Gedurfde visie is key voor succesvolle aanpak

Transacties om waarde te creëren en transformatie te versnellen

Transacties om waarde te creëren en transformatie te versnellen
  • Publicatie
  • 23 jan 2024

Organisaties die fusies en overnames, desinvesteringen, joint ventures of herfinanciering integraal onderdeel maken van hun transformatiestrategie kunnen meer waarde creëren en sneller transformeren. En daarmee hun concurrenten in de markt voor blijven. ‘Het succes van de aanpak begint met een gedurfde visie, die vertaald is naar wat en hoe', stelt PwC's waardecreatiespecialist Jochem Moerkerken. ‘Bepaal waar de kansen liggen, wat de waarde ervan is en hoe een transactie je kan helpen bij het realiseren van die waarde. Ontwikkel vervolgens een helder eindbeeld: hoe verdien je geld en wat is het bijbehorende operating model? En stel tot slot een transformatieplan op dat aangeeft hoe je de transformatie aanpakt. De vraag blijft: hoe maak je van een transactie een succesvolle transformatie?’

Van transactie naar transformatie en andersom

Uit recent PwC-onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de respondenten transacties ziet als de beste manier om bij te blijven met marktontwikkelingen. Tegelijkertijd blijft het realiseren van waarde een uitdaging. ‘Deals die het vermogen van een organisatie om zich voortdurend aan te passen ondersteunen, hebben meer kans van slagen’, zegt Moerkerken. ‘Door transacties en transformatie gelijktijdig uit te voeren, kunnen leiders een virtueuze cirkel tot stand brengen waarbij beide activiteiten meer waarde ontsluiten. De tijd dat organisaties alleen kunnen vertrouwen op organische veranderingsprogramma’s waarbij ze interne transformatie-initiatieven opzetten en talent geleidelijk aannemen en opleiden is voorbij. Deze aanpak is te traag en fragmentarisch in het licht van disruptieve trends. Transacties maken transformatie in hoog tempo mogelijk; als organisatie bouw je zo capaciteiten op om sneller te innoveren dan anders mogelijk zou zijn. Maar een transactie zonder transformatie levert geen meerwaarde op – het is cruciaal de potentiële waarde uit de transactie te realiseren.’

Integrale blik op transactie en transformatie

‘Transformaties vragen in tijden van snelle verandering om transacties', vervolgt Moerkerken. ‘Het ontwikkelen van capabilities – zoals digital, ESG, bepaalde stappen in de primaire keten (zoals het opzetten van indirecte distributie), verdienmodellen omdraaien (van softwareverkoop naar SaaS) en nieuwe markten betreden – kan niet langer autonoom. Alles zelf opbouwen kost jaren, het momentum is dan voorbij. Door transacties kun je wel snel vaardigheden, assets en marktposities incorporeren. Denk aan grote aankopen van AI-spelers of partijen die via string of acquisities marktposities opbouwen.

Een transactie vraagt om inbedding in een bestaande organisatie, het inpluggen op een bestaand platform of het doorbouwen/ontwikkelen van een organisatie om nieuwe waarde te creëren. Om een transformatie dus. Een waardecreatie-architect is cruciaal voor het ontwikkelen van een integrale blik op transactie en transformatie. Ervaringen van private-equitypartijen, die gespecialiseerd zijn in het snel inzetten van een veranderprogramma om waarde te creëren, kunnen hierbij helpen. Vanuit hun fundingstructuur hebben zij vaak maar een paar jaar om waarde te realiseren; dat betekent gegarandeerd actie vanaf dag 1. Zij zijn continu bezig met waardedenken, snelle realisaties en uitdagingen bij overnames. En dat combineren ze met transformationele ervaring en kennis van verschillende soorten transformaties, denk aan technology, workforce, operations/supplychain.’

Waarde creëren

Door de snelle vooruitgang van GenAI is de reeds ingezette digitale transformatie nog urgenter geworden. Organisaties zien transacties als manieren om de adoptie van technologie en technologie-ondersteunende processen, en daarmee de transformatie, te versnellen’, zegt Moerkerken.  Daarbij bieden transacties mogelijkheden om waarde te creëren in nieuwe markten en gebieden. Organisaties erkennen steeds meer het belang van het aantrekken van medewerkers met de juiste vaardigheden en mindset om het potentieel van technologie te benutten.’

Uitdagingen bij het creëren van waarde via transacties

Organisaties krijgen bij het creëren van waarde te maken met een combinatie van technische uitdagingen zoals het integreren van technologie- en datasystemen en mensgerelateerde kwesties zoals klantbetrokkenheid, het vinden van de juiste vaardigheden en het integreren van verschillende culturen. Moerkerken: ‘Ook kunnen werkstijlen van organisaties botsen als ze samenkomen. Of individuen en gevestigde protocollen verloren gaan, wanneer een organisatieonderdelen worden afgesplitst. De integratie van technologie en data hangt samen met de omvang van de organisatie en de vereiste heruitvinding van het organisatiemodel.’

Van visie naar waarde

Om transacties integraal onderdeel te maken van hun transformatie- en waardecreatiestrategieën hebben leidinggevenden een duidelijke visie op de toekomst nodig. Ze moeten daarbij openstaan en reageren op opkomende dealmogelijkheden. 'Organisaties waarvan de transacties hun verwachtingen hebben overtroffen, kozen vaker voor een benadering met een duidelijke visie - een transformerende intentie - achter hun activiteiten’, besluit Moerkerken. ‘Minder succesvolle organisaties geven aan dat ze liever alleen kleine transacties nastreven, terwijl succesvolle organisaties een voorkeur hebben voor een combinatie van grote en kleine transacties.

Het succes start met een holistisch beeld van de transformatie-/transactiereis; als organisatie moet je begrijpen welke waarde transformatie of transactie kan ontsluiten. Vervolgens moet je beoordelen hoe verschillende soorten deals dat eindresultaat kunnen opleveren. Identificeer wat je wilt bereiken, bepaal je positie op de transformatiereis en plan vervolgens hoe transacties je kunnen helpen vooruit te komen. Om je te helpen bepalen hoe je transacties kunt gebruiken om verandering te versnellen, bevat ons onderzoeksrapport enkele scenario's en aanbevelingen om je organisatie te transformeren via dealmaking.’

Bekijk hier het hele onderzoeksrapport

Contact us

Jochem Moerkerken

Jochem Moerkerken

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 038 31 03

Volg ons