REPowerEU: handen uit de mouwen voor ambitieus plan energietransitie

18/07/22

‘Het komt aan op vertalen, verbinden en versnellen’

Met de grootschalige EU-wetgeving ‘Fit for 55’ wil de Europese Commissie de uitstoot van broeikasgassen sterk terugdringen, om zo de bindende klimaatdoelen in 2030 te behalen. De uitvoering van ‘Fit for 55’ gaat enorm veel expertise en capaciteit vereisen, stellen PwC-experts Allard Knook en Peter van Asperen. Met ‘REPowerEU’ – het meest recente plan van de EC – komt ‘Fit for 55’ in een nog hogere versnelling. ‘Dit wordt niet makkelijk. De handen moeten uit de mouwen, bij overheden, bij bedrijven en bij consultants en juristen zoals wij.’

‘Fit for 55’

‘Fit for 55’ is zeer omvangrijke wetgeving waarmee de Europese Unie (EU) het mogelijk wil maken de netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030 met ten minste 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Dat percentage is nodig om in 2050 klimaatneutraliteit te kunnen behalen. De voorstellen van ‘Fit for 55’ gaan onder meer over een herziening van de EU ETS, het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) en het Social Climate Fund. Nog voordat het Europees Parlement de voorstellen uit het ‘Fit for 55’-pakket heeft goedgekeurd, kwam de EC  met een nieuw en nog uitdagender pakket: ‘REPowerEU’. ‘Fit for 55’ was ingehaald door de oorlog in de Oekraïne: ‘REPowerEU’ moet de doelen sneller realiseren om de afhankelijkheid van olie en gas uit Rusland te verkleinen.

Groene economie

‘De groene economie waar we met de EU naartoe willen, komt hiermee sneller dichterbij. Dat is fantastisch’, zegt Allard Knook, PwC-expert overheidsfinanciering die tevens leidinggeeft aan PwC’s juridische adviseurs binnen de publieke sector. ‘Maar de energietransitie is al een bijzonder complex traject en met ‘REPowerEU’ stelt de EC dat we de transitie nog sneller klaar moeten hebben. Het komt aan op het opbouwen van expertise en capaciteit om de plannen te vertalen naar de praktijk, zodat publieke en private partijen aan de slag kunnen.’

Zijn collega Peter van Asperen, energietransitie-expert, vult aan: ‘We moeten zorgen dat energieprojecten van de grond gaan komen, ook als we nog niet alle risico’s tot in detail hebben afgedekt. Dat is niet makkelijk en gaat alleen lukken als overheden en bedrijven dat samendoen. De handen moeten uit de mouwen om ‘REPowerEU’ mogelijk te maken, bij overheden, bij bedrijven en zeker ook bij consultants en juristen zoals wij.’

Energiebesparing en diversificatie

De plannen van REPowerEU zijn gestoeld op enkele pijlers. Energiebesparing is een eerste, belangrijke pijler. Behalve met informatiecampagnes en het promoten van energie-efficiënte apparaten, wil de EC besparing stimuleren met extra maatregelen voor oude en nieuwe gebouwen en met een subsidieverbod op fossiele brandstofinstallaties. Knook noemt het subsidieverbod ‘een logische quick win.’

Een tweede pijler is het diversifiëren van de in te voeren energie. De EC wil daartoe onder meer een EU-energieplatform oprichten voor de gezamenlijke inkoop, waaraan lidstaten op vrijwillige basis meedoen. Op korte termijn richt de EC zich op de inkoop van alternatieve voorraden gas, olie en ook kolen. Knook: ‘Hier wringt het onafhankelijk worden van Rusland met de klimaatdoelen. Maar de EC wil in de komende jaren alternatieven stimuleren. Als ‘REPowerEU’ eenmaal op stoom komt, gaan we eerder dan gedacht overschakelen op duurzame energie.’

Versnelling van transitie naar duurzame energie

De versnelling van de transitie naar duurzame energie is de derde pijler van ‘REPowerEU’. De doelstelling voor het aandeel duurzame energie in 2030 gaat van veertig naar 45 procent. Om dat te bereiken, wil de EC onder meer met het ‘Solar Rooftop Initiative’ nieuwe zonnepanelen installeren die 320 GW zonne-energie opwekken in 2025 – meer dan het dubbele van het huidige niveau – en bijna 600 GW in 2030. Daartoe moet er een juridisch bindende verplichting komen om panelen op daken toe te staan.

Verder wil de EC ‘renewable go-to areas’ aanwijzen: gebieden waarin duurzame energieprojecten zoals wind- en zonneparken van overstijgend belang zijn. Hierdoor zou er onder voorwaarden geen milieueffectenrapportage hoeven te worden gemaakt en kan de vergunningverlening sneller verlopen. Knook: ‘De balans met natuurbehoud en milieurecht maakt dit spannend – het is een goed voorbeeld van een plan dat met elkaar aanvullende expertises vertaalt naar een praktische oplossing.’

Waterstof

Ook zet de EC sterk in op waterstof. Het verhoogt de doelstelling om binnen Europa 5,6 miljoen ton hernieuwbare waterstof te produceren naar tien miljoen ton in 2030. Daarnaast moet nog eens tien miljoen ton worden geïmporteerd van buiten de EU. Hiervoor heeft de EC een ‘Hydrogen Accelerator’-concept opgesteld waarmee de ontwikkeling van geïntegreerde infrastructuur, opslagfaciliteiten en havencapaciteiten worden versneld, en extra financiering van tweehonderd miljoen euro voor onderzoek wordt gereserveerd. Vergunningverlening moet versneld worden, net als de goedkeuring van staatssteunbesluiten over waterstof-IPCEI’s (‘Important Projects of Common European Interest’), waarin meerdere lidstaten al dan niet met onderzoeksinstellingen samenwerken.

Expertise en capaciteit

Terugkomend op het opbouwen van expertise en capaciteit, noemt Van Asperen als voorbeeld de waterstofdoelstellingen: ‘Daarvoor zijn juristen nodig die zich buigen over miljarden aan staatssteun, onderzoekers die de waterstoftechniek verder ontwikkelen, technici die ervoor zorgen dat er buizen de grond ingaan en ambtenaren van allerlei overheden die grondzaken beheren en vergunningen verlenen.’

Of er voldoende capaciteit voor handen is om die expertises te vervullen, is een belangrijk punt van aandacht, zegt Knook tot slot, ‘zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Er zijn heel veel mensen nodig met de juiste expertise. Vervolgens moeten alle partijen elkaar weten te vinden. Het vertalen van de plannen, het verbinden van de mensen en het versnellen van de uitvoering: dat gaan we de komende jaren met elkaar oppakken om de energietransitie tot stand te brengen.’

Allard Knook

Partner, PwC Netherlands

+31 (0)63 437 77 85

E-mailadres

Peter van Asperen

Senior Manager, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)6 38 18 47 73

E-mailadres

Volg ons