Cloudtechnologie stroomlijnt processen en biedt ruimte voor innovatie

Cloudtechnologie stroomlijnt processen en biedt ruimte voor innovatie
  • Casestudie
  • april 07, 2023

Sakura Finetek Europe levert producten en verbruiksartikelen voor kankerdiagnose aan particuliere en openbare laboratoria in de gezondheidszorg en aan medische centra in heel Europa, Afrika, India en het Midden-Oosten. Niet alleen de snelheid en nauwkeurigheid van het vaststellen van de diagnose is belangrijk voor de patiënt en naasten, ook de snelle verzending van producten en verbruiksgoederen naar pathologielaboratoria is hierbij van vitaal belang.

Wat is het probleem?

Voor Sakura is het belangrijk dat de interne processen een weerspiegeling zijn van het productaanbod. Het aanbieden van oplossingen voor kankerdiagnoses die snel, nauwkeurig, betrouwbaar en in hoge mate geautomatiseerd zijn, betekent dat de interne systemen met uniforme criteria moeten werken. Maar door de groei van regionale business units van vijf naar vijftien units in tien jaar tijd, groeide ook het netwerk aan verschillende interne systemen. Medewerkers voerden veel processen handmatig uit. Sakura moest dus een oplossing vinden om haar arbeidsintensieve interne processen beter te stroomlijnen. 

Wat is de oplossing?

De oplossing om de processen in productie, levering en service binnen Sakura Finetek Europe te standaardiseren werd gevonden in het end-to-end platform Oracle Enterprise Resource Planning (ERP). 

Hoe verliep het proces?

Sakura koos voor PwC om te helpen bij het herontwerpen van het proceskader en bij de ondersteuning van het implementatieproces. Als implementatiepartner was PwC verantwoordelijk voor de configuratie van alle modules en de ontwikkeling van de interfaces en rapportages. Naast de verantwoordelijkheid voor het projectbeheer van de Europese business units, ondersteunde PwC de organisatie ook bij het verandermanagement en de trainingen voor medewerkers. 

Wat is het resultaat?

Na de implementatie door PwC zijn de interne workflows gestandaardiseerd, de bedrijfsprocessen vereenvoudigd en de service level-agreements geoptimaliseerd. Bedrijfsonderdelen zijn nu beter op elkaar afgestemd en de afdelingen werken volgens de best practices in de sector. Zo zijn onder meer de verkoopprognoses verbeterd. Met een betere balans tussen vraag en aanbod en een meer flexibele verzending van instrumenten naar pathologielaboratoria als resultaat. Verder is de klantinformatie gecentraliseerd dankzij de implementatie van meerdere modules binnen Oracle Cloud SCM. Dat leverde een nauwkeurigere data-invoer in Oracle- en niet-Oracle-systemen zoals supply chain- en field service-oplossingen op. Ook gaf het nieuwe systeem de verkopers van Sakura een hulpmiddel om het offerteproces te vereenvoudigen.

Blik op de toekomst

Met de implementatie van Oracle Cloud Applications-suite kreeg Sakura Finetek die technologische voordelen om proactief te zijn en te voldoen aan de uiteenlopende klantbehoeften. Nu de geïntegreerde suite zich in de hele regio blijft ontwikkelen, ligt Sakura Finetek Europe op koers om haar doelen te bereiken. ‘Dankzij de implementatie van het Oracle end-to-end platform hebben we de vrijheid gekregen om ons op innovatie te richten. Ons streven is om pathologie-professionals in staat te stellen de nauwkeurigheid en snelheid van kankerdiagnoses te verbeteren’, aldus president Sakura Finetek Europe, Chris Koeman.

Contact us

Lars Leemhorst

Lars Leemhorst

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 375 60 63

Jelmar de Vries

Jelmar de Vries

Director, PwC Netherlands

Tel: 31 (0)64 436 77 97