Kennispartnerschap zet alles op alles voor meer maatschappelijke impact

Samen naar de finale: PwC en KNVB koersen met bid WK-vrouwenvoetbal naar meer kansengelijkheid

Samen naar de finale: PwC en KNVB koersen met bid WK- vrouwenvoetbal naar meer kansengelijkheid
  • Publicatie
  • 12 jun 2024

PwC haalde samen met de KNVB de finale van het WK-bid vrouwenvoetbal 2027. De winst ging naar Brazilië, maar het gevoel van trots en het succes van het strategisch partnerschap tussen PwC en de KNVB overheerst. ‘Ik ben tijdens het proces heel vaak aan het denken gezet door het PwC-team', aldus Bart van Soest, binnen de KNVB verantwoordelijk voor het uitbrengen van bids voor internationale toernooien. Hoe ziet de samenwerking tussen PwC en de KNVB eruit? En, wat willen beide partijen samen bereiken? 

Maatschappelijke impact bereiken, dat staat voor zowel de KNVB als PwC als een paal boven water. Sinds september 2023 is PwC daarom strategisch kennispartner van de Koninklijke Voetbalbond. Uit onderzoek van PwC blijkt dat voetbal jaarlijks meer dan acht miljoen Nederlanders verbindt. Spelers, ouders, vrijwilligers en fans besteden ruim een kwart van hun vrije tijd aan deze sport. Voetbal is daarmee misschien wel het ‘grootste sociale netwerk van Nederland’. Die verbindende kracht sluit mooi aan bij de missie van PwC: het bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en belangrijke problemen helpen oplossen.

Alles op alles voor maatschappelijke impact

De kennis en expertise van alle PwC-collega’s wordt nu op een groot aantal concrete vraagstukken ingezet. Van de maatschappelijke impact van betaald voetbal tot kansengelijkheid en van duurzaamheid tot vernieuwing, innovatie en technologie. Het organiseren van het WK voetbal voor vrouwen is bij uitstek een voorbeeld waarbij meer kansengelijkheid gecreëerd kan worden. 

Bart van Soest, manager van de afdeling Events & Travel van de KNVB, is samen met zijn team verantwoordelijk voor het uitbrengen van bids om internationale toernooien en finales naar Nederland te halen. In 2016 schreef hij voor de KNVB een langetermijnstrategie met meer maatschappelijke impact als doel. Zijn stip op de horizon destijds? Het winnen van het bid voor het WK vrouwenvoetbal 2027. Van Soest: ‘Het organiseren van kampioenschappen voor vrouwen heeft namelijk écht maatschappelijke impact. Dat hebben we na 2017 gezien’.  

Hij doelt daarmee op het UEFA Europees Kampioenschap Vrouwenvoetbal 2017 (WEURO 2017), dat in Nederland plaatsvond. ‘Dit kampioenschap heeft duidelijk gemaakt wat de impact van zo’n groot toernooi is op de positie van vrouwen in voetbal. Vóór 2017 waren er bijvoorbeeld nauwelijks vrouwelijke commentatoren op radio en televisie, dat is nu duidelijk wel het geval. En ouders vinden het tegenwoordig gelukkig heel normaal als hun dochter op voetbal gaat.’

Samen naar de finale: PwC en KNVB koersen met bid WK- vrouwenvoetbal naar meer kansengelijkheid

WK-bid: data creëert transparantie

Die ontwikkeling smaakte naar meer. Eind 2023 bracht de KNVB daarom samen met België en Duitsland een bid uit in de hoop het FIFA Wereldkampioenschap Vrouwenvoetbal in 2027 (WK 2027) te organiseren. Als kennispartner ondersteunt PwC de KNVB hierbij en stelt onder andere een prognoserapport over de economische gevolgen van een dergelijk toernooi voor Nederland. 

‘Binnen PwC hebben we veel expertise op het gebied van data en het analyseren van grote datasets. Aan de hand van data hebben wij inzichtelijk gemaakt wat het effect zou zijn van het organiseren van het WK op verschillende speelsteden van Nederland. Zowel kansen als risico’s zijn belangrijk om in kaart te hebben. Denk hierbij aan bezoekersaantallen en de daaruit voortvloeiende bestedingen of het nadelige verdringingseffect waarbij toeristen hun bezoek juist uitstellen. Die inzichten en transparantie kunnen wij voor de KNVB creëren", aldus Dirk Cremers, data-analyticsexpert bij PwC.

“Een rapport dat is opgesteld door PwC geeft alleen maar méér vertrouwen.”

Bart van Soest,manager Events & Travel KNVB

‘Geen discussie over kwaliteit PwC’

Transparantie is hierbij een sleutelwoord. ‘Bij het uitbrengen van een bid zijn veel partijen betrokken. We werken samen met de landelijke overheid, met gemeenten, met belangenorganisaties en met stadioneigenaren. Er is een groot enthousiasme bij alle betrokkenen, maar het vraagt ook veel van iedereen. Door samen met PwC de economische impact van een WK te kwantificeren en inzichtelijk te maken, geven we partijen het benodigde comfort om toch het risico te nemen’, zegt Van Soest. “En een rapport dat is opgesteld door PwC geeft alleen maar méér vertrouwen. Omdat PwC een onafhankelijke partij is, maar ook omdat er geen discussie is over de kwaliteit en expertise van PwC om zo’n analyse te maken.’ 

Samen naar de finale: PwC en KNVB koersen met bid WK- vrouwenvoetbal naar meer kansengelijkheid

PwC en KNVB: ‘Sparren op hoog niveau’

De samenwerking van PwC en de KNVB bestaat uit het bij elkaar brengen van verschillende expertises, zoals Cremers uitlegt. ‘In dit geval hadden wij alle kennis op het gebied van data en op het financiële stuk, terwijl de KNVB uiteraard inhoudelijke kennis heeft rondom voetbal en het organiseren van toernooien. Zo versterken we elkaar.’ 

Van Soest knikt. ‘We hebben al eerder samengewerkt met PwC, dat is een groot voordeel. We spreken écht dezelfde taal, dat merkte ik telkens weer.' Voor Van Soest is ‘sparren op hoog niveau’ een van de grote voordelen van samenwerken met PwC. ‘Ik ben tijdens het proces een aantal keer écht aan het denken gezet door vragen vanuit het PwC-team. Vanuit mijn expertise, kennis en ervaring zijn bepaalde zaken soms zo eenduidig, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd te kloppen. Het PwC-team stelde goede en kritische vervolgvragen die ons gezamenlijk verder brachten. En dat allemaal vanuit een groot vertrouwen. Dat is een super interessante dynamiek.’

“Met data-analytics hebben wij de effecten van het WK op verschillende speelsteden in kaart gebracht.”

Dirk Cremers,data-analyticsexpert PwC Nederland

Vrouwenvoetbal: onveranderde ambitie

Zowel Cremers als Van Soest is trots om aan zo’n maatschappelijk project te hebben meegewerkt. Cremers: ‘Het is mooi als het vrouwenvoetbal in Nederland nóg meer gaat leven. Vanuit deze samenwerking met de KNVB kan ik die beweging voortzetten.’

Die maatschappelijke beweging is niet ten einde nu het WK-vrouwenvoetbal in 2027 niet door Nederland georganiseerd wordt. ‘Ons WK-bid heeft momentum gecreëerd bij alle partijen met wie we om de tafel hebben gezeten. Die aandacht en bewustwording vindt nu een weg in hun plannen en doelstellingen, daar ben ik van overtuigd’, zegt Cremers.

Voor Cremers en Van Soest is het verlies van het WK-bid uiteraard een bittere pil. Voor niemand is verliezen leuk, maar het is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met sport. Van Soest: ‘We hebben het tot de finale gehaald. Daar ben ik ongelooflijk trots op. En onze ambitie is onveranderd, we moeten alleen een andere manier vinden om die doelstelling te behalen.’

Contact us

Jacques de Swart

Jacques de Swart

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 652 60 58

Volg ons