover Ratio) als indicator voor de veranderingen in bedrijfsmodellen. Deze ratio reflecteert veranderingen in de bedrijfsvoering, het beheer van activa en de verkoop van diensten of producten. Dus op de zaken die direct betrekking hebben op businessmodelverandering.

Barbara Baarsma: 'Het is een vrij technische en tegelijk intuïtieve benadering. Een grote verandering in de activa of de omzet van bedrijven is immers alleen mogelijk als het bedrijfsmodel verandert. Het mooie van deze aanpak is dat het kwantitatief laat zien dat verandering van het businessmodel loont. Vaak is bewijs daarvoor kwalitatief en anekdotisch. Ons onderzoek legt een verband tussen de verandering van bedrijfsmodellen en productiviteit en biedt daarmee waardevolle inzichten voor bedrijven die duurzame groei willen realiseren.’

Veronique Roos: ‘De resultaten van dit onderzoek zijn een heel sterke aanmoediging voor bedrijven om goed na te denken over de houdbaarheid van hun huidige bedrijfsmodel.'

Download het rapport

Reinvention as a resilience strategy

Download (PDF of 2.85mb)

Contact us

Veronique Roos-Emonds

Veronique Roos-Emonds

Partner, Raad van Bestuur, PwC Netherlands

Barbara Baarsma

Barbara Baarsma

Hoofdeconoom, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 420 47 07

Volg ons