Veerkracht (of ‘resilience’) is meer dan alleen het vermogen om een crisis te doorstaan. Het is het vermogen van een organisatie om te anticiperen en te reageren op veranderingen, niet alleen om te overleven, maar ook om zich verder te ontwikkelen.
Uit de antwoorden op de Global Crisis and Resilience Survey is op te maken dat weerbaarheid bovenaan de agenda van bedrijven staat. Dat komt doordat ze de afgelopen twee jaar vrijwel allemaal (97 procent) te maken hebben gehad met disrupties.
‘De uitkomsten van dit onderzoek weerspiegelen wat we overal ter wereld zien, niet alleen in Nederland. De afgelopen twee jaar hebben we te maken gehad met onverwachte en grote disrupties. Er zijn altijd disrupties geweest, maar we zien in de uitkomsten van deze survey dat organisaties nu anders denken over de impact daarvan. Zo komt in de uitkomsten van eerdere jaren de invloed van een crisis op het eigen team nauwelijks naar voren. Nu zegt de helft van de respondenten dat disrupties veel invloed hebben op werknemers. En juist dat heeft weer direct impact op de wijze waarop we in staat zijn met een crisis om te gaan.’
Omdat urgentie groot is, hebben vrijwel alle respondenten een ‘resilience’-programma opgezet. Uit de resultaten van de ‘Global Crisis and Resilience Survey’ blijkt echter dat de organisaties daarbij met veel uitdagingen geconfronteerd worden. Bij de meeste organisaties is de ‘resilience’-aanpak goed op gang gekomen, maar moet deze nog volwassen worden.
‘Als een organisatie pas reageert als een crisis zich al voordoet, is het te laat. Wat dit onderzoek laat zien, is dat steeds meer organisaties zich bewust zijn van en anticiperen op mogelijke ontwrichtende ontwikkelingen aan de horizon. Een crisis beperkt zich echter niet tot één onderdeel van een organisatie. Daarom is het van groot belang dat organisaties bestaande silo’s afbreken en focussen op de integratie daarvan in één ‘enterprise resilience framework’. Het startpunt daarvoor is centrale verantwoordelijkheid om de consistentie tussen de verschillende elementen van weerbaarheid te borgen. Het is in dat kader positief dat de meeste respondenten van de survey deze verantwoordelijkheid duidelijk hebben belegd in de C-suite.’
De ‘Global Crisis and Resilience Survey’ laat zien dat organisaties investeren in veerkracht en tegelijkertijd ook dat de mate van volwassenheid varieert.
‘Als we de aspecten van veerkracht als modules beschouwen, zien we dat klanten investeren in een modulaire aanpak op basis van de grootste risico's waarmee zij worden geconfronteerd. Wij zien een verschuiving van een enge benadering (bijvoorbeeld van ‘cyber incident response’ na een hack) naar een holistische benadering van weerbaarheid ongeacht het specifieke domein waarin zich een crisis voordoet.’