Voor platform exploitanten die bemiddelen bij de levering van goederen, is de administratieve btw-druk volgens de huidige regels in het algemeen relatief beperkt. Onder de nieuwe regels krijgen platforms echter te maken met gecompliceerde btw-regels en verregaande administratieve verplichten en een bewaarplicht. Onder bepaalde voorwaarden zal het bemiddelende platform zelf worden aangemerkt als de leverancier van de goederen.
Een platform dat bemiddelt bij de levering van goederen, zal doorgaans te maken krijgen met veel verschillende btw-behandelingen, afhankelijk van de plaats van waaruit de goederen worden vervoerd, de plaats van vestiging van de leverancier, de waarde van de goederen en de gemaakte btw-rapporteringskeuzes. Dit betekent dat exploitanten van platforms in staat moeten zijn om de details van elke transactie die door het platform loopt te identificeren en dit dienovereenkomstig in hun ERP-systeem vast te leggen. De impact van de wetgeving voor de platform exploitanten zal afhangen van de precieze opzet en afspraken die voor het platform van toepassing zijn.
De nieuwe regels vergemakkelijken de rapportage van de BTW in de zogenaamde One-Stop-Shop btw-aangiften. Platform exploitanten zullen waarschijnlijk gebruik maken van een of meer van dergelijke systemen, afhankelijk van de plaats van waaruit de goederen worden vervoerd. Het systeem moet specifiek worden opgezet om de rapportageverplichtingen te vergemakkelijken, bijvoorbeeld door een onderscheid te maken tussen het land waar de rapportage moet plaatsvinden (het land waarvoor de OSS rapportage wordt gemaakt) en het land waar de transactie belastbaar is (het land waarin fiscaal gerapporteerd wordt).
Wij kunnen u helpen bij het volledige end-to-end proces, van het identificeren van de exacte impact van de wetswijzigingen op uw bedrijfsmodel tot het assisteren en implementeren van deze wijzigingen in uw ERP-systemen, inclusief het voldoen aan de nieuwe en verregaande administratieve vereisten voor het bewaren van gegevens. We kunnen ook helpen bij het implementeren van de checks and balances die u als exploitant van het platform moet uitvoeren om de juiste btw-behandeling te bepalen (zelfs als de leverancier onjuiste informatie zou verstrekken).
De Wet toekomst pensioenen (Wtp) dwingt iedere werkgever na te denken over de toekomstige pensioenovereenkomst met zijn medewerkers.
PwC Legal Business solutions - Onze juridische experts bieden managed services en geïntegreerde oplossingen met een flexibele aanpak die bijdraagt aan uw...
PwC’s Tax, Legal & People loopt PwC voorop in de transitie naar duurzaamheid voor organisaties. Door het voorblijven en bijhouden van alle wet- en regelgeving...
De arbeidsmarkt verandert. In een internationale wereld worden medewerkers van steeds grotere waarde om daadwerkelijk het verschil te maken.