De uitkomsten van PwC’s 27ste CEO Survey zijn helder – CEO’s wereldwijd zien zich door ingrijpende veranderingen gedwongen tot rigoureus meeveranderen. De consensus: om op de golven van de onvermijdelijke ontwikkelingen mee te kunnen is alleen optimalisatie van het businessmodel niet genoeg.
4072 CEO’s wereldwijd namen deel aan onze CEO Survey 2024, waarvan 73 uit Nederland. Een groeiend aantal van hen blijkt te twijfelen aan de houdbaarheid van het eigen businessmodel op de langere termijn. Mondiaal verwacht 45 procent zelfs dat hun organisatie zonder fundamentele transformatie over tien jaar niet meer kan bestaan.
De belangrijkste aanjagers van de noodzaak tot drastische verandering zijn volgens de Nederlandse CEO’s technologie (55%), regelgeving (55%), consumentenvoorkeuren (52%) en klimaat (45%). Overigens opmerkelijk: ruim de helft van de CEO’s in Nederland voorziet dat regelgeving een belangrijke aanjager van verandering zal zijn, maar tegelijk wordt juist regelgeving breed beschouwd als een majeur obstakel voor verandering.
88%
van de executives heeft moeite om waarde te halen uit investeringen in technologie.
45%
van de CEO’s verwacht dat hun bedrijf zonder transformatie over 10 jaar niet meer bestaat.
40%
van de Nederlandse CEO’s zegt weleens vertrek naar het buitenland te overwegen.
Business model reinvention helpt u om de manieren waarop uw bedrijf waarde creëert, levert en vasthoudt, radicaal te veranderen. Om te voldoen aan eisen van de korte termijn en u tegelijkertijd voor te bereiden op de megatrends van de lange termijn.
Op basis van ons business model reinvention framework werken we samen met het leadership aan nieuwe waardecreatie en groei. Met onze human-led, tech-powered benadering helpen we heel concreet om opties te identificeren, mogelijkheden te creëren en kansen te benutten.
Met onze brede en diepe expertise bieden we solide processen voor business model reinvention, specifiek afgestemd op verschillende branches. Daarbij ligt onze focus op de volgende vijf gebieden:
De volledige transformatie van traditionele producten en assets naar on-demand abonnementen of verbruiks-gebaseerde diensten faciliteert de overgang van enkelvoudige interacties naar stabiele klantrelaties
Digitale middelen voor klantcontact en transacties in plaats van fysieke aanwezigheid, waardoor nieuwe markten binnen bereik komen, klantervaringen worden verbeterd en klantentrouw toeneemt
Stand-alone fysieke en digitale producten omzetten naar connected proposities verbetert de klantervaring en maakt verzameling van waardevolle data voor productontwikkeling en gepersonaliseerde marketing mogelijk
Transitie naar of aanvullen met een ecosysteem of platform onsluit nieuwe inkomstenstromen, verhoogt de waardering, stimuleert klantentrouw en vergroot de flexibiliteit
Via nieuwe kanalen nieuwe en bestaande klanten effectief benaderen, de controle over de distributie vergroten, kosten verlagen en directe toegang tot klanten mogelijk maken
Onderzoek van PwC laat zien dat in verschillende sectoren de afgelopen jaren de druk om bedrijfsmodellen opnieuw uit te vinden, is toegenomen.
Als een bedrijf zijn businessmodel verandert, wordt de kans groter dat het ook productiviteitsgroei realiseert. Dat blijkt uit onderzoek van PwC.
A practical guide for reimagining how your company creates, delivers, and captures value.
Business model change can have a positive effect on profit margin. The key to amplifying that effect may be developing new products and services.