Nederlandse uitkomsten ‘Global Crisis and Resilience Survey’

Bedrijven verhogen hun weerbaarheid, maar integratie kan beter

Bedrijven verhogen hun weerbaarheid, maar integratie kan beter
  • Thema
  • april 21, 2023

Weerbaarheid staat hoog op de agenda van bedrijven. De meeste organisaties hebben daarom programma’s opgezet om hun weerbaarheid te vergroten of zijn daarmee bezig. Slechts weinigen doen dat op een geïntegreerde manier. Dat zijn enkele belangrijke Nederlandse uitkomsten van PwC’s ‘Global Crisis and Resilience Survey’. 59 Nederlandse bestuurders en managers deden mee aan het onderzoek. De Nederlandse uitkomsten liggen in lijn met de wereldwijde uitkomsten.

Veerkracht (of ‘resilience’)  is meer dan alleen het vermogen om een crisis te doorstaan. Het is het vermogen van een organisatie om te anticiperen en te reageren op veranderingen, niet alleen om te overleven, maar ook om zich verder te ontwikkelen.

Urgentie voor meer weerbaarheid

Uit de antwoorden op de Global Crisis and Resilience Survey is op te maken dat weerbaarheid bovenaan de agenda van bedrijven staat. Dat komt doordat ze de afgelopen twee jaar vrijwel allemaal (97 procent) te maken hebben gehad met disrupties. 

  • In vergelijking met andere strategische prioriteiten zegt 46 procent van de respondenten dat veerkracht zeer belangrijk is. Nog eens 46 procent zegt dat het 'tamelijk belangrijk' is. 
  • De afgelopen twee jaar zijn bedrijven met name geconfronteerd met disrupties als gevolg van de pandemie (44 procent), technologische verstoring (37 procent) of een cyberaanval (37 procent). Een vijfde van de respondenten heeft problemen bij het aantrekken en het behouden van werknemers als disruptief ervaren. 
  • Disrupties zijn duur. 26 procent van de respondenten leed schade tussen de vijfhonderdduizend en één miljoen dollar. 21 procent moest tussen één en vijf miljoen dollar uitgeven aan directe kosten en kosten als gevolg van zaken zoals juridische procedures en terugbetalingen aan klanten.

‘De uitkomsten van dit onderzoek weerspiegelen wat we overal ter wereld zien, niet alleen in Nederland. De afgelopen twee jaar hebben we te maken gehad met onverwachte en grote disrupties. Er zijn altijd disrupties geweest, maar we zien in de uitkomsten van deze survey dat organisaties nu anders denken over de impact daarvan. Zo komt in de uitkomsten van eerdere jaren de invloed van een crisis op het eigen team nauwelijks naar voren. Nu zegt de helft van de respondenten dat disrupties veel invloed hebben op werknemers. En juist dat heeft weer direct impact op de wijze waarop we in staat zijn met een crisis om te gaan.’

PwC-expert Gerwin Naber

Uitdagingen bij het opzetten van een ‘resilience’-aanpak

Omdat urgentie groot is, hebben vrijwel alle respondenten een ‘resilience’-programma opgezet. Uit de resultaten van de ‘Global Crisis and Resilience Survey’ blijkt echter dat de organisaties daarbij met veel uitdagingen geconfronteerd worden. Bij de meeste organisaties is de ‘resilience’-aanpak goed op gang gekomen, maar moet deze nog volwassen worden. 

  • Positief is dat in een grote meerderheid van de organisaties (82 procent)  de C-suite de primaire ‘sponsor’ is voor de resilience-aanpak. 67 procent heeft een persoon of afdeling aangewezen die verantwoordelijk is voor de dagelijkse uitvoering daarvan.
  • Slechts 17 procent zegt een volledig geïntegreerde aanpak te hebben om de veerkracht van de organisatie te verhogen. Een grote meerderheid zegt dat die aanpak ‘enigszins geïntegreerd’ is. Slechts twee procent zegt dat het helemaal niet geïntegreerd is.

‘Als een organisatie pas reageert als een crisis zich al voordoet, is het te laat. Wat dit onderzoek laat zien, is dat steeds meer organisaties zich bewust zijn van en anticiperen op mogelijke ontwrichtende ontwikkelingen aan de horizon. Een crisis beperkt zich echter niet tot één onderdeel van een organisatie. Daarom is het van groot belang dat organisaties bestaande silo’s afbreken en focussen op de integratie daarvan in één ‘enterprise resilience framework’. Het startpunt daarvoor is centrale verantwoordelijkheid om de consistentie tussen de verschillende elementen van weerbaarheid te borgen. Het is in dat kader positief dat de meeste respondenten van de survey deze verantwoordelijkheid duidelijk hebben belegd in de C-suite.’

PwC-expert Gerwin Naber

Iedereen investeert in weerbaarheid, volwassenheid varieert 

De ‘Global Crisis and Resilience Survey’ laat zien dat organisaties investeren in veerkracht en tegelijkertijd ook dat de mate van volwassenheid varieert. 

  • Veel organisaties bevinden zich in een fase van opbouw. Twintig tot dertig procent van de respondenten heeft op verschillende gebieden plannen van aanpak liggen die met elkaar samenhangen en die regelmatig geüpdatet en verbeterd worden. Bij eenzelfde percentage respondenten bevinden soortgelijke plannen zich nog in een rudimentaire fase. Het grootste deel bevindt zich daar ergens tussenin.
  • Vrijwel alle organisaties plannen investeringen in veerkracht, bijvoorbeeld op het gebied van cyber- en crisismanagement. Opvallend is dat een aanzienlijk deel van de ondervraagde organisaties investeert in de weerbaarheid van werknemers (37 procent) en in hun persoonlijke en emotionele weerbaarheid (31 procent).

‘Als we de aspecten van veerkracht als modules beschouwen, zien we dat klanten investeren in een modulaire aanpak op basis van de grootste risico's waarmee zij worden geconfronteerd. Wij zien een verschuiving van een enge benadering (bijvoorbeeld van ‘cyber incident response’ na een hack) naar een holistische benadering van weerbaarheid ongeacht het specifieke domein waarin zich een crisis voordoet.’

PwC-Expert Gerwin Naber

Download het rapport

PwC's Global Crisis and Resilience Survey 2023

Volg ons

Contact us

Gerwin Naber

Gerwin Naber

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 150 75 75

Renske de Haan

Renske de Haan

Senior Manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)68 136 61 55

Pascal Huizinga

Pascal Huizinga

Senior Manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 201 17 20

Hide