Business model reinvention

Radicale verandering vraagt organisaties om zichzelf opnieuw uit te vinden

De druk op organisaties om bedrijfsmodellen te vernieuwen blijft toenemen. Megatrends als klimaatverandering en technologische disrupties dagen bedrijven voortdurend uit om de manier waarop zij opereren tegen het licht te houden. Uit onze 28e CEO Survey blijkt zelfs dat ongeveer vier op de tien CEO's twijfelt aan de houdbaarheid van hun huidige verdienmodel. Een groot deel van hen heeft daarom de afgelopen jaren strategische acties ondernomen om hun verdienmodel aan te passen en te vernieuwen. Uit de CEO Survey blijkt verder dat CEO's zoeken naar kansen in andere sectoren. Bijna veertig procent is de afgelopen vijf jaar actief geworden in nieuwe markten. 

Het schaven aan of het optimaliseren van bestaande bedrijfsmodellen zal in veel gevallen echter niet meer genoeg zijn. De focus moet van transformeren naar heruitvinden. Organisaties worden hiervoor beloond, zo bewijst PwC-onderzoek. Als een bedrijf de manier verandert waarop het geld verdient, klanten bedient of nieuwe producten of diensten levert, wordt de kans groter dat het ook productiviteitsgroei realiseert.

Video 08/10/24

Business model reinvention: Reimagining value creation

1:56
More tools
  • Closed captions
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript

Uitkomsten uit de 28e CEO Survey

Als optimalisatie niet genoeg is – reinvent

Business model reinvention helpt u om de manieren waarop uw bedrijf waarde creëert, levert en vasthoudt, radicaal te veranderen. Om te voldoen aan eisen van de korte termijn en u tegelijkertijd voor te bereiden op de megatrends van de lange termijn. 

Op basis van ons business model reinvention framework werken we samen met het leadership aan nieuwe waardecreatie en groei. Met onze human-led, tech-powered benadering helpen we heel concreet om opties te identificeren, mogelijkheden te creëren en kansen te benutten.

Business model reinvention framework
Business model reinvention framework

Vijf typen business model reinvention

Met onze brede en diepe expertise bieden we solide processen voor business model reinvention, specifiek afgestemd op verschillende branches. Daarbij ligt onze focus op de volgende vijf gebieden:

De volledige transformatie van traditionele producten en assets naar on-demand abonnementen of verbruiks-gebaseerde diensten faciliteert de overgang van enkelvoudige interacties naar stabiele klantrelaties

Lees meer

Digitale middelen voor klantcontact en transacties in plaats van fysieke aanwezigheid, waardoor nieuwe markten binnen bereik komen, klantervaringen worden verbeterd en klantentrouw toeneemt

Lees meer

Stand-alone fysieke en digitale producten omzetten naar connected proposities verbetert de klantervaring en maakt verzameling van waardevolle data voor productontwikkeling en gepersonaliseerde marketing mogelijk

Lees meer

Transitie naar of aanvullen met een ecosysteem of platform onsluit nieuwe inkomstenstromen, verhoogt de waardering, stimuleert klantentrouw en vergroot de flexibiliteit 

Lees meer

Via nieuwe kanalen nieuwe en bestaande klanten effectief benaderen, de controle over de distributie vergroten, kosten verlagen en directe toegang tot klanten mogelijk maken

Lees meer

Als optimalisatie niet genoeg is – reinvent
Volg ons

Contact us

Veronique Roos-Emonds

Veronique Roos-Emonds

Partner, Raad van Bestuur, PwC Netherlands

Hide