De zeventien sustainable development goals (SDG’s) die de Verenigde Naties in 2015 hebben vastgesteld, hebben veel enthousiasme opgeroepen. Bedrijven en organisaties zijn bereid een bijdrage te leveren aan de oplossing van wereldwijde problemen als armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Omdat iedere organisatie anders is, is het verstandig te focussen op de SDG’s waarop u het meeste impact kunt maken. Maar welke zijn dat? Hoe vertaalt u deze door naar uw strategie zodat u daadwerkelijk impact levert? Hoe meet u vooruitgang en hoe rapporteert u daarover naar de buitenwereld?
Lees verder of neem contact op met Femke Helgers.
Het maken van maatschappelijke impact staat steeds hoger op de agenda van bedrijven en organisaties, omdat ze daartoe intrinsiek zijn gemotiveerd en omdat hun stakeholders dat verwachten. Het verbinden van (een selectie van) SDG’s aan uw strategie is echter ook goed voor uzelf. Het vergroten van uw positieve en verminderen van uw negatieve impact verkleint risico’s, vermindert uw kosten, vergroot het vertrouwen in uw organisatie en leidt daarom ook tot meer groei. Bijdragen aan de SDG’s is bovendien een mondiale beweging: bedrijven en organisaties die de SDG’s aan hun strategie verbinden, spreken dezelfde taal, kunnen zich met elkaar vergelijken en sluiten gemakkelijker partnerschappen om de realisatie van de doelen dichterbij te brengen.
Wij helpen bedrijven en organisaties in verschillende sectoren over de hele wereld met het verankeren van gekozen SDG’s in hun strategie en rapportages. PwC heeft bovendien in samenwerking met de GRI en de UN Global Compact een belangrijke bijdrage geleverd aan het opstellen van indicatoren waarmee het bedrijfsleven voortgang op de SDG’s kan meten. Wij hebben hier als organisatie zelf ook ervaring mee opgedaan door SDG’s aan de strategie van PwC in Nederland te koppelen en daar concrete indicatoren en doelstellingen op te ontwikkelen. Daarnaast publiceren we jaarlijks onderzoek naar de manier waarop verschillende sectoren de SDG’s integreren in hun bedrijfsvoering, strategie en rapportages.
PwC-experts Renate de Lange en Jacques de Swart laten zien hoe organisaties de resultaten van hun activiteiten inzichtelijk kunnen maken.
Hoe gaan Nederlandse organisaties om met het integreren van de Sustainable Development Goals in hun strategie?
PwC in Nederland heeft vier sustainable development goals (SDG’s) gekoppeld aan haar strategie. Op welke manier hebben we dat gedaan?