Regelmatig verschijnen er verhalen in de media over misstanden bij organisaties, variërend van slechte omgang met medewerkers of klanten tot fraude. Dit leidt vaak tot vragen: kan dit bij mij ook gebeuren? Hoe voorkom ik fraude of ongewenst gedrag? Of beter, hoe creëer ik een duurzame cultuur waarin medewerkers floreren en waardoor klanten graag zaken doen met mij?
Cultuur en gedrag zijn cruciaal in het succes van organisaties: ze dragen bij aan de realisatie van strategie, bepalen of mensen met plezier naar hun werk gaan, en hoe ze omgaan met elkaar, klanten en andere stakeholders. Binnen de organisatie is cultuur essentieel, maar ook de buitenwereld heeft er toenemende belangstelling voor. De Nederlandse code voor corporate governance vraagt nadrukkelijk om aandacht voor dit onderwerp, net als verschillende toezichthouders in onder andere de financiële sector, de voedselsector en de zorgsector.
De gewenste cultuur, meestal vastgelegd in strategische doelstellingen, gedragscodes of andere voorschriften, komt niet altijd overeen met de daadwerkelijke cultuur op de ‘werkvloer’. Denk aan onderwerpen die zeer belangrijk worden gevonden maar toch elke keer door gebrek aan tijd van de vergaderagenda vallen. Opvattingen als ‘fouten maken mag niet in onze organisatie’ of ‘de top weet niet wat er speelt’ zijn signalen. Misstanden in bedrijven zijn vaak te wijten aan een kloof tussen gewenste en werkelijke cultuur. Andersom geldt ook: duurzaam succesvolle organisaties kenmerken zich juist door het feit dat de gewenste en werkelijke cultuur elkaar op veel vlakken overlappen.
In elke organisatie zijn ‘knoppen’ waaraan u kunt draaien om de kloof tussen gewenste en werkelijke cultuur te verkleinen. Wij kunnen u helpen deze te vinden door: